Disseny de projectes culturals per a la transformació social

Comparteix
27/02/2024 09:30 - 14:00 Presencial (CERC) +34934022565 oerc.formacio@diba.cat

Pati Manning (c. Montalegre, 7 - Barcelona)

Tots tenim molt present que s’han de crear projectes culturals consistents i ben elaborats. Però no sempre tenim en compte que aquests projectes han d’estar adreçats a bastir una veritable transformació social, capaç de mobilitzar agents culturals, institucions i ciutadans en una acció que tingui en compte la comunitat i que treballi al seu servei. La cultura ha de jugar un paper de mobilització i de transformació de la societat, accentuant el seu caràcter de revulsiu. En aquest paper és del tot oportú parlar de drets culturals, d’igualtat, d’equitat i d’accessibilitat a la cultura. I d’altra banda hem de pensar també en la relació indestriable i necessària que s’estableix entre la cultura i l’educació. A partir d’aquests preliminars el curs s’endinsarà en el disseny de projectes culturals amb voluntat transformadora, tot mostrant casos d’èxit i bones pràctiques, sense obviar els fracassos que s’han produït també en el camí. Alhora s’abordarà l’avaluació dels processos i l’impacte a les nostres realitats, tot mostrant exemples d’implementació als municipis de referència.

 

Objectius

  • Exposar la importància de construir projectes culturals que tinguin com a objectiu la transformació social
  • Establir els vincles entre la cultura i l’educació en les polítiques culturals, i en els projectes en particular
  • Subratllar el caràcter clau de la ciutadania en la planificació cultural
  • Detallar com es crea un projecte amb vocació social
  • Mostrar bones pràctiques i exemples de projectes socials i culturals arrelats als municipis


Continguts

  • Crear projectes culturals: finalitats i objectius que s’han de tenir en compte
  • La cultura i l’educació com a eixos de transformació social
  • Treballant amb la comunitat i els agents: un concepte clau
  • Projectes i bones pràctiques en la confluència de la cultura i la transforació social
  • Què cal tenir en compte per fer un projecte que incideixi en la nostra realitat i sigui capaç de transformar-la?
  • Avaluant els nostres èxits i fracassos

 

PROGRAMA

 

DOCENT

 

Helena Minuesa

Llicenciada en Humanitats i màster en Gestió del patrimoni cultural, treballa actualment com a tècnica de cultura al Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC). 
Ha liderat durant més de 14 anys el servei pedagògic dels Museus de Sant Cugat, especialitzant-se en el disseny de propostes que parteixen de l’equitat i la inclusió com a condició sine qua non de la pràctica cultural. D’entre elles, destaquen projectes artístics per vèncer l’estigma de la discapacitat, combatre la soledat de persones que han patit violència o capgirar l’estat establert dels relats més conservadors de la cultura.
Ha impartit formació a mida sobre mediació patrimonial i acció cultural en diverses institucions, entre les quals destaquen l'Escola EFA (Associació d'empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura) o el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya, entre d'altres. 
Aposta clarament per una mirada de la cultura el més àmplia possible, entenent-la com a activadora, generadora i còmplice de la pau social. 

 

(PREINSCRIPCIONS TANCADES)

 

Lugar