Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Desembre 2023 - #120

Monogràfic

La nova Guia d’Expedients d’Intervenció urbanística: clarificació, sistematizació i estandardització de l’acció urbanística local

Amb l’objectiu de facilitar l’exercici de l’activitat urbanística en els municipis de la demarcació de Barcelona, especialment a aquells amb menys capacitat de gestió, així com per contribuir a la difusió i comprensió del marc normatiu urbanístic, des de la Diputació de Barcelona, i més concretament, des del Servei d’Urbanisme de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats (GSHUA), s’ha elaborat aquesta Guia d’expedients urbanístics que s’ofereix com a eina de treball als municipis.

Amb l’objectiu assenyalat anteriorment, fa prop de dos anys (febrer 2022), es va posar a disposició dels ajuntaments un model d’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol (ORPIME) amb una proposa de text articulat i diversos annexos, documentals i instrumentals, i que permet establir una regulació detallada i actualitzada dels aspectes procedimentals relatius a la informació urbanística, a les llicències urbanístiques i a les comunicacions prèvies.

La Guia d’expedients s’incorpora al conjunt d’eines que s’ofereixen des de la GSHUA com a suport als governs locals per a la millora de la gestió dels procediments administratius. Els expedients que es desenvolupen en aquest primer bloc de la guia són els relacionats amb la intervenció en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol, entenent que la gestió d’aquests procediments té una elevada incidència en la pràctica administrativa ordinària dels serveis tècnics municipals i en els assumptes de la ciutadania i tenint en compte les modificacions legislatives esdevingudes darrerament en la part de l’ordenament jurídic urbanístic que els regula.

Així doncs, la voluntat d’aquesta Guia d’expedients i de l’ORPIME, és incidir de manera rellevant en la implantació del nou model d’intervenció urbanística municipal, en la simplificació i eficiència dels instruments previstos per la normativa urbanística i en la capacitat de resposta dels serveis municipals respecte de les resolucions d’aquest tipus de procediments.

Aquesta Guia d’expedients desenvolupa els procediments administratius del títol sisè del Text Refós de la Llei d’urbanisme (TRLU - DL 1/2010) relatiu a la intervenció en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol i s’ha elaborat com  una eina complementària i relacionada amb el model ORPIME. L’esmentat títol del TRLU es desplega reglamentàriament al Decret 64/2014, de 13 de maig, pel qual s’aprova el  Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística (RPLU). Aquest Reglament tracta de manera detallada els aspectes dels procediments d’intervenció i també afegeix el desplegament reglamentari dels articles de la Llei d’urbanisme relatius als procediment d’autorització de determinades actuacions en sòl no urbanitzable i sòl urbanitzable no delimitat i d’usos i obres provisionals. Seguint la referència del contingut del RPLU, aquests altres aspectes procedimentals directament relacionats amb la matèria de la intervenció també s’han incorporat en aquest Guia.

La finalitat d’aquesta Guia és eminentment operativa, d’orientar i facilitar la gestió dels expedients urbanístics municipals i evitar les inèrcies, els dubtes o errors d’interpretació que dificulten la pràctica administrativa però també el coneixement i la difusió d’aquesta part de l’ordenament jurídic urbanístic, amb la voluntat de contribuir i incidir en la simplificació i en la eficiència de la seva tramitació.

En conseqüència, la Guia d’expedients no té valor normatiu sinó orientatiu i facilitador, i com a model de referència per als ens locals de la demarcació, no preceptiu, però sí normalitzador. Correspondrà als usuaris de la guia adaptar el contingut dels diferents models a les circumstàncies i especialitats que concorrin en cada cas. En aquest sentit cada entitat local, si s’escau, l’haurà de completar i/o modificar segons les seves circumstàncies particulars i el seu criteri tècnic i jurídic, afegint altres antecedents i fonaments que es considerin rellevants, etc.

 

Connexió dels objectius i dels contingut de les dues eines

El model d’ordenança ORPIME, estableix la regulació i la documentació necessària per a la tramitació a través del text articulat i dels annexos i tenint en compte les diverses legislacions vigent, una regulació que també estableix una categorització de les actuacions subjectes a intervenció i les relaciona amb la documentació necessària en cada cas. La Guia d’expedients, desenvolupa el contingut dels procediments regulats per l’ORPIME amb formularis per posar a disposició de la ciutadania i també amb els models i diagrames de procés per a la tramitació municipal.

