20/01/2021 16:14 h.

Reial decret llei 1/2021, de 19 de gener, de protecció dels consumidors i usuaris enfront de situacions de vulnerabilitat social i econòmica.

Comparteix

A partir de l'entrada en vigor, les empreses hauran de prestar un suport addicional en la informació que faciliten als consumidors considerats vulnerables.

Les companyies que prestin serveis hauran d'assegurar-se que aquestes persones comprenguin correctament el contingut dels contractes que signen. A través de la modificació de la Llei General de Drets dels Consumidors i Usuaris (LGDCU), es desenvolupa el concepte de consumidor vulnerable com aquell que, "en les seves relacions de consum, es troba en una situació de desavantatge, desprotecció, indefensió o subordinació enfront d'empreses, encara que sigui de manera temporal, territorial o sectorial, a causa de les seves característiques, necessitats o circumstàncies personals".

L'objectiu és protegir els grups socials més indefensos; menors, persones d'avançada edat, amb baix nivell de digitalització, amb discapacitat funcional, intel·lectual, cognitiva o sensorial i, en general, que tenen dificultats per la falta d'accessibilitat de la informació.

Entre les mesures que inclou la nova norma destaca l'obligació de les empreses de prestar els "suports necessaris" a aquests consumidors perquè puguin "comprendre correctament el contingut dels contractes que signen". A més, les administracions públiques hauran d'orientar les polítiques de consum cap a aquests col·lectius de major vulnerabilitat.

Les campanyes informatives o educatives divulgades per les administracions hauran de prestar especial atenció a sectors que comptin amb major proporció de consumidors vulnerables, com el financer. Les especificitats dels consumidors vulnerables també hauran de ser tingudes en compte per part de les administracions a l'hora d'establir mecanismes per a la resolució de conflictes entre el consumidor vulnerable i les empreses.

Reial Decret Llei