Els plans estratègics de cultura: creació, desenvolupament i avaluació (2a edició)

Comparteix
03/12/2024 10:00 - 14:00 +34934022565 oerc.formacio@diba.cat

Pati Manning (c. Montalegre, 7 - Barcelona)

Planificar és una necessitat per a qualsevol municipi i les polítiques culturals ja tenen una certa tradició, conceptual i empírica, en aquest camp. Però què vol dir elaborar un pla estratègic? Què comporta? Quins vincles, deures i drets atorga a la ciutadania? Quin és el paper de l’ajuntament en tot aquest procés? El curs vol donar resposta a aquests interrogants i incidir també en el paper dels agents culturals en la definició i elaboració dels plans estratègics. Igualment, cal tenir en compte els equipaments culturals, la seva definició i també la seva adequació als objectius culturals dels municipis. Un Pla Estratègic també comporta dialogar amb persones representatives d’àmbits no estrictament culturals, però que tenen punts de contacte amb el nostre àmbit. I un pla, per últim, també requereix d’una sèrie de punts que el desenvolupin, així com d’una correcta avaluació. Tots aquests elements no poden ser passats per alt en el moment de redactar un Pla Estratègic. El curs, a més, vol donar eines als municipis sobre com elaborar el seu propi pla, i quins passos cal seguir en aquest procés complex.

 

Objectius

  • Subratllar la importància dels Plans Estratègics de Cultura en la planificació municipal
  • Determinar els passos necessaris per a l’elaboració d’un Pla
  • Incidir en el diàleg transversal amb tots els agents
  • Apostar per la racionalització i la dinamització dels equipaments culturals, adequant-los a les necessitats municipals
  • Fomentar la participació ciutadania en la definició de les polítiques culturals
  • Pautar una estratègia de futur en matèria cultural, de manera detallada.


Continguts

  • La planificació de les necessitats municipals en matèria de cultura
  • El Pla Estratègic com a document marc de la cultura municipal
  • La implicació dels agents culturals
  • Establiment d’aliances amb la ciutadania, tot fomentant la participació
  • Racionalització i governança dels equipaments culturals
  • La necessitat de l’avaluació de les polítiques culturals
  • Elaborant polítiques culturals per al futur immediat. La planificació com a estratègia

 

PONENTS

Juan Carlos Calvo i Helena Minuesa (Equip tècnic del programa d'Assessoraments (CERC)

Helena Minuesa


Llicenciada en Humanitats i màster en Gestió del patrimoni cultural, treballa actualment com a tècnica de cultura al Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC).

Ha liderat durant més de 14 anys el servei pedagògic dels Museus de Sant Cugat, especialitzant-se en el disseny de propostes que parteixen de l’equitat i la inclusió com a condició sine qua non de la pràctica cultural. D’entre elles, destaquen projectes artístics per vèncer l’estigma de la discapacitat, combatre la soledat de persones que han patit violència o capgirar l’estat establert dels relats més conservadors de la cultura.

Ha impartit formació a mida sobre mediació patrimonial i acció cultural en diverses institucions, entre les quals destaquen l'Escola EFA (Associació d'empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura) o el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya, entre d'altres. Aposta clarament per una mirada de la cultura el més àmplia possible, entenent-la com a activadora, generadora i còmplice de la pau social.

 

Juan Carlos Calvo


Juan Carlos Calvo (Barcelona, 1973) és llicenciat en Filologia Anglesa i en Documentació, màster en Gestió d’Institucions i Empreses Culturals, i té postgraus en Informàtica i Didàctica de Llengües, i en Cultura Postcolonial. Ha treballat en el camp de les biblioteques públiques. Actualment és tècnic de cultura de l’Oficina d’Estudis i Recursos Culturals (Àrea de Cultura, Diputació de Barcelona).

 

 

Place