En conseqüència, ambdues eines (ORPIME i Guia d’Expedients d’Intervenció) responen a una mateixa lògica i s’han elaborat amb relació i coherència mútua.

En aquesta imatge es poden veure de forma gràfica els títols de l’articulat del model ORPIME i els seus annexos documentals, i com es van relacionant a nivell de numeració i de contingut amb els capítols que integren la Guia.

 

El Reglament de Protecció de la Legalitat Urbanística (RPLU) tracta de manera detallada els aspectes dels procediments d’intervenció i també afegeix el desplegament reglamentari dels articles de la Llei d’urbanisme sobre els procediment d’autorització de determinades actuacions en sòl no urbanitzable i sòl urbanitzable no delimitat i d’obres i usos provisionals.

Seguint la referència del contingut del RPLU, aquests altres aspectes procedimentals directament relacionats amb la matèria de la intervenció també s’han incorporat a la Guia, desenvolupant també un capítol sobre les Ordres d’Execució i un sobre Supòsits de ruïna (tot i que no estan recollits al model ORPIME).

 

Estructura de la Guia i catàleg de procediments

La Guia d’expedients urbanístics (GEU) estructura el seu contingut en nou capítols,  on es desenvolupen els expedients d’acord amb el catàleg de procediments de la guia.

 

El Catàleg de procediments administratius de la guia constitueix la relació detallada i estructurada dels procediments d’intervenció urbanística, que facilita la homogeneïtzació i la seva implantació en el marc de l’administració electrònica de cada ajuntament, i ajuda a la identificació àgil de la documentació inclosa en la guia.

Així doncs, aquest catàleg permet la identificació, l’ordenació i la localització del procediments, adaptable a la realitat de cada ajuntament. La classificació incorporada al catàleg estructura els procediments en quatre nivells, nivells de classificació coincidents amb el model ORPIME.

El nivell 1 (MATÈRIA) agrupa els procediments segons la matèria de les normativa on principalment es troben regulats. Per aquest nivell s’ha emprat una codificació alfabètica que proposa distingir entre els procediments urbanístics (lletres PU) relatius a la intervenció municipal que es troben regulats a la Llei d’urbanisme i al seu desplegament reglamentari i els procediments comuns (lletres PC) on s’inclouen aquells que corresponen a aspectes procedimentals de les llicències i comunicacions prèvies, regulats al model ORPIME i de diferent naturalesa i contingut.

El nivell 2 (CLASSES DE PROCEDIMENT) classifica els procediments segons la seva categoria. D’aquesta forma els procediments urbanístics que tinguin com a finalitat obtenir certificats o informes de compatibilitat s’agruparan en la classe d’Informació urbanística (lletres IU). Pel que fa al règim d’intervenció, es distingeix en dues classes: la primera els instruments d’intervenció administrativa orientats a defensar l’ordenament jurídic urbanístic amb naturalesa preventiva, com la llicència urbanística prèvia (lletres LU); la segona, el règim que es configura com a substitutiu de les llicències urbanístiques en determinats tipus d’actuacions, les comunicacions prèvies (lletres CP); la tercera, aquells altres instruments d’intervenció de naturalesa reactiva davant la vulneració de l’ordenament jurídic urbanístic, les ordres d’execució (lletres OE) i la quarta, les declaracions de ruïna (lletres DR).

El nivell 3 (TIPUS) divideix les diferents classes de procediments urbanístics en tipologies segons la naturalesa o índole de les actuacions que autoritzen o que es comuniquen o singularitats dels procediment. En aquesta classificació es recull la regulació continguda al model ORPIME respecte a les llicències urbanístiques i a les comunicacions prèvies.

