Programa Trànsit
Municipi: Castelldefels
Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Ajuntament de Castelldefels, el Servei Local de Transició Escola Treball, PFI, Promoció Econòmica, el Casal Jove, Serveis Socials, els instituts de secundària i l’EAP.
Contacte: SLTET@castelldefels.org
El programa es proposa facilitar la transició dels joves a la vida adulta per mitjà d’actuacions d’acompanyament en processos educatius, gràcies a la construcció d’itineraris transversals coordinats per les àrees municipals que tenen competència en educació, joventut, política econòmica i serveis socials i els centres de secundària.
La intervenció amb els joves té com a objectiu la prevenció de l’abandonament formatiu, i és per això que se centra en els joves amb dificultats per acabar l’ESO, els que l’han abandonat i els que s’estan formant però volen fer un canvi o una reorientació.
Objectius
El programa Trànsit té com a objectius específics generar un canvi en les actituds personals dels joves proporcionant-los eines que els permetin la millora de les competències personals i socials per afrontar millor el futur formatiu i laboral; incidir en els contextos en què es relacionen, per millorar la comprensió de l’etapa evolutiva per part del professorat, la coordinació i l’eficàcia de les intervencions desenvolupades des de l’àmbit comunitari i les competències parentals en l’acompanyament escolar i personal de les famílies; posar a l’abast dels participants recursos formatius, professionals i de lleure del municipi; vincular els centres de secundària i l’oferta de formació del territori per mitjà d’un treball transversal entre els instituts i les àrees de l’Ajuntament, i facilitar l’existència d’un referent adult positiu per als joves que abandonen el sistema educatiu sense acreditació per oferir-los sortides formatives i laborals.
Persones destinatàries
Joves de quart d’ESO i les seves famílies, els que han abandonat l’ensenyament obligatori i la comunitat educativa.
Metodologia
La metodologia de treball té un caràcter preventiu I intervé preferentment sobre l’alumnat que es preveu que no acreditarà la finalització de l’ESO i es basa en:
- Abordatge de les intervencions socioeducatives des d’una perspectiva sistèmica, des de l’àmbit escolar, relacional i contextual, en un context no escolar combinat amb formació més un acompanyament posterior en acabar l’ESO.
- La transversalitat, un treball en xarxa de corresponsabilitat entre tots els agent implicats.
- El jove estableix un vincle amb la persona adulta basat en la confiança, la proximitat i el respecte mutu, i el seguiment es fa per part de la xarxa socioeducativa del municipi, coordinada pel que fa als recursos des de el Servei Local de Transició Escola Treball.
Fases
En una primera fase, s’efectua el disseny, la concreció, la planificació i l’avaluació de les actuacions a complementar mitjançant la comissió de secundària de Transició Escola Treball, amb reunions un divendres al mes de setembre a juny al Servei Educatiu/Centre de Recursos Pedagògic, en què participen SLTET, els centres educatius, EAP, Serveis Socials, el Casal Jove i Promoció Econòmica. Després, intervenen els tutors dels centres educatius en reunions de treball i sessions informatives amb l’equip docent per aclarir dubtes sobre l’oferta formativa i ocupacional i programar actuacions adreçades a l’alumnat i a les famílies, entre desembre i gener.
En una segona fase, de gener a maig, es du a terme l’execució d’activitats programades amb el centre educatiu, ja siguin els tallers, les xerrades informatives o les activitats.
En una tercera fase, es fan les tutories d’acompanyament i seguiment individuals de l’alumnat i les famílies, prèvia derivació des del centre educatiu. El seguiment té especial rellevància amb l’alumnat que surt del sistema educatiu sense acreditar l’ESO. S’ofereix fer un seguiment durant dos any un cop acabat l’ESO –els mesos de juny, setembre, gener i abril– al SLTET. Desprès d’una entrevista, es deriva l’alumne al recurs més adient. El seguiment es fa quatre vegades l’any el primer any i dues vegades l’any el segon. Tot i els seguiments que es realitzen, els joves també poden sol·licitar una sessió d’informació i orientació al SLTET. La derivació de joves no és unidireccional: es treballa de forma transversal amb el Casal Jove i amb Promoció Econòmica. Paral·lelament, es duen a terme xerrades informatives. Amb les famílies, se celebra una jornada de portes obertes al PFI per informar-los i ensenyar les instal·lacions. Amb els centres educatius, es convoca una xerrada informativa sobre el servei del SLTET i es coordina una visita al PFI amb alumnes susceptibles a fer la preinscripció.
Recursos humans
La responsables del projecte és la cap de Programes Educatius Transversals, Secundària i SLTET de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament de Castelldefels, i hi participa un grup de treball format per tècnics municipals de joventut, promoció econòmica i serveis socials.
Recursos materials i espais
És necessari un espai d’orientació, coordinació i execució d’activitats al SLTET i als centres educatius i un de coordinació al CRP. Calen ordinadors i aplicacions informàtiques.
Cost i fonts de finançament
Cost: 46.200€
Punts forts
La transversalitat del projecte permet implicar diferents agents socioeducatius, els joves i les famílies estableixen l’orientació i l’acompanyament com una eina essencial en les transicions educatives i vitals, els joves identifiquen els referents adults amb qui poden realitzar aquesta transició educativa, la coordinació amb els centres educatius fa possible una derivació més eficaç i el seguiment durant dos anys consolida l’orientació i l’acompanyament.
Punts febles
El seguiment dels joves és dificultós i a vegades disruptiu en el temps, la implicació de les famílies en els processos d’orientació és baix, fet que no afavoreix la transició educativa, la implicació dels centres concertats és baixa, la poca oferta formativa postobligatòria al municipi limita les opcions d’orientació i augmenta les dificultats d’acompanyament als joves.
Punts de millora
Augmentar l’oferta formativa postobligatòria al municipi, incrementar les accions dirigides a famílies per conscienciar sobre els processos de transició educativa, continuar insistint i parlant amb els centres concertats perquè participin en el projecte i millorar el creuament de dades entre els diferents serveis que hi participin per permetre un millor seguiment dels joves.