Butlletí l'Aparador
27 de setembre de 2022 - #182

Col·laboracions de la XLC

Novetats legals per autònoms i microempreses

Reprenem les publicacions de L’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat social en l’àmbit del consum amb l’article de l’Oriol Contreras on parla de la nova Llei General de Telecomunicacions i com afecta als autònoms i microempreses.

"El 29 de juny d’enguany s’ha publicat la nova Llei General de Telecomunicacions (Llei 11/2022). Es tracta de la transposició d’una Directiva Europea de l’any 2018. Arriba tard, com sempre, doncs hauria d’haver-se legislat abans del 21 de desembre de 2020. 

És llarga, 114 articles i més de 30 disposicions (entre transitòries, addicionals i finals). Però finalment, com deia William Shakespere, molt soroll per no res. En quant a la protecció dels consumidors trobem un Capítol IV dedicat als drets dels usuaris i algun que altre article que també en fa referència. Poc i insuficient. Deixo per altres professionals l’anàlisi d’aquest Capítol, doncs m’interessa dedicar aquest article a parlar d’un canvi, també molt valuós, sobre el tractament dels autònoms i les microempreses davant d’una mediació amb les companyies de telecomunicacions.

Per fi, la nova Llei introdueix la possibilitat de que els autònoms i microempreses accedeixin als serveis de mediació. L’article 78 d’aquesta nova Llei de Telecomunicacions ha resolt un problema que teníem actualment a Catalunya quan l’afectat, per algun tipus d’incompliment contractual en l’àmbit de les telefonies, era un autònom, o també una microempresa. Us faig cinc cèntims, tot i que estic segur molts n’estàveu al corrent.

L’article 111-1, apartat 2 del Codi de Consum de Catalunya estableix la possibilitat de que els autònoms i les microempreses siguin considerats partícips en els procediments de mediació de consum quan ens referim a serveis bàsics (per exemple la telefonia). Les empreses reclamades ho respecten, tot i que moltes vegades acaben les respostes a les nostre mediacions recordant-nos que els autònoms o microempreses no eren considerats consumidors finals. Tot i així, insisteixo, contesten a les nostres mediacions.

Però el problema succeïa, per exemple, quan una microempresa, després d’una mediació prèvia amb una companyia de telefonia, volia accedir a la Oficina de Atención al Usuario de Telecomunicaciones de la Secretaria d’Estado de Telecomunicaciones e Infraestructuras Digitales quan estava en desacord amb la resposta de la companyia. Es en aquest punt quan apareix el conflicte en l’aplicació de la llei catalana. He tingut unes quantes resolucions d’aquest organisme on s’inhibien del cas al tractar-se d’una microempresa, tot i que el contracte de telefonia es duia a terme a Catalunya amb una empresa amb domicili fiscal a Catalunya. Però amb la publicació d’aquesta Llei, aplicant l’article 78, sembla que aquest problema quedaria solucionat. Ho anirem veient".

https://linktr.ee/parlantdeconsum

Butlletí: L'Aparador
Número de butlletí: #182 - 27 de setembre de 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei de Suport a les Polítiques de Consum

Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública

Passeig Vall d'Hebron, 171 Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum