Representes el teu municipi dins la Xarxa?
Et donem la benvinguda!

Amb el canvi de mandat, molts dels càrrecs electes anomenats com a representants de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat han canviat.
Si ets una d’aquestes persones que han pres aquest càrrec, aquesta informació t’interessa!

Com que probablement tens molts dubtes sense resoldre, hem elaborat un breu “Preguntes Més Freqüents (o FAQS)” sobre la Xarxa, perquè els puguis resoldre ràpidament.

 

Preguntes Més Freqüents (FAQs)

És una associació de municipis i ens locals que manifesten el seu compromís pel desenvolupament sostenible. Va ser creada per 118 municipis el 16 de juliol de 1997 en l’assemblea constitutiva de Manresa.

Actualment, està integrada per 320 ens locals, entre els quals el vostre.

Inclou 277 municipis de la província de Barcelona i de la resta de Catalunya, 18 entitats supramunicipals - les quatre diputacions, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i diversos consells comarcals -, i un seguit d’observadors, entre els quals es troben la Generalitat de Catalunya, mancomunitats, consorcis, instituts i associacions de municipis, a més d’alguns ens dels territoris espanyol i andorrà.

La Xarxa és una plataforma de cooperació i intercanvi on els municipis troben un marc adequat per debatre inquietuds, necessitats i experiències i per promoure i dur a terme projectes d’interès comú en l’àmbit de la sostenibilitat local.

Més informació sobre la Xarxa

 

La Xarxa disposa d’uns Estatuts els quals fixen els objectius i el funcionament d'aquesta. Els podeu consultar a l’enllaç i també com a document adjunt. 
  
La Xarxa s'estructura en diversos àmbits: 

  • L’Assemblea general: l’òrgan superior de decisió, de la qual formeu part com a persona representant del vostre municipi dins la Xarxa.  
  • La Comissió de seguiment: és la comissió de direcció i gestió de la Xarxa, per delegació de l’Assemblea. 
  • La Secretaria tècnica: l’equip delegat executiu a càrrec de la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona. Sempre a la vostra disposició, teniu les nostres dades de contacte al final del correu de benvinguda. 
  • Els Grups de treball: formats per representants i tècnics i tècniques municipals, desenvolupen els plans de treballs específics entorn de projectes i temes d’interès comú. Els nous grups de treball pel mandat 2023-2027 s'aprovaran a l'Assemblea constitutiva del nou mandat, prevista per finals del 2023 o inici del 2024. 
     

 

Com hem mencionat anteriorment, el fet de ser la persona que representa el teu municipi o ens local a la Xarxa implica que formes part de l’Assemblea general de la Xarxa, l’òrgan superior de decisió de l’associació, que defineix les línies estratègiques i el rumb que traça aquesta agrupació. Aquesta se celebra una vegada a l’any i tots els càrrecs representats hi esteu convidats i convidades, per tal de fer ús de la vostra veu per prendre aquestes decisions.

L'Assemblea general també és l'espai anual de trobada i intercanvi específic pels càrrecs electes membres de la Xarxa.

En cas que no pugueu assistir-hi, teniu l’opció de cedir el vostre vot per tal que hi pugui haver un quòrum suficient per poder tirar endavant amb les decisions preses. 

No hi ha cap obligació de formar part dels grups de treball o altres activitats de la Xarxa. El nivell de participació i implicació depèn dels vostres interessos locals. Tot i que us animem a estar al dia de totes les activitats que s’organitzen, ja que algunes poden ser del vostre interès, o de les persones del vostre equip tècnic. Com a representant del vostre ens locals a la Xarxa podeu designar quin personal electe o tècnic voleu que formi part dels grups de treball de la Xarxa.

En última instància, us animem a llegir els estatuts de la Xarxa, on podeu trobar tota la informació dels acords establerts un cop formeu part de la Xarxa.
 

Malgrat que els estatuts preveuen que el pressupost de la Xarxa es podrà nodrir de quotes dels associats, aquesta opció no s'ha aprovat i no es contempla.

Ser membre de la Xarxa és totalment gratuït i voluntari.

El pressupost de l'activitat i la Secretaria tècnica de la Xarxa s'assumeix per part de la Diputació de Barcelona. 

Podeu fer-ho a través del correu xarxasost@diba.cat i indicant quin o quins us interessen en els grups actuals.

Aquí podeu trobar els grups de treball en actiu actualment. Els nous grups de treball pel mandat 2023-2027 s'aprovaran a l'Assemblea constitutiva del nou mandat, prevista per finals del 2023 o inici del 2024. 

No hi ha cap obligació de formar part dels grups de treball o altres activitats de la Xarxa. El nivell de participació i implicació depèn dels vostres interessos locals. Tot i que us animem a estar al dia de totes les activitats que s’organitzen, ja que algunes poden ser del vostre interès, o de les persones del vostre equip tècnic.
 

Com a representant del vostre ens locals a la Xarxa podeu designar quin personal electe o tècnic voleu que formi part dels grups de treball de la Xarxa.

De cara al nou mandat, us informarem del personal del vostre ens locals inscrit als actuals grups i us facilitem un formulari per actualitzar aquestes inscripcions si és el cas.

Per estar al dia de tota la informació i novetats de la Xarxa disposeu dels següents canals als quals us donem d’alta automàticament un cop us heu adherit:

  • Web de la Xarxa: portal obert on trobareu tota la informació i hemeroteca de la Xarxa.
    L'actualitat de la web de la Xarxa es notifica a través del butlletí e-Ambient de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, al qual us donem d'alta en el moment que ens notifiqueu sou el representant del vostre ens locals a la Xarxa.
     
  • Comunitat virtual de la Xarxa: un entorn tancat i exclusiu per vosaltres com a membres de la Xarxa.  Amb la informació de benvinguda, també heu rebut un correu amb el vostre usuari i contrasenya per accedir-hi. La informació publicada a la comunitat virtual se us fa arribar en format de butlletí diari o setmanal (podeu triar l'opció). 
     
  • Sostenible.cat: la revista digital de la Xarxa oberta al món. És el mitjà de comunicació que els membres de la Xarxa podeu utilitzar per explicar què feu al públic interessat i la ciutadania en general.  Els continguts de Sostenible.cat els rebreu també en un butlletí setmanal.
     
  • Correu electrònic xarxasost@diba.cat: canal des d’on us enviarem les convocatòries i documentació de les activitats de la Xarxa.    
     
  • Xarxes socials: disposem de canal de Twitter i canal de Youtube de la Xarxa que inclouen vídeos de les presentacions i ponències de les jornades i actes. Seguiu-nos des dels vostres perfils d’ens local i com a electes!

Si no rebeu alguna d’aquestes comunicacions, assegureu-vos de consultar que no siguin a la carpeta de correu brossa. Si tampoc hi són, ens podeu escriure a xarxasost@diba.cat i us donarem d’alta.
 

Tota la informació sobre les notíciesl'agenda d'activitats, espais d’intercanvi, etc. de la Xarxa estan recollides al web en diferents espais. La feina feta en els 25 anys d'activitat de la Xarxa la podeu consultar a la pàgina de jornades, a les publicacions de la Xarxa, i el suport a campanyes de sensibilització ambiental i també el més destacat de la feina que s’ha dut a terme durant l’últim mandat a la Memòria de la Xarxa 2019-2023