12/12/2023 12:35 h.

Compres amb acompanyament per dinamitzar el comerç de proximitat

Comparteix

Imatge: Igor Ovsyannykov/Pixabay

Imatge: Igor Ovsyannykov/Pixabay

Mentre una jove emprenedora feia la compra, va observar que moltes vegades la gent gran té dificultats per accedir als prestatges més alts o als que estan massa baixos; o que li costa agafar articles que pesen massa o tenen formes complicades, per després posar-los al cistell. També va veure que a alguns els costa llegir l’etiquetatge, o triar el que els convé més entre tota l’oferta comercial exposada. Va constatar que molts dels serveis i ofertes no estan adaptats a les seves condicions. 

D’aquí li va sorgir la idea de proposar-los un acompanyament per fer la compra: crear un servei intergeneracional amb algú que ajudi les persones grans durant tot el procés de compra: escollir els productes, posar-los al carro, passar per caixa i pagar-los i, si escau, carregar-los al cotxe. Així va néixer l’empresa emergent Mains d’Argent.

L’empresa es va crear a Perpinyà el febrer de 2022, i un supermercat de l’esmentada ciutat va ser pioner a utilitzar el seu servei. Poc temps després s’havia estès al sector del comerç detallista, i ara el proposen tant grans superfícies com comerços al detall. 


En què consisteix Mains d’Argent?
Es tracta d’una iniciativa innovadora i molt interessant, que, a banda de fer més fàcil el procés de compra, inclou també un vessant social i intergeneracional. 

Els distribuïdors compren el servei d’acompanyament de compres que proposa Mains d’Argent, normalment pagant un abonament mensual: a partir de 1.250 euros al mes disposen de 48 hores de servei d’acompanyament. 

El comerciant defineix els horaris en els quals necessita gaudir d’aquest servei; ho fa en funció del que veu en el seu establiment comercial, de les hores més freqüents en què la gent gran hi va a comprar. Basant-se en la seva experiència, fa la demanda a l’empresa. Normalment, demanen els matins, que és quan hi va la gent gran a comprar. Llavors l’empresa posa tres persones a disposició de la clientela, dos matins per setmana, i durant dues hores (48 hores al mes en total). 

Per la seva banda, els acompanyants que ajuden la gent gran a fer la compra són estudiants que cobren 12 euros cada hora i poden obtenir uns guanys d’uns 100 euros al mes.  

Així, dos matins per setmana, els estudiants dediquen unes hores del seu temps a acompanyar a comprar les persones grans que ho sol·liciten. A canvi, reben una remuneració. No els inciten a comprar més ni a comprar determinades coses. Només les ajuden allà on tenen dificultats. 

Aquest acompanyament és gratuït, i els estudiants les acompanyen fins a la caixa per efectuar el pagament, buiden la cistella o el carro de la compra, les ajuden a pagar, tornen a carregar les mercaderies al carro i les posen el cotxe, si escau. 


Resultats 
És una iniciativa que beneficia ambdues parts: d’una banda, la gent gran, que rep ajuda a l’hora d’anar a comprar i, de retruc, socialitza amb gent jove i trenca l’aïllament social. I, de l’altra, els estudiants, que obtenen un benefici econòmic i entren en contacte amb un sector social amb el qual tenen poca o cap relació. 

A més, la iniciativa beneficia també l’empresa que s’ha abonat a aquest servei, atès que s’ha constatat que no sols incrementa i fidelitza la clientela, sinó que les persones que l’utilitzen fan una despesa de mitjana d’uns 15 euros més per cada compra. 

Les empreses han vist també que aquest servei redueix el temps d’espera de la cua de la caixa per a la resta dels clients, la qual cosa facilita l’acte de compra de tothom i, com a conseqüència, els fidelitza. 


Expansió i extrapolació
Vist l’èxit de la iniciativa, ara es vol extrapolar a tot el territori francès, tant a les  grans superfícies com al sector del comerç detallista. 

Així doncs, el servei s’està estenent i ja no és només per a les persones grans: ara s’ofereix també a persones en situació de discapacitat de diversos tipus o amb mobilitat reduïda. 

Cada vegada hi ha més marques que sol·liciten aquest tipus de servei, i l’objectiu és que sigui un fet habitual que es pugui trobar en molts altres comerços. 

Un any després de la posada en marxa de l’empresa el febrer del 2022, ja havien acompanyat 500 persones grans a fer la compra. Així, s’espera tenir un centenar de magatzems amb aquest servei a finals de 2024.

Es tracta d’una iniciativa original, singular i pionera que, a més, és fàcilment extrapolable a casa nostra. Pel seu vessant social i els seus resultats econòmics, té una gran acceptació de tothom. Caldria plantejar-se importar-la al nostre comerç, atesos els bons resultats que està donant al país veí.