La Diputació de Barcelona dona breus consells per a unes compres de Nadal segures i responsables. Foto: Diputació de Barcelona

20/12/2022 16:00 h

Consum

Consells per fer unes compres de Nadal segures i responsables

Consum de la Diputació de Barcelona, en el marc de la campanya de Nadal i Reis, ofereix breus consells per fer unes compres segures i sostenibles abans, durant i després de realitzar-les.

La Diputació de Barcelona desenvolupa polítiques públiques de defensa dels drets de la ciutadania en l'àmbit del consum i programes per promoure actituds de consum responsable en la societat. En aquest sentit incideix en els serveis públics de consum com agent clau en la lluita contra les desigualtats i la garantia dels drets socials, els serveis de mediació en consum, el foment del consum responsable com a eina d'integració i inclusió, i la centralitat de la xarxa local de consum per a l'acció coordinada dels ens locals.

ABANS

Optar per un consum responsable i de proximitat i valorar solucions imaginatives per realitzar compres més racionals. Triar productes creatius fets a mà, organitzar un amic invisible nadalenc, o idear d’altres activitats que minimitzin les compres, són algunes de les solucions imaginatives que aporten estalvi econòmic i generen diversió en família.

Planificar amb antelació les compres de Nadal. Facilita l’estalvi de temps i de diners, permetent ajustar-se al pressupost establert. En aquest sentit resulta útil fer la llista de les persones i els productes per controlar la despesa.

Preveure les despeses finançades i amb targeta de crèdit per evitar sobreendeutaments sobrevinguts.

DURANT

Abans de comprar res, assegurar-se de la política de retorn del producte i condicions.
És important informar-se sobre les condicions postvenda, canvis o devolucions d’un producte. No tots els establiments accepten devolucions. Recordeu que és una deferència comercial, excepte que el producte sigui defectuós o hi estigueu disconformes. 

Aprofitar ofertes i promocions.
Encara que no és habitual trobar gaires ofertes en aquestes dates pròximes a Nadal, hi ha algunes botigues que tenen promocions que ofereixen beneficis al consumidor. Sobretot comparar els preus i la qualitat dels productes en els diferents punts de venda.

Revisar el compliment de la normativa de seguretat i sanitat
Assegurar-se que en l’etiquetatge aparegui el marcatge CE. Molts dels productes han de portar obligatòriament el marcatge CE per poder vendre’s a la Unió Europea (UE). Així el fabricant demostra que ha avaluat el producte i es considera que compleix els requisits de seguretat, sanitat i protecció del medi ambient exigits per la UE.  En aquest sentit, verifiqueu que hi hagi les instruccions d’ús.

DESPRÉS

Guardar la factura o el tiquet de compra, són la garantia; i també els catàlegs i les ofertes comercials fins a revisar la compra: són vinculants i poden exigir-se el compliment. Seran necessaris per fer qualsevol reclamació. Els productes d’ús durador tenen un període de garantia fins a tres anys, i en el cas de l’adquisició de continguts digitals fins a dos anys.

Tots els establiments han de tenir fulls oficials de reclamació.
En cas de disconformitat amb el producte, cal demanar el full oficial de reclamació a l’empresa o contactar-hi per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, contactar amb el servei públic de consum del vostre municipi.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 “Consum i Producció responsables”. Els 17 ODS  van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Share