El nivell 4 (SUBTIPUS) és una categoria subordinada i vinculada al tipus principal i que distingeix  aquells procediments que tenen especialitats respecte de la documentació  necessària o respecte de la tramitació. Així, a les llicències urbanístiques d’obres es determinen dotze subtipus (identificats per una codificació idèntica a la dels annexos del model ORPIME) que corresponen a la documentació necessària per a la sol·licitud. I a les autoritzacions en sòl no urbanitzable o sòl urbanitzable no delimitat, cal diferenciar entre aquells supòsits que prèviament a l’atorgament de la llicència urbanística, suposa una categoria subordinada i vinculada al subtipus i l’aprovació prèvia d’un Pla Especial urbanístic o d’un Projecte d’Actuació específica; i aquells que no ho requereixen.

Finalment, a través de la classificació en els quatre nivells enunciats, obtenim un codi de referència que identificarà l’expedient i que està conformat per la concatenació dels codis de l’àmbit, la categoria o classe del procediment, el tipus i subtipus.

 

Contingut comú en els expedients inclosos a la Guia

Per cadascun dels procediments identificats i explicats en la guia s’inclou un primer apartat amb la fitxa del tràmit i el formulari de sol·licitud, un segon amb el diagrama de flux del procediment administratiu i un tercer amb els diferents  models de formularis per a la seva tramitació.

 

1.Fitxa de tràmit i formulari de sol·licitud 

(FT)

En primer lloc i per a cada procediment la fitxa del tràmit proposada recull la informació essencial que ha de saber la persona interessada i que els ajuntaments han de tenir disponible al catàleg de tràmits en la seva seu electrònica. S’inclou la fitxa del tràmit per cadascun dels procediments que es desenvolupen. La informació continguda en les fitxes de tràmit es presenta organitzada, estructurada i jerarquitzada per permetre una tramitació més accessible. Amb aquest contingut que es recull a la fitxa de tràmit es pretén facilitar als ens locals la resposta a l’obligació legal que tenen d’oferir informació a la ciutadania sobre els procediments que són del seu interès i, en particular, la que fa referència als requisits jurídics i tècnics, precisant-ne els terminis i el sentit del silenci.

2.Diagrama de flux

(DF)

El diagrama de flux, o fluxgrama, s’inclou com una eina per facilitar la gestió dels expedients a les persones encarregades de la seva tramitació, i que pot ser especialment útil en aquelles corporacions que no disposin de solucions tecnològiques amb els procediments programats o com a una eina d’informació d’utilitat per a la ciutadania o pels agents externs a les administracions públiques que intervenen en la tramitació dels procediments. La informació continguda als diagrames de flux també permet que la persona interessada pugui fer-se una idea respecte del procés que dura a terme l’ajuntament per donar resposta a la seva petició, en el marc de la progressiva d’implantació de l’administració electrònica i del foment de la transparència i de l’accés a la informació

3. Formularis del procediment

3a) Formulari de sol·licitud

(FS)

El formulari de sol·licitud proposat en aquesta guia per cada tipus de procediment (o per cada subtipus si n’hi ha), inclou, de forma orientativa, aquella informació que ha de facilitar la persona interessada a l’Ajuntament quan sol·licita una llicència urbanística, o bé, quan es presenta una comunicació prèvia.

3b) Formularis del procediment

(MP)

Finalment, i també per a cada procediment s’inclou un apartat que recull una proposta dels models de formularis del procediment per a la seva tramitació. Aquests models es resumeixen en un quadre inicial que els endreça seguint les diferents fases del procediment administratiu, relacionant cada model amb un codi d’identificació i amb un enllaç directe a cada model. Aquests quadres resum són un recurs complementari al diagrama de flux que permet identificar els diferents tràmits i actuacions del procés.

Com s’ha dit més amunt, aquest guia té un caràcter merament orientatiu i  a aquest efectes a cada model de formulari es recull una proposta de text genèric representat en color negre i

i un text variable (destacat en color gris) per modificar d’acord amb les especificitats del cas concret.

«Text genèric proposat i text variable que s’ha d’adaptar pels redactors.»

Per altra banda, als models de formularis on s’han identificat diferents alternatives es proposa un redactat per a cadascuna de les diferents opcions identificades, destacant-lo sota  un títol introductori i amb el text en color blau. (OPCIÓ x).

“Text amb el contingut de cadascuna de les opcions identificades”

De cara a facilitar la relació entre l’ORPIME i la GEU, les referències al model ORPIME incloses en els formularis proposats es destaquen amb el text en color grana.

