Butlletí Servei de Teleassistència
Núm. 52 (octubre 2022) - #52
Ir arriba

Notícies

De l’11 al 20 de novembre arriba la 27a edició de la Setmana de la Ciència que, com cada any, se celebrarà arreu de Catalunya. Enguany es proposa com a fil conductor la innovació i el coneixement local com a motor de creixement, posant en valor els actius en innovació i ciència que hi ha arreu del país. En paral·lel, la Setmana de la Ciència fomentarà la participació activa de la ciutadania en les diferents etapes del procés de recerca científica.
 

El campus Gutenberg-CosmoCaixa sempre és una bona ocasió per conèixer projectes i noves perspectives en matèria de comunicació i divulgació científica. Després de dues edicions virtuals per la pandèmia, els passats 19 i 20 de setembre el campus va celebrar-se la 12a edició, ja en format presencial, a l’auditori i àgora del Museu de la Ciència CosmoCaixa, sota el lema «Comunicació i divulgació científica per a la pau». Ja es troben disponibles a YouTube les gravacions de les jornades centrals.

Del 24 al 30 d'octubre es celebra arreu del món la Setmana Internacional de l'Accés Obert, una iniciativa anual per promoure l’accés obert (AO) en el món acadèmic i de la recerca. Aquest any el lema és «Open for Climate Justice» i té com a objectiu conscienciar sobre com l’accés obert pot ser un mitjà per a la justícia climàtica. Biblioteques sobretot de l’àmbit universitari han celebrat diferents activitat per tal d’abordar l’estat de la qüestió en la implementació de la ciència oberta.
 

El Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC) de la Diputació de Barcelona organitza aquest curs que té com a objectiu mostrar, des del punt de vista de la història de la ciència i del progrés, i en connexió amb l’evolució de les idees, els límits ètics que ha de tenir el progrés científic i com això afecta també les visions i les polítiques culturals. Aquesta formació  tindrà lloc el 15 de novembre i està destinada exclusivament a persones tècniques de cultura municipals. El docent és Jordi Pigem, doctor en filosofia per la Universitat de Barcelona.

I també promogut pel Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC) i destinat exclusivament a personal tècnic de cultura municipal, en aquest altre curs que tindrà lloc el 8 i el 20 de novembre, es definirà què s’entén per intel·ligència col·lectiva i què són i què signifiquen els espais maker, així com les seves implicacions en el camp cultural, sobretot a l’hora d’entendre en què consisteix la idea de la cultura col·laborativa. Els docents seran Paco González, arquitecte i urbanista, i Yago Bermejo, expert en projectes de participació democràtica.

Fins al 20 de novembre se celebrarà la segona edició del Mes de la Ciència Ciutadana i la Natura. Es faran catorze activitats arreu del territori, liderades per iniciatives capdavanteres en el sector. Hi participen entitats com el CREAF, amb activitats relacionades amb diferents projectes que lideren: Ritme Natura, Alerta Forestal, Mosquito Alert i el Pla de seguiment de papallones de Catalunya (CBMS). També hi participaran entitats consolidades com el Museu de Ciències Naturals de Granollers i l'Institut Català d'Ornitologia.

Ir arriba

Lectures

Les tecnologies digitals redueixen costos, són més eficients i permeten més especialització. Però es parla poc de tot el que perdem amb la digitalització, de les persones que queden excloses d’aquest procés o de quins límits presenta. Andrea Rosales, experta en comunicació als mitjans socials, fa una interessant reflexió al voltant d’aquesta qüestió i assenyala que no només són les persones grans les que ens evidencien els límits de la digitalització.
 

Ir arriba

Publicacions

La Fundació Catalana de l’Esplai ha publicat aquesta nova guia adreçada sobretot als centres educatius i que posa el seu focus d’atenció en la conservació de la biodiversitat amb l’objectiu d’apropar aquesta pràctica als infants i a la gent jove del territori. La intenció és donar a conèixer la natura que ens envolta i motivar i comprometre els més joves en la protecció de la biodiversitat per tal que el dia de demà puguin actuar de manera més responsable i compromesa per fer un món més sostenible.
 

La Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia ha publicat l’informe «Lecciones y retos tras dos años de pandemia» on s’analitza la resposta de la societat davant la malaltia COVID-19 des de tres àmbits: la investigació, les empreses i la ciudadania en general. I recull també les reflexions de 19 experts i expertes i 8 empreses que fan balanç d’aquests dos anys de pandèmia a través de les seves vivències personals.
 

Ir arriba

Recursos

Treballes amb infants i joves i t'agradaria acostar-los al pensament computacional i ajudar a reduir la bretxa digital des de petits? La UOC acaba de publicar en obert tots els recursos d'aprenentatge del projecte Scratch Social, que va finalitzar l'any 2020. La iniciativa formativa s'adreçava als professionals i al voluntariat d'entitats i organitzacions del tercer sector i de centres educatius que treballen amb la infància i la joventut més vulnerables i amb dificultats socials.
 

Ir arriba

Resum de premsa

En aquesta selecció de premsa hi podeu trobar notícies referents a l’actualitat científica d’aquestes últimes setmanes i informacions de nous projectes dins els àmbits de la divulgació científica i el coneixement tecnològic enfocat a la ciutadania. Així mateix, també teniu a la vostra disposició el llistat d’enllaços a les seccions i suplements de ciència del diaris més destacats dins el nostre àmbit territorial, per si voleu ampliar o accedir a d’altres informacions publicades.

Ir arriba

Convocatòries

La Fundació Víctor Grífols i Lucas convoca la 8a edició del Premi «Ètica i Ciència» per a Centres d´Ensenyament amb l´objectiu de proporcionar reconeixement i suport a projectes educatius que fomentin la sensibilitat i la reflexió dels alumnes al voltant de les implicacions ètiques de la ciència, de la recerca científica i de les aplicacions tecnològiques, i promoguin iniciatives i projectes adreçats a l'estudi i el debat sobre aquestes qüestions.

 

L'Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM-CSIC) anuncia el primer concurs sobre microelectrònica destinat a estudiants de primària i secundària «Un microxip molt gran». La iniciativa compta amb el suport de la FECYT i promou el coneixement dels xips i les tecnologies microelectròniques en un context de crisi de subministraments. Fins el 30 d’abril de 2023 es poden presentar els treballs en formats diferents.

Ir arriba

Agenda

[27 d'octubre, 3, 10 i 17 de novembre, CosmoCaixa]

[27 d’octubre, CitiLab de Cornellà de Llobregat]

[29 i 30 d’octubre, Cotxeres de Sants]

[Octubre i novembre, CCCB i IEC]

[2, 7 i 8 de novembre, CCCB]

[3 i 4 de novembre, Palau Reial de Pedralbes Barcelona]

[De l’11 al 20 de novembre, arreu de Catalunya]

[16 de novembre, Departament d’Educació i l’FCRI]

[Fins el 20 de novembre, diverses localitzacions]

[Octubre i novembre, Parc del Castell de Montesquiu]

[Dilluns de novembre, Biblioteques del Clot, Camp de l'Arpa i Gràcia]

[Fins l’11 de desembre, CCCB]

[Fins el 16 de desembre, Canòdrom]

[Caps de setmana i festius fins el 18 de desembre, CosmoCaixa]

[Fins el 31 de desembre, Museu de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont de Sabadell]

[Fins el 28 de gener, CosmoCaixa]

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Oficina d'Estudis i Recursos Culturals
C/ Montalegre, 7
Pati Manning
08001 Barcelona
Tel. 934 022 565

X Youtube Facebook Instagram