Consells i advertències sobre la missatgeria instantània

Font: Arxiu SSPC

Font: Arxiu SSPC

Aquestes aplicacions permeten l'enviament instantani de missatges de text o multimèdia a un o més usuaris.

Amb l'arribada dels mòbils el seu ús s'ha estès i popularitzat i tothom les utilitza cada dia: Whatsapp, Telegram, LINE, Hangouts, Google Allo, Skype, Messenger (Facebook), SnapChat,... La seva immediatesa i l'alt volum d'usuaris i missatges les converteix en un espai ideal per a enganys.

És habitual que aquest tipus d'aplicacions no demanin credencials d'accés quan les fem servir. Cal tenir validació d'accés al dispositiu mòbil per evitar que algú pugui consultar els nostres missatges i sobretot fer-ne en nom nostre.

  • Esborra regularment l'històric de converses per evitar el seu accés en cas de pèrdua.
  • Existeix programari maliciós especialitzat en missatgeria instantània. Cal anar amb compte amb els enllaços externs o fitxers adjunts. Desconfia dels arxius multimèdia.
  • No facis difusió dels números de telèfon dels teus contactes sense consentiment previ. Quan es creen els grups de difusió estem publicant tots els números de telèfon dels participants.
  • Sospita de missatges de desconeguts o ocults. El millor és no respondre fins a poder verificar la identitat. Mai donis dades personals sense estar segurs de la identitat de la persona que ho rebrà.
  • Cal ser especialment curós en el reenviament dels missatges, podríem estar cometent delicte per fer difusió de contingut il·legal. Si reps contingut d'aquest tipus, notifica als cossos de seguretat i esborra'l, fer-ne difusió és delicte!
  • Actualitza sempre les aplicacions a l'última versió, a banda de noves funcionalitats, aquestes actualitzacions corregeixen els forats de seguretat.

Notícies falses i enganys (hoax)

  • Les aplicacions de missatgeria instantània moltes vegades es fan servir per transmetre i fer difusió de notícies falses o enganys, també conegut com a hoax.
  • L'objectiu d'aquests missatges és molt divers: crear alarma social, desprestigiar alguna marca o persona, donar consells enganyosos, actuar sobre l'opinió pública, transmetre codi maliciós,...
  • No et creguis tots els missatges que reps encara que vinguin d'un conegut. Contrasta la informació per altres vies.
  • Aquests tipus de missatges solen demanar que els facis arribar a més persones. Trenca la cadena, no formis part d'aquesta difusió. No reenvïis aquest tipus de missatge als teus contactes.

Per saber-ne més


Font: Oficina Tècnica d'Internet de la Diputació de Barcelona.

Newsletter: L'Aparador
Newsletter number: #129 - 21 de setembre de 2017