Enquesta anual de trajectòries educatives

Enquesta anual de trajectòries educatives

Municipi: Vilafranca del Penedès

Ens impulsor: Ajuntament de Vilafranca del Penedès

Contacte: https://www.vilafranca.cat/contacte


Download fitxa

 

L’enquesta vol millorar l’èxit educatiu i treballar contra l’abandonament escolar prematur dels joves del municipi. Sorgeix de la necessitat de fer una diagnosi i elaborar indicadors sobre el fracàs escolar i l’AEP, i precisar quantitativament quin és l’abast d’aquest fenomen a escala local, a més d’identificar els joves que es troben en situació de risc i oferir-los orientació educativa.

Objectius

Té com a objectius analitzar la situació socioeducativa del territori per mitjà de l’elaboració d’indicadors per identificar l’abandonament escolar prematur, conèixer la traçabilitat dels itineraris educatius, identificar els factors de risc de l’abandonament escolar prematur a escala local, analitzar les trajectòries educatives dels joves per detectar els perfils de risc, millorar les polítiques i tècniques d’orientació educativa i traçar itineraris de derivació ajustats a les necessitats de cada perfil per garantir l’èxit educatiu i la continuïtat de la trajectòria formativa.

Persones destinatàries

L’enquesta està adreçada als joves empadronats a Vilafranca del Penedès que fan 16 i 18 anys, que corresponen als cursos de 4t d’ESO i segon any de postobligatòria).

Metodologia

Es recullen les dades a través d’una enquesta amb preguntes obertes i tancades de caràcter objectiu i subjectiu. Es treballa amb preguntes que identifiquen els factors de risc de l’abandonament escolar prematur dels joves, i també es pretén conèixer opinions, actituds i males experiències a l’escola o expectatives de futur per poder identificar el perfil d’alumne que es troba en risc d’abandonar els estudis. Per tant, s’inclouen aspectes objectius i subjectius.

A través del padró municipal es detecten els joves d’un any determinat i s’envia una carta amb l’explicació de l’estudi i un codi QR per entrar a l’enquesta. També es pot trucar per telèfon als joves per aconseguir un major nombre de joves enquestats.

La informació recollida queda agrupada per respostes, es quantifica i s’analitzen les dades a través d’un servidor de l’Ajuntament per mantenir la privacitat de les dades.

Fases

  1. Formulació dels objectius generals i específics
  2. Disseny de la mostra
  3. Elaboració del qüestionari a partir dels anteriors
  4. Preparació i la realització del treball de camp. La difusió es fa mitjançant cartes, notes de premsa, mitjans de comunicació i xarxes socials
  5. Realització d’enquestes
  6. Anàlisi dels resultats. Inclou la detecció, orientació i seguiment dels joves que presenten factors de risc per l’abandonament
  7. Retorn dels resultats als joves i als instituts

Recursos humans

L’equip executor està format per dos tècnics d’educació i una persona que dona suport al treball de camp durant sis mesos a l’any.

Recursos materials i espais

Un ordinador amb el plugging de Microsoft Visio Data Visualizer a l’Excel.

Cost i fonts de finançament

L’enquesta es fa amb la dedicació horària del personal tècnic del Servei d’Educació.

Punts forts

  • La possibilitat de conèixer la realitat en què viuen els joves del territori.
  • L’obtenció de dades desagregades per al municipi pel que fa a l’AEP.
  • La generació de coneixement sobre la realitat socioeducativa dels joves.
  • La informació recollida permet millorar les polítiques de planificació i educació.
  • Les dades recollides permeten millorar l’orientació educativa dels joves i detectar situacions de risc d’AEP de manera anticipada, afavorint les actuacions preventives.
  • Els resultats evidencien els biaixos de les tries escolars en clau de desigualtat social.

Punts de millora

  • La col·laboració amb centres educatius. Les enquestes als centres educatius facilitarien el treball de camp per arribar a tots els joves del municipi.
  • La col·laboració amb taules locals de planificació educativa per intervenir abans que es produeixin casos d’abandonament escolar prematur.