Butlletí Territori i Ciutat
desembre de 2022 - #76

Monogràfic

EINES DE GESTIÓ I CONTROL ECONÒMIC PER LA RENOVACIÓ DELS PAVIMENTS MUNICIPALS

El passat 22 de novembre va tenir lloc la Jornada Eines de gestió i control econòmic per la renovació dels paviments municipals, organitzada pel Servei d’Equipaments i Espai Públic de la Diputació de Barcelona i adreçada especialment a responsables polítics i tècnics municipals.

L’objectiu de la Jornada era exposar la metodologia establerta en el Pla de renovació de paviments municipals que permet obtenir una priorització valorada de les actuacions a realitzar a partir de la jerarquització dels vials i de la gravetat i superfície de les patologies detectades.

El segon objectiu de la Jornada era donar a conèixer l’eina que la Diputació posa a disposició dels responsables municipals per a la gestió dels paviments i l’actualització de les seves característiques en el temps. 

En l’article que us presentem, l’Òscar Inclada, tècnic gestor del Servei d’Equipaments i Espai Públic, parla sobre aquestes Eines de gestió i control econòmic per la renovació dels paviments municipals.

En aquest enllaç podeu consultar les ponències que es van exposar durant la Jornada
 

EINES DE GESTIÓ I CONTROL ECONÒMIC PER LA RENOVACIÓ DELS PAVIMENTS MUNICIPALS

Òscar Inglada, Servei d'Equipaments i Espai Públic, Diputació de Barcelona


Les Administracions Locals gestionen una superfície de vialitat molt important sobretot en poblacions amb nuclis disgregats i urbanitzacions amb una ràtio vialitat – habitants molt elevada. Mantenir i gestionar tota aquesta vialitat és un repte majúscul per aquestes Administracions per la dificultat de conèixer l’estat dels paviments i sobretot decidir com i on s’actua i amb quin cost.

Amb la voluntat de donar solució a aquesta problemàtica, des de Diputació de Barcelona es redacten els Plans de Renovació de paviments municipals. Aquests Plans són una eina de suport a la presa de decisions d’inversió en la millora dels paviments de calçada. Inclouen l’inventari i tramificació dels carrers, una diagnosi sobre el seu estat, propostes de millora amb les característiques tècniques, i un pla d’etapes d’inversió.

  • Inventari / Anàlisi. El Pla recull tots els vials municipals amb manteniment a càrrec de l’Administració Local.
  • Diagnosi. Anàlisi exhaustiu dels paviments actuals i determinació del seu estat de conservació i possibles patologies al paviment.
  • Actuacions. Definició d’actuacions de reparació per a cada tipologia de patologies.
  • Estimació econòmica. Proposta econòmica de reparació per a cadascuna de les patologies detectades en base a l’actuació associada.
  • Priorització. Nivell d’urgència de les actuacions en funció de les patologies i la importància del vial per tal que l’Administració pugui actuar allà on és més necessari.

L’objectiu del Pla és detectar, ubicar i estimar la gravetat de totes les patologies existents als paviments, amb una descripció de les seves característiques i gravetat de l’afectació per a partir d’aquí, definir les actuacions, cost i prioritat d’actuació.

Les actuacions previstes permetran millorar la seguretat i comoditat de conducció dels vehicles pels vials municipals. Per a patologies aïllades l’arranjament és puntual, per a les patologies més lleus s’actua superficialment mentre que a les patologies amb afectació estructural es reposen totes les capes de paviment. Per a trams de carrer amb un elevat nombre de patologies, s’ha previst la reposició del ferm a tot el tram.

Els Plans de renovació de paviments, són doncs una eina de suport a la presa de decisions d’inversió en la millora, manteniment i explotació dels paviments de calçada. Inclouen l’inventari i tramificació dels carrers, una diagnosi sobre el seu estat, propostes de millora amb les característiques tècniques, i un pla d’etapes d’inversió. Serveixen també per detectar, ubicar i estimar la gravetat de totes les patologies existents als paviments, amb una descripció de les seves característiques i gravetat de l’afectació.

Les patologies es detecten mitjançant inspeccions visuals de camp, reportatge fotogràfic i vídeo de tots els vials i amidament de les patologies. En funció de l’amidament, tipologia caràcter estructural o superficial de les patologies detectades, es defineix l’índex de deteriorament que permet classificar les patologies de més a menys greus de manera objectiva.

A partir de l’índex de deteriorament que indica la gravetat de les patologies i de la jerarquia de cada tram de carrer estudiat, es defineixen les actuacions de correcció, manteniment i renovació dels paviments a escometre per millorar la seguretat i comoditat de conducció a tota la vialitat municipal. 

També a partir de l’índex de deteriorament juntament amb la jerarquia de cada tram de vial estudiat es determina la prioritat d’actuació de cada tram de carrer. La prioritat d’actuació, doncs, té en compte no únicament l’estat del paviment sinó la intensitat de trànsit d’aquest prioritzant els vials amb majors usuaris.

Finalment, esmentar que el Pla Director és l’eina, que a partir del coneixement de les patologies, prioritza i ordena la totalitat de les actuacions per carrers facilitant la presa de decisió i ajustar-se a la dotació pressupostària municipal.

El Pla Director és una eina viva que es pot actualitzar amb totes les actuacions realitzades i amb la possible aparició de noves patologies per tal que l’Administració municipal disposi sempre d’un llistat de manteniment i renovació ordenat per urgències d’actuació.

Per facilitar la constant actualització del Pla, des de la Diputació de Barcelona s’ofereixen les eines de gestió necessàries perquè els tècnics municipals puguin tenir al dia i controlades les actuacions de millora i/o noves patologies detectades de manera fàcil i àgil. 

Les eines consten d’una base de dades editable que inclou tota la geometria i patologies dels vials més un Sistema d’Informació Geogràfica que permet la consulta de les dades, patologies, actuacions i pressupost de manera àgil i eficient.

La base dades recull la informació de tots els carrers – característiques geomètriques, patologies i actuacions valorades i prioritzades -. També preveu la  interrelació amb altres Plans Directors per tal de tenir en compte possibles altres actuacions en serveis. Amb l’actualització de la base dades, automàticament es generen els nous informes amb les prioritats d’actuació actualitzades de manera objectiva.

El visor SIG permet consultar totes les dades de la base de dades i el Pla Director facilitant la visualització del Pla. Actualitzable a temps real amb cada modificació de la base de dades.

El document també identifica com es contribueix a assolir gran part dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, i més significativament a l’Objectiu 11, fer que les ciutats siguin inclusives, segures, resilients i sostenibles.

Com hem comentat a l'entradeta d'aquest article, amb l’objectiu de donar a conèixer als responsables municipals tant el Pla Director com les eines de gestió associades des de Diputació de Barcelona es va organitzar una Jornada de difusió el passat 22 de novembre.

Ja fa anys que des de la Diputació de Barcelona s’organitzen aquest tipus de jornades pel seu doble interès. D’una banda, la transmissió de coneixement sobre problemes concrets, lligats a la tasca diària que fan els municipis en la prestació de serveis, amb la presència de persones expertes en la matèria i representants de les administracions corresponents.

D’altra banda, tenen l’interès de ser un punt de trobada entre responsables de diferents municipis per a compartir i intercanviar experiències, trencant per un matí si més no, el que de vegades té d’aïllada la tasca diària als ajuntaments suposant un valor en sí mateix a afegir a l’interès propi del seu contingut.

La Jornada es va estructurar en 3 Blocs:

  • Bloc 1. Presentació Pla Director de Paviment, inclòs dins del Catàleg de Serveis que ofereix la Diputació de Barcelona, i de les eines de Gestió – Base de dades i SIG - que en breu es preveu posar a disposició de totes les Administracions Locals que ho sol·licitin.
  • Bloc 2. Explicació d’un sistema complementari al treball d’Inventari del Pla Director que consisteix en realitzar determinar automàticament les característiques,  amidament i geoposicionament de cada patologia. Aquest inventari automàtic permet complementar i calibrar millor l’inventari previst al Pla Director redundant en una millor qualitat del treball.
  • Bloc 3. El tercer va consistir en l’explicació de l’aplicació pràctica del Pla i les seves eines de gestió per part dels Ajuntaments de Cardedeu (Pla del 2020) i Castellbell i el Vilar (Pla del 2019). Els ponents exposaren les facilitats de gestió i control del pressupost municipal que els ha suposat disposar del Pla de renovació de paviments municipals.

Per finalitzar el monogràfic, es recullen les dades més rellevants i conclusions dels Plans de renovació de paviments municipals redactats fins al moment pel Servei d’Equipaments i Espai Públic de la Diputació de Barcelona.

Els 8 Plans redactats fins al dia d’avui han permès analitzar i determinar les patologies d’un total de 150km de vials que corresponen a tota la vialitat de titularitat municipal. De la totalitat de vials s’ha comprovat que aproximadament un 80% presenten patologies permetent detectar que en un 20% dels casos cal actuar de manera urgent facilitant a l’Administració Local les eines necessàries per a la presa de decisions.

Aproximadament un 60% dels vials estudiats no disposen de patologies o disposen de patologies molt lleus el que permet donar a compte de les bones tasques de manteniment i explotació realitzades pels Ajuntament implicats i que amb les noves Eines de Gestió podran inclús millorar.

Imatge de diversos carrers de Castellbell i el Vilar repavimentats a partir de les directrius establertes al Pla de paviments municipals redactat per a la població per part de la Diputació de Barcelona l’any 2019

Per poder gestionar i realitzar un manteniment adequat de les infraestructures municipals és fonamental disposar d’eines de planificació. En el cas concret dels paviments dels vials municipals és molt útil disposar d’un ‘Pla de Renovació de paviments municipals’ i una base de dades associada, per poder optimitzar i prioritzar els recursos disponibles.

La Diputació de Barcelona en el catàleg de serveis ofereix als municipis de la província la possibilitat de redactar un pla de renovació de paviments municipal, i a més a més en breu posarà a disposició dels municipis les eines de gestió -base de dades i visor SIG – perquè la pròpia Administració Local realitzi l’inventari amb els seus recursos i pugui introduir les dades a les Eines de Gestió per obtenir i consultar fàcilment les actuacions, prioritats i estimació econòmica.
 

Newsletter: Territori i Ciutat
Newsletter number: #76 - desembre de 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei d'Equipaments i Espai Públic
C/ Comte d'Urgell, 187, 4a planta
Edifici del Rellotge
08036 Barcelona
territoriciutat@diba.cat
www.diba.cat/seep