Projecte Edins

Projecte Edins

Municipi: Caldes de Montbui

Ens impulsor: Ajuntament de Caldes de Montbui

Contacte: caldesm@caldesdemontbui.cat


Descargar fitxa

 

Edins és un projecte d’acompanyament, suport i orientació a joves que presenten factors de risc per l’abandonament escolar prematur, mitjançant la incorporació de la figura de l’educadora social als centres de secundària per a l’atenció individual i grupal.

L’objectiu general és reduir el fracàs escolar i l’abandonament prematur de joves perquè, un cop acaben d’ESO, amb acreditació o sense, puguin tenir un itinerari d’èxit i una continuïtat educativa postobligatòria.

Objectius

Edins té com a objectius oferir un acompanyament socioeducatiu adaptat a les necessitats dels joves participants, ampliar les oportunitats educatives dels joves del territori augmentant les competències transversals, millorar l’autoconcepte i l’autoestima dels joves, donar eines i suport per al manteniment de l’escolaritat o la inserció sociolaboral amb garanties d’èxit, i vincular el jovent als serveis del municipi.

Persones destinatàries

Està destinat a l’alumnat dels tres instituts de Caldes de Montbui que ofereixen 3r o 4t d’ESO i es troben en risc d’exclusió educativa perquè presenten absentisme o es preveu que no es graduaran.

S’adreça a l’alumnat que, per absentisme i situació educativa, no pot participar d’altres projectes educatius.

Metodologia

Edins ofereix acompanyament i suport socioeducatiu personalitzat, adaptat i flexible a les necessitats individuals i grupals. Des d’un punt de vista metodològic, s’ofereixen els recursos següents:

  • Un acompanyament individual i unes tutories personalitzades per marcar un itinerari i un pla de treball.
  • La mentoria entre iguals o amb treballadors de la zona del sector professional que interessi al jove. 
  • Sessions grupals per realitzar activitats competencials i de lleure o fer visites per apropar-se als serveis municipals o l’entorn productiu.
  • Feina amb les famílies per donar suport o orientació a la seva tasca educadora i d’acompanyament en les transicions.
  • Seguiment amb els centres educatius per compartir el procés de treball i donar una resposta coordinada per reduir l’absentisme, el fracàs escolar i els factors de risc de l’abandonament escolar prematur. 

Fases

Edins funciona durant el curs escolar. S’inicia amb la proposta de derivacions sobre els possibles participants per parts dels instituts del municipi. A continuació, es realitzen les diferents sessions d’acompanyament, suport i orientació als joves en horari lectiu, als centres on estan escolaritzats, excepte per a la realització de les visites a l’entorn professional o als serveis municipals.

Durant el mes de juliol es fa l’última fase de seguiment i acompanyament per donar suport a la matriculació per al curs o següent, i si volen treballar, se’ls orienta per a la inserció laboral.

Recursos humans

Una educadora per a l’atenció directa als instituts i una coordinadora, a més d’agents externs, com ara mentors voluntaris i empresaris del territori.

Recursos materials i espais

Aules dels instituts per s les sessions grupals i tutories.

Cost i fonts de finançament

Cost: 18.500 euros

Els fons els aporten l’Ajuntament, la Fundació Main i la Diputació de Barcelona.

Punts forts

  • La vinculació amb les famílies, perquè moltes vegades se senten soles i amb el projecte se’ls dona suport.
  • No solapa rols ni funcions dels instituts, sinó que suma i afegeix serveis que no poden atendre.
  • S’aconsegueix treballar amb l’entorn social, educatiu i productiu mitjançant la creació de xarxes.
  • L’alumnat valora que tenen una figura que els escolta.

Punts de millora

  • Ampliar el coneixement empresarial fent visites a empreses de fora el municipi i incorporar-ne a centres formatius de fora, perquè hi ha alumnes als quals els interessen cursos que no es realitzen a Caldes de Montbui.
  • Augmentar el servei fora del municipi i poder atendre joves amb altres perfils que no encaixen en altres projectes.
  • Realitzar un seguiment a mitjà termini per tenir un coneixement més acurat de l’impacte, com ara saber què passa amb els participants un cop han acabat o quants acaben l’ESO i/o continuen estudiant.