“Text amb les referències als articles o als annexos de l’ORPIME”

Per últim, cal indicar l’ús de requadres per destacar aquelles orientacions o aclariments que puguin ajudar a la persona usuària en la comprensió dels models de formularis i que es destaquem  a l’encapçalament d’alguns documents, destacat en color rosat.

 
 

Pel que fa als diversos tipus de documents administratius emprats (requeriment, informes, propostes o resolucions) a la guia es proposa una estructura bàsica i orientativa de les parts que el composen i del seu contingut.

Finalment, també s’ha tingut en compte que en alguns dels procediments, el contingut dels models varia substancialment en funció del sentit de la resolució, i per aquest motiu també es fa la distinció entre aquells procediments administratius amb resolució favorable (indicat amb les lletres FA) o desfavorable (indicat amb les lletres DA).

 

Contingut de la Guia per capítols

Capítol 1. Introducció i contingut

El capítol primer té com objecte proporcionar una breu explicació i orientació sobre el contingut i l’estructura del documents que conformen la guia.

 

El primer apartat recull l’escrit de tot els que us hem exposat fins ara en aquesta presentació i que no incidirem més. En el segon apartat es fa un breu resum del que tracten els 9 Capítols, i pel que fa al contingut de cadascun dels procediments s’explica, de forma molt visual, el contingut comú desenvolupat per a cada procediment. El tercer punt conté l’explicació i el quadre amb el Catàleg complet de procediments administratius recollits en el Bloc I de la Guia i a través d’una classificació, aquest catàleg l’explicarem a continuació perquè primer de tot pugueu entendre com hem identificat els expedients que treballem. Finalment es contenen 2 llistats amb les Abreviatures pròpies de la Guia i de les Disposicions normatives emprades.

 

Capítol 2. Informació urbanística

El segon capítol explica els expedients relatius a la informació urbanística (PU.IT) i coincideix amb els procediments regulats al Títol II del model ORPIME.

 

El primer expedient és el procediment per l’emissió de certificat de règim urbanístic aplicable a una finca o finques concretes en el moment de la sol·licitud, d’acord amb l’article 105  de la Llei d’urbanisme. L’altre expedient que s’inclou és el que correspon al procediment per a l’emissió de l’informe de compatibilitat urbanística d’una activitat i de l’establiment on es vol exercir amb el règim d’ús i edificació de la legislació urbanística i el planejament urbanístic.

Capítol 3. Llicències urbanístiques (ordinàries)

El tercer capítol es dedica als expedients de llicències urbanístiques ordinàries (PU.LU), agrupant els expedients d’acord amb les tipologies de llicències i amb els subtipus que es recullen al Títol III del model ORPIME.

 

El primer tipus d’expedient és el de llicència urbanística per l’execució d’obres i/o canvi d’ús a residencial (LU.EO) que compta amb dotze fitxes de tràmits i dotze formularis de sol·licitud, d’acord amb els subtipus d’aquest tipus de llicència recollida al model ORPIME. El segon tipus d’expedient és el de llicència per a la constitució d’un règim de propietat horitzontal (LU.PH) i el tercer tipus és corresponent de la llicència urbanística per primer utilització i ocupació parcial d’edificis (LU.OP). I en darrer lloc, el quart tipus d’expedient, és el relatiu a la llicència de parcel·lació urbanística (LU.PU), recollint una proposta de formularis tant per la parcel·lació urbanística així com  formularis del procediment de declaració de innecessarietat de llicència de parcel·lació i l’opció del supòsit de manifestació de disconformitat amb el règim de divisió de terrenys.

Capítol 4. Comunicacions prèvies

El capítol quart recull els procediments associats a les funcions de verificació i control de les comunicacions prèvies urbanístiques presentades (PU.CP), d’acord amb la regulació continguda al Títol IV del model d’ordenança.

 

El Capítol  4 recull els procediments associats a les funcions de verificació i control de les comunicacions prèvies per a l’execució d’obres i canvi d’ús no residencial, distingit entre dos subtipus de comunicacions prèvies, amb i sense responsabilitat tècnica, CP.EO.I i CP.EO.II, i que desenvolupa la regulació continguda al Títol IV del model ORPIME.

