Coeducació als centres d'educació formal i no formal

Coeducació als centres d'educació formal i no formal

Municipi: Sant Boi de Llobregat

Ens impulsor: Ajuntament de Sant Boi de Llobregat

Contacte: crdones@santboi.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

El Projecte de Coeducació ofereix tallers, xerrades i activitats formatives a tota la comunitat educativa i entitats de lleure i esport de Sant Boi de Llobregat amb l’objectiu de desfer els estereotips de gènere, visibilitzar les aportacions i els lideratges de les dones, oferir una visió crítica de les relacions entre dones i homes, respectar la diversitat i prevenir les relacions abusives i les violències masclistes, la discriminació i l’assetjament per raó d’orientació, identitat o expressió de gènere.

Els continguts que es treballen als tallers són: els estereotips de gènere i els micromasclismes, la concepció de l'amor i la desmitificació de l'amor romàntic, les violències masclistes i els tipus de relacions de parella, les aportacions i els lideratges de les dones, la corresponsabilitat i el repartiment de les tasques de cura, el desenvolupament emocional, la diversitat afectiva, sexual i de gènere i la prevenció de les lgtbifòbies.

Objectius

  1. Prevenir les relacions abusives i les violències masclistes entre el jovent, oferir eines per detectar situacions afectives d'abús entre els i les joves, fomentar actituds no discriminatòries amb les persones LGTBI i sensibilitzar sobre el reconeixement i l’acceptació de la diversitat sexual i de gènere.
  2. Donar a conèixer el Punt d’Informació i Assessorament LGTBI+.
  3. Trencar els estereotips de gènere, oferir una visió crítica de les relacions entre dones i homes, afavorir la corresponsabilitat i la valoració de les tasques de cura i visibilitzar les aportacions i els lideratges de les dones.
  4. Afavorir el respecte per la diversitat, integrar de manera transversal el principi d’igualtat en l’activitat, la gestió i l’organització dels centres educatius i les entitats d’educació en el lleure, reflexionar sobre el model de corresponsabilitat en l’àmbit familiar, donar a conèixer els recursos coeducatius i revisar els estereotips i les creences adquirides durant el procés de socialització en el gènere.

Persones destinatàries

Alumnat de totes les etapes educatives, els professionals de l’educació formal i no formal i les associacions de famílies.

Metodologia

Els tallers de l’amor romàntic i la prevenció de les relacions abusives s’imparteixen als centres educatius, aproximadament amb vint-i-cinc participants. Els continguts es vehiculen amb vídeos i presentacions. Duren una hora i mitja.

Als de diversitat sexual, afectiva i de gènere hi participen un màxim de trenta alumnes a partir de sisè de primària. Es treballa amb vídeos i dinàmiques grupals durant una hora i mitja.

La maleta coeducativa té com a recurs didàctic el conte i com a format els tallers participatius. Cada taller treballa dos contes i els alumnes seuen a terra en rotllana, durant aproximadament una hora.

Els tallers sobre coeducació dirigits als professionals de l’educació formal i no formal i a les associacions de famílies s’adapten a les necessitats dels sol·licitants. Es proporcionen eines i recursos per educar amb respecte i sense estereotips sexistes.

Fases

  1. Difusió. S'edita una guia adreçada a la comunitat educativa en què s'ofereixen els tallers i les xerrades, i també se’n fa difusió a les xarxes socials i a blogs.
  2. Sol·licitud. Els centres educatius, entitats de lleure o associacions de famílies poden fer la sol·licitud dels tallers i xerrades a través del formulari de la pàgina http://igualtatsantboi.cat/.
  3. Planificació. Amb el formulari rebut, els organitzadors es posen en contacte amb el centre o l’associació de famílies per programar les xerrades.
  4. Implementació. Quatre professionals de l’equip d’Igualtat imparteixen els tallers i les xerrades.
  5. Valoració. Es fa una valoració global de la intervenció a partir de les opinions de l’alumnat i el professorat.

Recursos humans

El responsable del projecte és el cap de la Unitat d’Igualtat i Cohesió Social, i hi participa el Centre de Recursos i Documentació de les Dones.

Recursos materials i espais

Com a material es fa servir un ordinador, un projector i contes, a escollir entre els més d’un centenar del fons documental, no sexistes i pensats per a infants fins als catorze anys. Els tallers s’imparteixen als centres educatius.

Cost i fonts de finançament

Fons propis i subvencions.

Punts forts

  • Els tallers estan enfocats no només a l'educació reglada, sinó també a l'educació en el lleure, i els agent implicat incorporen la mirada de gènere per prevenir conductes de risc.

Punts de millora

  • Poder arribar a tota la comunitat educativa.
  • Aconseguir que els equips directius valorin la importància d’incorporar la perspectiva de gènere en la metodologia i funcionament diaris.
  • Assolir més implicació de l’Àrea d’Educació perquè els tallers i les xerrades s’ofereixin de manera transversal a totes les àrees.