Amb l’esperança d’una nova mirada

Comparteix

Rafa Homet

06/04/2017 09:56 h.

Hi ha polítiques públiques amb un abast poblacional important -com, per exemple, tot el suport econòmic i tècnic que donem a les Escoles Bressol municipals- i altres polítiques que tenen un abast molt més reduït però que pretenen tenir un impacte molt gran en un sector petit de població.

I d’aquest segon tipus de polítiques us en voldria parlar. Aquest mes d’abril hem constituït un grup de treball d’escoles municipals d’educació especial, amb les quals la matèria d’educació de la Diputació de Barcelona no hi havia treballat mai de manera habitual. Aquest grup de treball, integrat per les direccions dels centres i tècniques municipals, no respon a una iniciativa puntual i aïllada sinó que respon a una estratègia que just comencem a construir.

Quin ha de ser el paper d’un ajuntament per a donar respostes a les necessitats educatives especials? Quina és la traducció de l’educació inclusiva en el context i possibilitats de la política educativa municipal? Són preguntes que tenen moltes i diverses respostes, però que sovint no en reben cap. Crear un marc d’educació inclusiva municipal, posar en relleu les bones pràctiques que ja es fan o les mancances d’arreu del territori, endreçar, compartir i repensar, tenint sempre en compte, és clar, que l’escola és potent però no omnipotent i que els itineraris educatius de cadascú passen pel «fora escola»... són els objectius que ens plantegem a curt termini.

L’any passat vam iniciar el projecte dotant d’aules d’estimulació multisensorial a una dotzena d’escoles bressol municipals de la demarcació. El primer objectiu és ajudar a aquestes escoles a tenir les eines necessàries per a atendre infants de 0-3 anys amb afectacions neurològiques importants en un entorn tan normalitzat i enriquidor com són les escoles bressol. Sabíem i sabem que amb això no n’hi ha prou, però també som conscients que arran d’aquesta actuació generaríem debats i noves mirades. És una satisfacció veure que en pocs mesos això ha estat així. I aquests debats i aquestes noves mirades generen demandes que anirem cobrint i estructurant. Perquè allò que ens interessa és transformar.

Aquest trimestre, deia, hem iniciat el grup de treball d’escoles d’educació especials municipals amb la voluntat de començar a donar suport a l’etapa obligatòria -dels 3 als 21- que cobreixen aquestes escoles. Tan bon punt tinguem consolidat aquest treball anirem incloent la post-obligatòria, el paper d’altres centres educatius, la necessària imbricació dels recursos educatius d’arreu, el treball específic amb les famílies, compartint reptes i experiència. Pas a pas i poc a poc perquè tenim pressa i l’objectiu és clar i diàfan: educació de qualitat per a tothom.

 

Rafa Homet, diputat d'Educació de la Diputació de Barcelona