També es desenvolupa el contingut comú de la comunicació prèvia de primera utilització i ocupació dels edificis i les construccions (CP.PO) i pel que fa al tercer i darrer tipus de comunicació prèvia, el d’altres actuacions (CP.AA), es recullen models relacionats amb aspectes procedimentals de les llicències o les comunicacions urbanístiques que cal comunicar a l’Ajuntament, com per exemple, la transmissió de llicència, la pròrroga de les llicències o el canvi de la direcció facultativa, o  les modificacions no substancials d’actes prèviament comunicats o actes autoritzats per llicència. En aquest darrer tipus únicament s’inclouen la fitxa de tràmit i el formularis de presentació de la comunicació per cadascuna de les actuacions.

Capítol 5. Usos i obres provisionals

El capítol cinquè recull l’explicació dels procediments relatius a les autoritzacions d’usos i obres provisionals (PU.UOP), d’acord amb la regulació específica de la normativa urbanística per aquesta menta d’actuacions i usos.

 

Aquest Capítol de la Guia es troba relacionat amb el contingut del nou Annex documental Vbis del model ORPIME amb la previsió en els models que s’inclouen d’aquelles singularitats pròpies previstes per la normativa urbanística per a les autoritzacions d’usos i obres de caràcter provisional, com el tràmit d’informació pública o la sol·licitud de l’informe preceptiu i vinculant a la Comissió territorial d’urbanisme corresponent.

Capítol 6. Actuacions urbanístiques en sòl no urbanitzable

Al capítol sisè es desenvolupen les actuacions en sòl no urbanitzable o sòl urbanitzable no delimitat (PU.SNU), d’acord amb la classificació recollida a l’article 50 del model ORPIME i amb la regulació establerta per la normativa urbanística per al sòl no urbanitzable.

 

S’incorpora en aquest capítol un primer apartat, Disposicions generals, on es recullen les especificitats legals que regeixen les llicències urbanístiques en aquest tipus de sòl així com les obligacions que les persones propietàries tenen quan es proposen dur a terme alguna de les actuacions permeses. En les autoritzacions en sòl no urbanitzable  els procediments administratius acostumen a incloure tràmits que  requereixen la intervenció de la Comissió territorial d’urbanisme corresponent i s’inclouen a la Guia els formularis associats a aquests tràmits.

Els procediments en la Guia es troben dividits en 2 grans grups segons llur tramitació; actuacions en sòl no urbanitzable que requereixen tramitació prèvia a l’atorgament de la llicència urbanística municipal i actuacions en sòl no urbanitzable que no requereixen cap tramitació prèvia a l’atorgament de la llicència urbanística municipal.

En el primer grup, el de les actuacions que requereixen tramitació prèvia i pel que fa les actuacions que requereixen la formulació, tramitació i aprovació d’un pla especial urbanístic (6.1) no s’han incorporat en la Guia formularis de l’expedient perquè es considera que es una tramitació d’un instrument de planejament urbanística i no d’intervenció. El procediments que sí es desenvolupa en aquest capítol és el d’aprovació d’un projecte d’actuació específica (PU.SNU.AE) que proposa el contingut comú per aquest expedient així com les referències a la possible tramitació simultània amb la llicència urbanística municipal.

En el segon grup d’aquest capítol es desenvolupen tres expedients per a l’atorgament de llicències urbanístiques en sòl no urbanitzable tenint en compte les tramitacions que requereixen informe preceptiu de la comissió territorial d’urbanisme com l’establiment o ampliacions d’activats ramaderes que requereixen del tràmit d’informació pública i de l’informe del departament competent en matèria de ramaderia.

Capítol 7. Ordres d’execució

Els capítol setè desenvolupa les ordres d’execució (PU.OE) que són actes administratius i que constitueixen mandats imperatius, de caràcter no sancionador, que els ajuntaments poden dirigir a les persones propietàries per imposar-los el compliment dels seus deures d’ús, conservació i rehabilitació dels terrenys, les construccions i instal·lacions que siguin de llur titularitat i de manteniment de les condicions d’habitabilitat de llurs habitatges.

