Desembre 2022 - #161
TwitterYoutube

CONAMA 2022. Les polítiques fiscals i tributàries, eines per fomentar l’ús de la bicicleta a la feina

Sessió tècnica sobre mobilitat a la feina

Sessió tècnica sobre mobilitat a la feina

La bicicleta deixa de ser un mer mitjà de transport i es converteix en una opció modal necessària en un context d’escassedat dels combustibles fòssils.

 

 

 

 

 

“Té importants beneficis econòmics, ambientals i per a la salut”, subratllava Manel Ferri, tècnic en mobilitat de l’Àrea d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona i membre del Comitè tècnic “Mobilitat a la feina: com incentivar l’ús de la bicicleta a la feina” a CONAMA 2022.

Davant d’aquesta afirmació, com fomentar-ne l’ús? Per Manel Ferri la resposta passa per implementar mesures fiscals i tributàries que premiïn anar a la feina en bicicleta. “En alguns països com Holanda, Bèlgica, França, Àustria o Alemanya aquesta mesura està regulada i els beneficis fiscals estan reconeguts per llei”, explica Manel Ferri. A tall d’exemple, anar en bici a la feina a Bèlgica suposa una devolució de 0,23 euros per quilòmetre; als Països Baixos, de 0,22, que es paguen directament en nòmina i estan lliures d’impostos; i França emula els seus veïns belgues però amb una indemnització màxima de 200 euros per persona. “La política fiscal és una eina més per fomentar la mobilitat sostenible, segura i equitativa en els desplaçaments dels empleats als seus centres de treball”, apunta Manel Ferri. I “la política tributària és una eina climàtica per descarbonitzar el transport mitjançant l’estalvi de consum d’energia fòssil”, afegeix.

En el cas d’Espanya, la legislació exclou la bicicleta del marc normatiu per gaudir de bonificacions i incentius. Per Manel Ferri, l’avantprojecte de la Llei de Mobilitat sostenible i finançament del transport públic hauria d’incloure un apartat de política fiscal que recollís una proposta similar a la francesa.

Altres mesures

Més enllà d’una indemnització pels quilòmetres recorreguts en bicicleta de casa a la feina, les mesures també passen per la modificació de l’IVA en la compra de bicis elèctriques, la implantació d’un programa de substitució del vehicle antic per una bicicleta elèctrica o la reconversió de places d’aparcament per a cotxes en espais per a bicicletes, com recentment ha fet la Comissió Europea a Brussel·les: 117 places d’estacionament per a cotxes s’han transformat en 704 aparcaments per a bicicletes i patinets.

 

Red de Ciudades por la Bicicleta

 

En el marc de CONAMA 2022 es va celebrar l’assemblea anual de la Red de Ciiudades por la Bicicleta. Durant la sessió, es va posar de manifest l’increment de l’ús d’aquest mitjà de transport des de la pandèmia per la COVID-19. Es calcula que actualment més d’11 milions de persones utilitzen la bicicleta setmanalment a Espanya.

 

Butlletí: e-ambient
Número de butlletí: #161 - Desembre 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

TwitterYoutube

C/ Comte d'Urgell, 187, Edifici del Rellotge, 2a planta
08036 Barcelona
gsma.accioclimatica@diba.cat
http://www.diba.cat/web/mediambient
Accés a tots els butlletins anteriors