Comparteix

Habitatge

Desocupació

CONTEXT

© Radowitz / Shutterstock.com

Segons la Llei 18/2007 del dret a l'habitatge, els habitatges buits són aquells desocupats permanentment sense causa justificada per un termini de més de dos anys, essent causes justificades el trasllat per raons laborals, el canvi de domicili per una situació de dependència, l'abandonament de l'habitatge en una zona rural en procés de pèrdua de població, i que la propietat de l'habitatge sigui objecte d'un litigi judicial pendent de resolució.

L'abandó d'aquests habitatges origina falta de manteniment que pot derivar en problemes d'insalubritat greus a l'interior i que a través dels espais comuns dels edificis, s'acabaran propagant a la resta d'habitatges.

Llegir +/-

Existeix una relació directa entre la insalubritat dels habitatges i la salut de les persones que hi viuen: la proliferació de plagues d´insectes i/o rosegadors o l´aparició de fongs i floridures per humitats i falta de ventilació poden ocasionar infeccions, problemes respiratoris i reaccions al·lèrgiques.

Els habitatges desocupats poden propiciar també un ambient d´inseguretat en la comunitat veïnal, la qual cosa pot causar problemes de salut mental com ansietat, aïllament o desconfort emocional.

 

OBJECTIU

  • Detectar i resoldre els casos de desocupació permanent
  • Impedir la degradació dels habitatges buits per la manca de manteniment i així evitar possibles problemes d’insalubritat en els edificis.
  • Promoure l’ocupació dels habitatges buits, garantint un habitatge digne i en condicions adequades per a la població

PROPOSTES I RECOMANACIONS

Propostes i recomanacions per a l´administració 

  • Realització de censos d’habitatges amb indicis de desocupació per tenir una radiografia acurada de la situació. S’hi pot vincular una enquesta a la propietat dels habitatges amb indicis de desocupació per conèixer els motius de la desocupació i donar a conèixer els serveis municipals i oferir mesures de foment per facilitar la incorporació al mercat, preferentment de lloguer, de l’habitatge.
  • Declarar l’incompliment de la funció social de la propietat, que en determinats casos establerts legalment comporta l’inici del procediment d’expropiació forçosa de l’habitatge. (art 5.3. Llei 18/2007)
  • Incoar expedients contradictoris per a la cessió obligatòria d'habitatges buits a l’administració, per un període de tres anys, per a incorporar-los al Fons d’habitatges de lloguer per a polítiques socials, en el cas d’habitatges buits que siguin propietat de persones jurídiques i sempre que es compleixin les condicions següents:
    • Que el propietari de l'habitatge sigui subjecte passiu, no exempt, obligat al pagament de l’impost sobre els habitatges buits.
    • Que aquest subjecte passiu disposi d’habitatges buits en un municipi en què hi hagi, com a mínim, una unitat familiar en una de les situacions de risc d’exclusió residencial sense solució pel que fa a l'habitatge definides en la Llei 24/2015.
  • Activar o millorar els programes existents per captar habitatges buits i destinar-los al lloguer assequible:
    • Crear una borsa d’habitatges de lloguer al municipi (ja sigui de mediació o d’inclusió), o incloure incentius municipals a la Borsa existent:
      • Finançament per petites intervencions d’adequació
      • Bonificació de taxes fiscals, IBI, taxa de residus
      • Prima per destinar l’habitatge a la borsa
      • Assegurança per impagaments
      • Pagament de deutes 
      • Obtenció de la cèdula d’habitabilitat i del certificat d’eficiència energètica
    • Compra d’habitatges per destinar-los al lloguer assequible. La compra d’immobles es pot realitzar a través d’ofertes de compra pública o a partir del dret de tanteig i retracte de l’Administració de la Generalitat regulat en els articles 15 i 87 de la Llei 18/2007, de 28 de desembre del Dret a L’Habitatge i en el Decret Llei 1/2015, de 24 de març, de mesures extraordinàries i urgents per a la mobilització dels habitatges provinents de processos d’execució hipotecària. El dret de retracte atorga el dret d'adquisició preferent a l’administració sobre un solar, edifici o habitatge ja venut, en les mateixes condicions (preu, terminis, etc.) del contracte de compravenda efectuat.
    • Crear un ajut municipal a la rehabilitació de l’interior d’habitatges en el cas que aquests es trobin ocupats i/o es destinin al lloguer assequible.
    • Negociació amb les entitats financeres per la cessió d’immobles buits.
    • Impuls de programes de masoveria urbana en habitatges buits. L’administració pot donar suport estimulant diferents mesures com ajuts a la rehabilitació, bonificacions en l’IBI, difusió de la figura de la masoveria urbana i del model de contracte, formació professional sobre construcció, assistència jurídica i tècnica, creant una borsa d’habitatges i de persones masoveres.
  • Oferir beneficis fiscals en determinats tributs locals per als habitatges cedits a l’ajuntament o que s’incorporin a la Borsa de Lloguer (impost de béns immobles, impost de construccions i obres, taxes de les obres de rehabilitació, principalment).
  • Impulsar programes de disciplina i inspeccions.
    • Establiment d’un programa d’inspeccions dels habitatges buits.
    • Emissió d’ordres d’execució i seguiment dels habitatges en mal estat.
    • Sancions i mesures cautelars que corresponguin per les infraccions que s'hagin produït (no facilitar la inspecció, no donar la informació requerida, no inscriure l’habitatge buit al registre pertinent (en cas de grans tenidors) etc.

EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA

  • Programa de rehabilitació d’habitatges amb finalitat social a Vilafranca- Ajuntament Vilafranca del Penedès. Programa que s´articula al voltant de la rehabilitació d´habitatges que estan desocupats i en mal estat.  
  • Microcrèdits per a la millora d’habitatges a Manresa - Ajuntament de Manresa. Microcrèdits de fins a 6.000 euros per a la millora d’habitatges buits al Centre Històric per fomentar la rehabilitació i condicionament d'habitatges privats, amb el doble objectiu de millorar de les condicions d'habitabilitat del parc d'habitatges envellit i disposar de més habitatges de lloguer assequible.
  • Programa tu tens la clau - Borsa d’habitatge de lloguer de Barcelona. Per fer possible la captació de nou habitatge, en un context de forta competència amb el mercat privat s’han incorporat una sèrie d’incentius a la captació:
    • subvencions del 100% de les obres de rehabilitació (fins a 20.000€, cal establir un contracte de 5 anys), o subvenció del 50% de la quota líquida de l’IBI,
    • incentiu per a la incorporació d’un habitatge buit a la borsa (1.500€),
    •  liquidació del deute en casos d’habitatge en procés judicial (fins a 6.000€).
  • Programa de masoveria urbana de Manresa. L’Ajuntament de Manresa, juntament amb Càritas i la Cambra de la Propietat porta a terme un projecte de masoveria urbana per rehabilitar pisos buits amb destí a habitatge social. En 3 anys i mig hi han participat 15 famílies i s’ha donat servei a 74 persones. La gestió del projecte inclou l’acompanyament, la coordinació i el seguiment tècnic i social. 
  • Jornada sobre Experiències europees de mobilització d’habitatge buit. Membres de l´Observatori DESC presenten experiències europees de mobilització d´habitatge buit dins de la jornada amb el títol Com fer front a la manca d´habitatge.
  • Subvencions de la Diputació de Barcelona a través de l'Oficina d'Habitatge, de la Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats, de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat destinades a finançar projectes/activitats que tinguin com a objectiu l'adquisició de determinats habitatges mitjançant l'exercici del dret de tanteig i retracte previst en el Decret Llei 1/2015, de 24 de març, de mesures extraordinàries i urgents per la mobilització dels habitatges provinents de processos d'execució hipotecària o la compra a preu per sota mercat. Convocatòries 2016, 2017, 2018 i 2019. 

LEGISLACIÓ I NORMATIVA

  • Constitució Espanyola. L’article 33 consagra el dret a la propietat privada limitat al compliment de la seva funció social, i un habitatge buit no la compleix.
  • Reial decret llei 7/2019, d’1 de març, de mesures urgents en matèria d’habitatge i lloguer, que modifica l’article 72.4 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (RDL 2/2004, de 5 de març)
  • Llei 18/2007 del Dret a l’habitatge. Articles 5, 41, 42, 87 i ss, 108, 113, 123 i 124.
  • Decret 75/2014, de 27 de maig del Pla per al dret a l'habitatge. Articles 9, 26 i 29.Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica. Article 7.
  • Llei 4/2016, de 23 de desembre, de mesures de protecció del dret a l´habitatge de les persones que es troben en risc d´exclusió residencial. Article 15.
  • Decret llei 1/2015, de 24 de març, de mesures extraordinàries i urgents per a la mobilització dels habitatges provinents de processos d´execució hipotecària. Article 4.
  • Llei 14/2015, del 21 de juliol, de l'impost sobre els habitatges buits, i de modificació de normes tributàries i de la Llei 3/2012.
  • Decret Llei 5/2019, de 5 de març, de mesures urgents per millorar l’accés a l’habitatge

ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA

ALTRES FITXES DE LA GUIA

  • Salubritat als habitatges 
  • Manca d´habitatge

Es poden obtenir informacions més detallades adreçant-se al Servei de Salut Pública: entornurbasalut@diba.cat

Data de l'última actualització:
dl., 10 de maig 2021 05:59:16 +0000