La cultura inclusiva i les seves implicacions en la programació (2a edició)
Presencial
El terme ‘cultura inclusiva’ ha començat a sonar amb força en el nostre àmbit. Però a què es refereix en concret? En un primer moment aquesta noció ens duu al terreny de la diversitat funcional i al fet que totes les persones, sense exclusió, tenen el dret a gaudir i experimentar la cultura. No hem d’oblidar que el dret a la participació cultural, que ja apareix a la Declaració Universal dels Drets Humans (1948), i que després es reforça amb els Drets culturals, recull la cultura inclusiva.
En tot cas aquest enfocament implica adaptar l’oferta cultural a persones amb mobilitat reduïda, amb alta sensibilitat al so, amb trastorn de l’espectre autista, amb malalties neurològiques, amb discapacitat intel·lectual, discapacitat visual, auditiva o física, amb dificultat lectora, etc. A banda també cal considerar les persones grans i les persones amb alteracions del comportament.
Això vol dir tot un seguit d’adaptacions i de noves maneres de plantejar les accions culturals, amb la incorporació de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació, ús de l’alfabet Braille i el llenguatge de signes, pictogrames, regulació dels sons, etc. La cultura inclusiva ha de permetre que tots els ciutadans, sigui quina sigui la seva condició, puguin accedir a les activitats culturals. Aquest curs vol abordar tots aquests aspectes, sense oblidar que la cultura inclusiva ha d’adreçar-se al conjunt dels ciutadans, en tota la seva complexitat sociocultural, de gènere i de procedències, sense excloure ningú.
Objectius
- Subratllar la importància de la pluralitat i la diversitat en les diferents programacions culturals dels municipis
- Determinar quins són els col·lectius i els àmbits que cal cobrir i tenir en compte en qualsevol programació i planificació cultural
- Aprofundir en la necessitat de treballar de manera transversal amb altres àrees per poder arribar a determinats col·lectius
- Incidir en les programacions inclusives i diverses, que tinguin en compte les diversitats i en especial les diversitats funcionals de la ciutadania
Continguts
- El concepte d’inclusió. Què abasta i quines implicacions té en la vida cultural
- El concepte general de diversitat: implicacions generals
- Els diferents col·lectius que ha d’atendre una planificació cultural inclusiva
- La diversitat funcional i les programacions culturals
- Estratègies d’inclusió per als diferents col·lectius
- Comunicació inclusiva de la programació
DOCENTS
Eva Garcia
Realitza la concepció, execució i direcció de projectes implementant models amb lògiques col·laboratives i comunitàries, en sintonia amb la missió i objectius de les organitzacions. Curadora d'organitzacions culturals per a la conceptualització i desenvolupament de projectes artístics vinculats al territori, la ciutadania i els seus contextos, recolzats en els marcs dels drets culturals.
Experta en creació artística comunitària i inclusiva: creació i producció escènica vinculada amb persones sense dedicació artística professional, persones amb diversitat funcional i/o intel·lectual, exclusió social, etc.
Actualment: Mediadora comunitària, @comuart_bcn, #OperaPrima @Liceu; Programació artística i continguts XVI Jornadas de inclusión taaee #INAEM @culturagob; coordinadora #gransteatrerus @Grupfocus; doula #serveidecultura @ajdelprat; @operasinfronteras
Andrea Granell Querol
Professora a la Universitat de Barcelona, on imparteix docència en l’àmbit de l’accessibilitat i la cultura, membre del grup de recerca Didàctica i Patrimoni i de la Xarxa d’Innovació en Accessibilitat de Catalunya. Treballa com a consultora de projectes culturals per administracions públiques i equipaments patrimonials, assessorant, millorant i adaptant els recursos a nivell educatiu, comunicatiu i social. Ha donat suport en l’elaboració del 'Pla d’accessibilitat de museus i centres i espais d’arts visuals de Catalunya 2020-2024' del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Actualment, desenvolupa plans d’accessibilitat per contribuir a fer possible que els equipaments culturals siguin inclusius per a tota la ciutadania.
Mariona Prunera Badia
Actualment és tècnica especialista en gestió cultural de l’Ajuntament de Tarragona, i referent d’accessibilitat dels teatres de Tarragona. Després d’acabar la carrera d’empresarials, va estar treballant durant més de vint anys al Teatre Bartrina de Reus. També ha fet un MOOC en accessibilitat a les arts escèniques de la UAB i un curs d’especialització de la UAB de gestió i promoció de l’accessibilitat.
A banda, des dels espais on ha treballat sempre ha intentat promoure l’accessibilitat i treballar estretament amb diverses companyies per oferir espectacles accessibles.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.