I si estem en una llista de morosos?

Font: © iStock.com / ampcool22

Font: © iStock.com / ampcool22

Avui dia, cada cop són més els consumidors, que per qüestions econòmiques derivades d'una precarietat laboral o per estar en situació d'atur, formen part d'algun dels nombrosos fitxers de morosos, però també es dóna la circumstància que hi ha empreses subministradores, que de manera inapropiada, inscriuen els consumidors en aquest tipus de registres.

D'aquests, els més emprats per les entitats financeres són els següents: l'ASNEF (Asociación Nacional de Entidades de Financiación) i el RAI (Registro Aceptaciones Impagados). El primer s'alimenta de la informació que li aporten sobretot els bancs, les empreses de telecomunicacions, de serveis, editorials o les assegurances. El segon es nodreix bàsicament de la  informació sobre impagaments de persones jurídiques. És en aquest segon on el deutor reconeix, mitjançant un document signat per ell, que ha contret un deute igual o superior a 300€.

Tot i que l'article 29 en el punt 4 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal concreta que tan sols es poden registrar dades que no facin referència a més de 6 anys, continuem trobant en aquest registres consumidors que ja han liquidat el/els deute/s. Això es deu a què els creditors no actualitzen les noves dades i no les trameten a la gestora del registre. Aquest fet suposa més d'un mal de cap als usuaris a l'hora de demanar un nou crèdit a un banc o a una entitat financera i veuen que el és denegat. Altres vegades, en canvi, hi són incloses persones per error, ja sigui perquè no han tingut mai cap deute o  perquè els han suplantat la identitat. 

Heu de tenir present que si ja s'ha iniciat oficialment un procés de reclamació, l'empresa mai no pot incloure al consumidor en un registre de morosos. Una de les obligacions de l'empresa és informar de la inclusió en aquest tipus de registre. A continuació, us indiquem com podeu saber si consteu en una d'aquestes llistes i així en podreu consultar les dades.

© iStock.com / WavebreakmediaEn el cas de l'ASNEF:

·      Caldrà que feu un escrit en castellà, on hi constin: el nom, cognom o raó social de l'empresa, el DNI, NIF o CIF, i la vostra adreça postal.   Envieu-lo  al Servicio de Atención al Consumidor per Fax al 91.768.77.53 o per correu electrònic a: sac@equifax.es o a l'apartat de correus 10546 Madrid 28080.

·      Recordeu que aquesta comunicació ha d'estar signada i ha de figurar-hi la data en què heu fet l'escrit.

·      Adjunteu-hi una fotocòpia del document que acrediti la personalitat, donat que només es facilita informació a l'interessat, per garantir-ne la confidencialitat.

En el cas del RAI:

·         Doneu-vos d'alta en aquest registre. Podeu accedir-hi  mitjançant la pàgina web.

·         Faciliteu-li el CIF i  ompliu un formulari de sol·licitud.

Si sortiu en algun registre de morosos,  per sortir-ne:

1)    Podeu exercir el dret de rectificació o cancel·lació, sempre i quan les dades que hi constin siguin inexactes o incompletes.

L'interessat hauria de fer una sol·licitud i un cop signada i hi adjuntarà una fotocòpia del DNI o de qualsevol document equivalent, a més de la prova que acrediti que ha fet el pagament.

2)    El responsable del registre, en el termini de 10 dies, ha de respondre sobre l'eliminació de les dades personals de l'afectat. Si l'afectat rep una resposta no satisfactòria haurà de fer una reclamació a l'Agència Española de Protección de Datos (AEPD) on hi adjuntarà tota la documentació que provi que ha demanat la baixa en el registre de morosos.

Finalment, sapigueu que tot ciutadà inclòs en un llistat de morosos  té el dret d'accés, cancel·lació, oposició i rectificació.

Newsletter: L'Aparador
Newsletter number: #113 - 18 de maig de 2016