26/10/2022 10:05 h.

Aprofundim en la compra pública circular

Comparteix

Exemple d'edificis industrialitzats per a un habitatge més sostenible impulsats per l'Ajuntament de Barcelona

Exemple d'edificis industrialitzats per a un habitatge més sostenible impulsats per l'Ajuntament de Barcelona

Resultats dels tallers

Què és la compra pública circular ? En que es diferencia de la compra verda? Com podem portar-la a la pràctica?

Aquests van ser algunes de les preguntes que van rebre resposta els passats dies 30 de setembre i 10 d'octubre del 2022 en els dos nous tallers del cicle sobre Impuls de l'economia circular al món local que vam organitzar des de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Diputació de Barcelona, amb la col·laboració i suport de la Fundació Fòrum Ambiental i Inèdit.

Ja a la primavera del 2021 vam fer una primers tallers per introduir el concepte, que podeu recuperar al següent enllaç, i en aquests dues sessions es van identificar els reptes i les oportunitats d'impulsar la compra pública circular des de l'administració local, i vam debatre amb quatre experts amb visions diferents i complementàries sobre experiències pràctiques de projectes i polítiques de compra pública circular als ajuntaments.

Podeu consultar els resultats i enregistrament de les dues sessions al següent enllaç.

 

Com a principals conclusions dels tallers, val la pena destacar que la Llei 9/2017 de contractes del sector públic (LCSP) incorpora les noves polítiques de contractació pública estratègica, encaminades a fer un ús estratègic de la contractació, a valorar la qualitat en la selecció de proveïdors, i anar més enllà del preu per incorporar criteris socials, ambientals i d'innovació en tota compra pública. 

Una de les novetats és un canvi de filosofia en el sentit de deixar de veure els contractes públics com una despesa per passar a veure'ls com una inversió. D'aquesta manera, haurem de deixar enrere la concepció que el preu més baix sempre és el més beneficiós per a l'Administració per passar a valorar la contractació pública com un instrument per aconseguir un creixement intel·ligent, sostenible i innovador, amb vista a rendibilitzar la despesa per assolir objectius socials comuns. Per tant, passem a una millor relació qualitat-preu que combina criteris econòmics, que permeten anar més enllà del cost d’adquisició, per incloure visió de cicle de vida (ACV), amb la potencial inclusió d’externalitats ambientals (costos ambientals); i criteris qualitatius que inclou criteris socials i ambientals.

En aquest sentit, la compra verda al·ludeix principalment a la integració d’aspectes ambientals en els processos i les fases de la contractació pública. Per tant, inclou criteris ambientals amb visió de cicle de vida.

En canvi, o complementàriament, la compra circular al·ludeix a la integració dels principis i al foment de l’economia circular. Per tant, s’inclouen aspectes tècnics del producte circulars, amb estratègies de manteniment i de retorn dels productes en el seu fi de vida, i incentius per garantir un ús circular dels recursos; amb un focus en cicles materials tancats i retenció del valor... però sobretot fa replantejar com generar valor i satisfer necessitats amb el menor ús dels recursos.

Quins objectius té la compra pública circular?

  1. Garantir el bon comportament ambiental de les accions de l’administració, i reduir els impactes ambientals de la producció i consum.
  2. Promoure l’ecoinnovació i la transformació del mercat vers l’economia verda i circular
  3. Donar suport a altres polítiques i instruments que comparteixin aquests objectius.

A partir dels quals destaquem tres elements a canviar per impulsar la compra circular

  1. Focalitzar en satisfacció de necessitats (serveis enlloc de productes)
  2. Tenir en compte el disseny, ús i fi de vida dels productes. 
  3.  Impulsar el diàleg amb el mercat. 

 

A la segona sessió vam comptar amb les intervencions de Josep Canal, ex-Director de Serveis Econòmics i Interventor de l'Ajuntament de Mataró; Imma Pruna, cap de compres i contractació de l'Ajuntament de Mataró; Raúl Gómez, director del Departament Tècnic Constraula (grup Sorigué); i Daniel López del Departament de Projectes i Obres de l'Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de l'Ajuntament de Barcelona.

Tots ells, conjuntament amb els participants, van posar en valor que l'impuls de la compra pública circular és qüestió de voluntat política però que en aquests moments tenim els instruments, eines i capacitats per poder-ho fer.