En aquest capítol de la Guia s’inclou una proposta dels models de formularis de tramitació d’ordres d’execució amb un primer apartat per a les actuacions prèvies  atès que poden ser necessàries per conèixer les circumstàncies del cas concret i la conveniència o no d'iniciar el procediment. Aquest apartat concret d’actuacions prèvies també es preveu que es pugui usar pels supòsits de declaració de ruïna, en el capítol 8.

Capítol 8. Supòsits de ruïna

El capítol vuitè explica els procediments relatius als relatius als expedients de declaració de l’estat ruïnós dels immobles que amenacin ruïna, ja sigui tècnica, econòmica o urbanística. (PU.SR)

La ruïna, ja sigui tècnica, econòmica o urbanística, per tenir efectes jurídics cal dictar-se’n la declaració expressa i per això a la Guia abordem els 2 tipus de procediment per a la seva declaració: en primer lloc l’ordinari i en segon lloc l’excepcional i sumari, per a la ruïna imminent.

El procediment de declaració Ruïna ordinària, aborda un procediment que exigeix la instrucció d’un expedient administratiu de caràcter contradictori, amb actuacions prèvies si cal i la intervenció de les parts interessades; la resolució del qual s’ha de dictar i notificar. També s’aborda el procediment declaració de ruïna imminent, amb més particularitats i complexitat que el corresponent a declaració d’una ruïna ordinària atès que es tracta d’un procediment especial, extraordinari i sumari, previst per a  situacions de risc imminent per a la salut de les persones o seguretat de persones o coses amb la finalitat d’adoptar mesures de protecció urgents i on l’ajuntament pot ordenar la seva execució immediata en qualsevol moment, sense audiència prèvia.

Capítol 9. Procediments comuns

I finalment, al capítol novè es recullen aquells procediments de caràcter comú i habituals (PC), com el requeriment d’esmena d’una comunicació prèvia o els desistiment d’una sol·licitud de llicència urbanística.

Atès que dins dels expedients de llicència urbanística existeix la figura del desistiment com a forma de finalització, en la Guia s’aborda el procediment amb els models de formularis pel desistiment.

Integració en la tramitació electrònica

Pel que fa a la integració de la guia i del model d’ordenança en la tramitació electrònica municipal cal destacar els treballs de col·laboració amb el consorci de l’Administració Oberta de Catalunya, per a la parametrització dels tràmits relatius a la intervenció recollits en aquestes eines i la seva incorporació a la seva plataforma de tramitació. Efectivament, el servei e-TRAM posa a disposició dels ajuntaments un catàleg de  tràmits electrònics  adreçats a la ciutadania i dins de la família d’urbanisme ja hi ha actius els corresponents a les comunicacions prèvies d’obres, amb responsabilitat i sense responsabilitat tècnica, al de les llicències urbanístiques de constitució o modificació del règim de propietat horitzontal, fruit del treball de col·laboració abans esmentat, i es preveu que progressivament es vagin incorporant altres procediments inclosos en la guia i en el model d’ordenança.

També s’està participant des de la GSHUA en els grups de treball de món local i urbanisme que impulsa l’Oficina de Gestió Empresarial (Departament d’Empresa i Treball) per ampliar amb els tràmits urbanístics amb incidència en l’activitat econòmica el catàleg de la Finestrera Única Empresarial.

 

A través del model d’ordenança i de la Guia d’expedients d’intervenció, és pretén incidir en els diferents moments de la tramitació electrònica. Per una banda amb la informació bàsica que aporten les fitxes de tràmits i els formularis de sol·licitud i que són necessaris per la ciutadania que vol sol·licitar una llicència o presentar una comunicació prèvia; i per una altres, també en el procés més intern d’instrucció i finalització de l’expedient o de comprovació i verificació de la comunicació prèvia presentada.

Accessibilitat al contingut de la guia

 

 

Per accedir al contingut de la guia s’ha habilitat un apartat específic de la (Guia d’expedients urbanístics) en la pàgina web de la GSHUA i per sol·licitar el contingut concret dels models en format editables cal demanar-ho (en el cas dels ens locals de la demarcació de Barcelona) a través del canal de Consultes GSHUA. La descarrega de la publicació digital del model d’ordenança ORPIME es pot fer a través de la Llibreria de la Diputació.

 

Boletín: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Número de boletín: #120 - Desembre 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua