Marc Verdaguer. Imatge: Diputació de Barcelona
En aquest mandat, l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial tenia tres objectius: posar la innovació al servei de la gestió pública de cada poble, ciutat o territori; donar suport a tots els governs locals, especialment als que per la seva dimensió tenen menys capacitat pressupostària i són organitzacions més petites, i fer de la cohesió territorial el fil conductor de tota l’acció de govern de la Diputació de Barcelona.
Enric Herranz, Lluis Ramírez, Marc Verdaguer, Xavier Forcadell i Nico Pérez a la jornada
El dijous 30 de març passat, a la sala de plens de l’Edifici del Sucre de Vic, es va fer un recorregut pels projectes i programes que ha dut a terme l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial de la Diputació de Barcelona.
Salvador Ramon, Xavier Forcadell, Lluis Ramírez i Cristina Campillo
Estudiants de grau vinculats a les tecnologies de la informació i la comunicació van participar en la sessió de captació de talent que va organitzar la Diputació de Barcelona amb col·laboració amb Telecos.cat.
Xavier Forcadell. Imatge: Diputació de Barcelona
Xavier Forcadell i Esteller, doctor en Dret, professor universitari, funcionari del cos d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional (secretari d’ajuntament), té una important trajectòria en les funcions directives i executives més altes de la Diputació de Barcelona, d’on ha estat coordinador general (2012-2019), i també d’altres administracions públiques. Avui hi parlem, com a coordinador de l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial, del balanç que fa de les diferents actuacions que s’hi han anat implementant durant aquest mandat.
Imatge: Diputació de Barcelona
El Sistema d’integritat institucional i Pla de mesures antifrau de la Diputació de Barcelona van ser aprovats per acord unànime del Ple de la corporació en sessió del 23 de febrer de 2022. Es preveu que els ens del sector públic que vulguin adherir-s’hi puguin fer-ho amb les adaptacions corresponents.
sdecoret / Shutterstock.com
El mandat 2020-2023 s’ha caracteritzat per una acceleració de les necessitats tecnològiques arran de la pandèmia. Per atendre aquestes necessitats, durant aquests anys s’han destinat fins a dos milions d’euros per millorar l’equipament digital i de teletreball de més de 250 ens locals.
Imatge: Direcció de Tecnologies i Sistemes Corporatius
Una de les premisses d’aquest mandat de la Direcció de Tecnologies ha estat facilitar als governs locals la implementació de solucions intel·ligents en diferents àmbits: serveis públics, sostenibilitat, participació ciutadana, educació, cultura i promoció econòmica.
TierneyMJ / Shutterstock.com
Estendre la connectivitat d’alta velocitat arreu del territori és una de les actuacions prioritàries de la Diputació de Barcelona, ja que les infraestructures de telecomunicacions promouen la cohesió territorial, la competitivitat econòmica dels municipis i el benestar dels seus habitants.
wutzkohphoto / Shutterstock.com
El suport tecnològic als ajuntaments és un dels grans objectius del mandat 2020-2023. La inversió en tecnologies de la informació i la comunicació i en suport tècnic dins d’aquest àmbit s’ha intensificat per donar resposta al context de pandèmia mundial que ha marcat aquests anys.
Imatge: Canva
La Gerència de Serveis d’Assistència al Govern Local ha assumit la selecció de personal derivada de les ofertes públiques d’estabilització dels municipis de fins a 20.000 habitants, la qual cosa és el pas previ a la creació de la comissió permanent de selecció del personal al servei dels governs locals de la demarcació de Barcelona.
Imatge: Diputació de Barcelona
Actuacions destacables de la Direcció de Serveis de Formació en l’àmbit de l’assessorament i el suport tècnic als ens locals: delegació de la gestió de la formació, consultoria per desplegar programes de formació i informes de rendició de comptes de l’activitat formativa.
Una de les sessions grupals de la xarxaCORH
La Comunitat de Recursos Humans (CORH) és un espai virtual i presencial impulsat per la Gerència d’Assistència al Govern Local. Té com a missió compartir i gestionar el coneixement entre els professionals dedicats al món de la gestió de recursos humans a les administracions públiques.
Imatge del BAF
La cobertura formativa al territori de la Direcció de Serveis de Formació ha assolit diverses fites rellevants durant aquest mandat.
Imatge: Direcció de Serveis de Formació
Us expliquem les actuacions destacables de la Direcció de Serveis de Formació en l’àmbit de la innovació formativa.
Gràfica dels microcursos 2023
Actuacions destacables de la Direcció de Serveis de Formació en l’àmbit de les metodologies.
Imatge: Formadiba.diba.cat
Actuacions destacables de la Direcció de Serveis de Formació en l’àmbit tecnològic.
Imatge: AGINEEL. Gestió de nòmina (març 2023)
En aquest mandat s’ha actualitzat el conveni tipus sobre l’assumpció de la gestió informatitzada de la nòmina dels empleats dels ens locals (AGINEEL), i actualment es presta el servei a 143 ens locals de la província.
Imatge: Canva
Durant el primer trimestre del 2020 es va ampliar de 20.000 a 30.000 habitants el tram de població dels municipis que poden acollir-se a l’encomanda de gestió del padró d’habitants per poder atendre les peticions d’alguns ajuntaments.
Imatge: Gerència d'Assistència al Govern Local
Creació de nous apartats al web. A «Estudis i publicacions» es publiquen totes les eines i publicacions que puguin ser útils als ajuntaments de la demarcació. «Notes jurídiques» recull informes elaborats per l’equip de juristes GSAGL sobre temes d'actualitat, vinculats a la gestió de persones al món local.
Imatge: Canva
Prestar serveis als governs locals en matèria d’organització i recursos humans és la nostra prioritat, una assistència tècnica i jurídica que abasta milers d’assistències durant el període 2019-2023, juntament amb la innovació estratègica en la gestió de persones i l’impuls a la cohesió del territori.
Infografia elaborada pel Gabinet d'Innovació Digital
En els catàlegs de serveis 2022 i 2023 s’han ampliat les línies d’assistència en matèria de transparència. Aquestes línies se sumen al suport que es presta a través de la comunitat governobert.diba.cat, que compta actualment amb més de 600 membres i amb un complet itinerari formatiu en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Infografia elaborada pel Gabinet d'Innovació Digital
La Xarxa de Suport al Govern Digital ha efectuat prop de 2.000 actuacions en el territori. El desplegament durant aquest mandat de línies d’assistència en matèria de gestió digital i transparència ha posat de manifest la necessitat de treballar de forma coordinada i amb agendes compartides amb els consells comarcals per articular la prestació de serveis en el territori.
Jornada sobre la transformació dels governs locals
La Diputació de Barcelona continua treballant per desplegar la implementació de l’Administració electrònica als governs locals de la província. 111 ens locals ja s'han adherit al projecte SeTDIBA.
Imatge: Gabinet d'Innovació Digital
La Diputació de Barcelona promou l’ús dels mitjans digitals en els ens del sector públic amb la col·laboració tècnica i la provisió d’eines d’Administració electrònica.
El diputat Verdaguer recollint el guardó
La Diputació de Barcelona rep el segell InfoParticipa durant 4 anys consecutius: 2019, 2020, 2021 i 2022, amb el 100 % dels indicadors positius.
El diputat Marc Verdaguer i Joan Llort, alcalde de Sant Pere de Riudebitlles
El passat dimarts 21 de març el diputat president de l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial va trobar-se amb els alcaldes de Cabrera d’Anoia, Sant Pere de Riudebitlles, les Cabanyes i Santa Fe del Penedès.
Lliurament del premi Alan Turing al Compromís Social a Ana Freire.
El 9 de març passat va tenir lloc la 28a Nit de les telecomunicacions i la informàtica, l'acte institucional de referència del sector de les telecomunicacions i tecnologies de la informació.
Marc Verdaguer, Miguel Ángel Gimeno i Adán Nieto
El 23 de març va tenir lloc al Pati Manning el congrés «Compliment normatiu i integritat en entitats públiques», organitzat per l’Oficina Antifrau de Catalunya i diferents universitats.
Jorge Martínez de Morentin, Xavier Forcadell, Nico Pérez i Magda Lorente
En el marc de la Setmana del Govern Obert, el 24 de març passat es va presentar el Centre d’Anàlisi de Serveis Municipals per la Cohesió Territorial (CASMCT).
Sessió plenària de febrer de 2023. Diputació de Barcelona
El 23 de febrer de 2023, el Ple de la Diputació de Barcelona va aprovar per unanimitat l’actualització del Sistema d’integritat institucional de la corporació els ens del seu sector públic i el Pla de mesures antifrau 2023.
Miguel Ángel Gimeno, director de l’Oficina Antifrau
El 22 de febrer passat va tenir lloc la sessió «El Sistema d’integritat institucional i el Pla de mesures antifrau de la Diputació de Barcelona: inici del cicle d’accions formatives i de sensibilització».
Infografia elaborada pel Gabinet d'Innovació Digital
Del 20 al 24 de març, la Setmana del Govern Obert (OpenGovWeek, OGW) ha donat cobertura a activitats relacionades amb la transparència, l’accés a la informació pública, les dades obertes i el bon govern.
Enric Herranz, director de Formació, a la trobada
La Direcció de Serveis de Formació participa en el VIII Encuentro de los representantes de formación de las diputaciones, comunidades autónomas uniprovinciales, cabildos y consejos insulares, ciudades con Estatuto de Autonomía.
Instantània de la videopíndola d'aprenentatge
El cos diu més que les paraules. Saps que hi ha gestos que t’empoderen? La postura influeix en els sentiments i pensaments de les persones. T’ho expliquem en dos minuts en aquesta videopíndola d’aprenentatge.
wutzkohphoto / Shutterstock.com
L’Ajuntament de Malgrat de Mar ha rebut una diagnosi tecnològica desenvolupada gràcies al recurs tècnic «Governança de les TIC», que es pot sol·licitar a través del Catàleg de serveis de la Diputació de Barcelona.
Verdaguer amb Padrós, alcalde de Sant Martí d’Albars
El diputat Marc Verdaguer va lliurar a l’alcalde de Sant Martí d’Albars, Ramon Padrós, l’informe de transparència d’aquest municipi, que pretén refermar l’aposta de tenir uns governs locals transparents, propers a la ciutadania.
Nou web de Vallcebre
L’Ajuntament de Vallcebre ha estrenat web institucional gràcies al suport de la Diputació.
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Idees i suggeriments
Àrea d'Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial
Diputació de Barcelona
Rambla de Catalunya, 126
Edifici de Can Serra
08008 Barcelona