Competències municipals en matèria de prevenció i control de legionel·losi

Es troben recollides en el Reial Decret 487/2022, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de prevenció i control de legionel·losi i el Decret 352/2004, de 27 de juliol pel qual s'estableixen les condicions higienicosanitàries per a la prevenció i el control de la legionel·losi.

Podem diferenciar dos àmbits competencials:

  • Com a titular d'instal·lacions:
    • Establiment  del pla de prevenció i control de legionel·la (PPCL), adaptat a les particularitats i característiques de la instal·lació o del pla sanitàri front la legionel·la, recomanat per a les instal·lacions més complexes. 

El pla de prevenció i control de legionel·la ha de constar com a mínim de:

  • Diagnòstic inicial amb la descripció detallada d'aquesta incloent dades tècniques i de funcionament, disseny i ubicació, plànol o esquema de funcionament hidràulic actualitzat, identificació dels punts de presa de mostra i de possible emissió d'aerosols.
  • Descripció dels programes de manteniment i revisió de la instal·lació i equips amb assignació de responsabilitats; programa de neteja i desinfecció de la instal·lació i de tractament de l'aigua, en cas necessari; programa de mostreig i anàlisi de l’aigua; i programa de formació del personal d'acord amb les característiques de la instal·lació i d'acord amb les funcions assignades als operaris.
  • Documentació i registres de les activitats i controls dels programes, resultats, incidències i mesures correctores.

El Pla de Sanitari davant de legionel·la:

Aquest pla es recomana per a les instal·lacions prioritàries definides a l'art. 2.11 del RD 487/22 (les freqüentades per persones d'especial vulnerabilitat: centres sanitaris, sociosanitaris i penitenciaris). El pla s'ha de basar en l'avaluació del risc i constarà dels aspectes següents:

  • Avaluació del risc: identificació dels perills, priorització dels riscos, determinació dels punts crítics i descripció de les mesures correctores amb verificació de la seva eficàcia.
  • Mesures de control i verificació
  • Gestió i comunicació
  • Avaluació continuada del pla sanitari
     
  • Com autoritat sanitària competent l’administració competent en les pot dur a terme les següents activitats de control:.
    • Elaborar directrius en el seu àmbit competencial sobre l’aplicació del RD
    • Revisió documental del PPCL de la instal·lació o, si escau, auditar el PSL.
    • Control oficial del correcte compliment del RD amb la inspecció d’instal·lacions i el control de paràmetres o qualsevol altra comprovació que es consideri oportuna, inclosa la presa de mostres d'aigua que es realitzarà segons el que disposa l'annex VI, i les seves anàlisis segons l'annex VII.
    • Dictar les mesures per corregir, prevenir o minimitzar el risc.
    • Establiment del cens d'empreses amb torres de refrigeració i condensadors evaporatius (art. 4 del Decret 352/2004).
    • Col·laboració amb el Departament de Salut en cas de brot epidèmic.

 


Pàgina principal Mecanismes de transmissió i mesures preventives Instal·lacions Competències municipals