Educació artística primerenca

Educació artística primerenca

Municipi:

L’Hospitalet de Llobregat


Download fitxa

 

Programa que neix de la constatació que les propostes educatives en aquests tres llenguatges artístics per als infants més petits coincideixen força en les seves formes i els seus objectius, de manera que es proposa una iniciació interdisciplinària que substitueix els anteriors programes segregats per llenguatges.

Objectius

Oferir programes interdisciplinaris per a la iniciació artística dels infants més petits és desenvolupar un imaginari despert i creatiu, la consciència corporal i espacial, la comunicació en el grup, una mirada i escolta actives i crítiques

Fer de l’aula un espai de creació i expressió a través dels llenguatges artístics.

Persones destinatàries

Infants des del naixement fins als 5 anys (educació infantil).

Metodologia

La programació i el disseny de les activitats d’aquest programa es basa en el treball en equip i la formació mútua. La rotació del professorat entre grups i les experiències de codocència (unint grups puntualment i aprofitant altres espais com el casal d’estiu) han contribuït a la cohesió i coordinació de l’equip, tot i que s’han vist estroncades per la COVID-19.

A l’aula, les metodologies docents són variades i beuen de les trajectòries i bagatges de tot el professorat. Es basen, però, en els tres elements que comparteixen els llenguatges del teatre, la música i dansa: el component escènic, el component col·lectiu i el component coral.

Fases

2017-2018: S’inicia el programa d’Educació artística primerenca amb 5 grups d’infants de 4 anys, per extingir progressivament els programes anteriors.

2018-2019: Continua el desplegament amb 5 grups de 4 anys i 5 grups de 5 anys, amb un sistema de rotació de professorat. Per primera vegada, es fa el procés de tria i assignació als programes de música, dansa o teatre per als infants que acaben el programa i fan 6 anys.

2019-2020: Es manté l’estructura del curs anterior, revisant el sistema de rotació del professorat, tot i que els plans queden interromputs per la pandèmia de COVID-19.

2020-2021: Comença un procés d’ampliació de les edats del programa i, conseqüentment, de les edats de l’alumnat de l’EMMCA, arran d’un diagnòstic fet pel Grup Local URBACT en el marc de la xarxa europea ONSTAGE: Music Schools for Social Change. S’incorpora un grup per a infants de 3 anys. A més, s’inicien dues col·laboracions: amb Baulacreix, CDIAP de l’Hospitalet, amb dos grups codirigits entre una terapeuta i una professora de l’EMMCA per a nadons usuaris del CDIAP amb les seves famílies; i una amb l’Escola Bressol Municipal La Casa dels Arbres, per oferir dins el temps lectiu activitats artístiques i per desenvolupar propostes amb les educadores de l’escola bressol.

2021-2022: S’inicia una nova branca del programa, Educació artística en família, per a infants de 0-3 anys, obrint dos grups. Es mantenen i consoliden tots els grups i col·laboracions anteriors.

2022-2023: Es crea un nou grup per al programa d’Educació artística en família.

Recursos humans

Equips d’educació musical primerenca i d’arts escèniques (dansa i teatre) de l’EMMCA, Escola Bressol Municipal La Casa dels Arbres i Baulacreix, CDIAP de l’Hospitalet.

Recursos materials i espais

La incorporació de programes per a edats que no eren presents a l’EMMCA (menors 4 anys) ha requerit la compra d’instruments i materials adequats per a aquestes edats. Així mateix, s’han destinat recursos a la formació del professorat.

Punts forts

  • La bona acollida per part de les famílies i l’alumnat, mentre que no ha suposat un perjudici per a la preparació de l’alumnat per als programes posteriors de dansa, teatre o música.
  • La interdisciplinarietat del programa ha contribuït a fer més visibles la dansa i el teatre (i augmentar-ne el número d’alumnes) en una escola que és identificada externament més aviat amb la música (la majoria de l’alumnat i el professorat és de dansa).
  • La necessitat de coordinació docent que el desplegament del programa ha requerit ha enfortit l’equip beneficiant la seva tasca educativa fins i tot més enllà d’aquest programa.

Punts de millora

  • Els condicionants organitzatius han provocat que actualment la majoria del professorat del programa tingui un perfil format principalment en música. Això s’ha volgut compensar a través del codisseny d’activitats i materials entre tot el professorat de dansa, teatre, musicoteràpia i educació musical primerenca (també el que no fa classe en aquest programa) i la formació mútua. A més, l’equip beu encara de l’experiència intensa i acumulada dels cinc cursos anteriors.
  • El repte passa per estabilitzar aquesta experiència i saber-la transferir al nou professorat que s’incorpora una vegada desplegat el programa.
  • Convindria obrir un grup més per a infants de 3 anys per facilitar l’entrada de nou alumnat en diverses edats.

Dades a destacar

  • Gran quantitat d’alumnes que fan més d’un programa.
  • Ha augmentat la proporció de nens que fan dansa, per bé que encara és un programa molt feminitzat.
  • En la tria entre dansa, teatre o música en acabar Educació artística primerenca, cap infant en les quatre promocions ha quedat fora de la seva primera opció de programa.