Projecte europeu POPULart

Projecte europeu POPULart

Municipi: Sant Boi de Llobregat

Ens impulsor: Ajuntament de Sant Boi de Llobregat, en consorci amb l’Ajuntament de Snea Smyrni (Grècia), Real Group (Regne Unit), Universitat de Limassol (Xipre) i CRIA, Empresa i Desenvolupament (Catalunya)

Contacte: educacio@santboi.cat

Més informació de l'experiència


Download fitxa

 

El projecte POPULart neix de l’experiència de la Universitat Popular i vol incidir en l’educació de persones adultes, centrada en els problemes i les situacions comunes de la vida en el municipi, que s’integren en la definició de Psicologia Comunitària. Es fan servir eines tecnològiques que motiven i faciliten el procés d’aprenentatge de forma interactiva, per mitjà de recursos pedagògics que tenen l’origen en el món de l’art.

Objectius

  1. Intercanviar experiències sobre els processos d'aprenentatge no formal de persones adultes, en el marc del concepte d'Universitat Popular.
  2. Crear un repositori de materials pedagògics, basat en l'expressió artística de diferents disciplines, per a la seva aplicació experimental en el disseny dels continguts d'un curs de formació interactiu i multimèdia de Psicologia Comunitària.
  3. Crear un entorn formatiu virtual obert, on els docents puguin personalitzar els continguts i aplicar els recursos i materials artístics.
  4. Organitzar un curs sobre Psicologia Comunitària, en format ebook.
  5. Elaborar una guia d’accions formatives amb recursos artístics.

Persones destinatàries

Persones adultes.

Metodologia

La metodologia aplicada es fonamenta en els principis de l’experiència estètica i del mètode interrogatiu. Aquesta metodologia es va aplicar en la realització del curs “POPULart: Psicologia comunitària a través de l’art”, que va permetre a l’alumnat analitzar amb recursos del món de l’art onze temàtiques relacionades amb els problemes i les situacions de la vida comunitària.

Fases

En una primera fase, es va dur a terme una adaptació del contingut dels mòduls i de la dinàmica del curs proveïts pel soci coordinador del projecte de l’ajuntament grec i de les guies metodològiques elaborades per Real Group.

A la segona fase, es van captar les persones formadores en un seminari obert, on es van presentar els objectius i la metodologia del projecte, i en unes sessions de presentació a entitats del municipi. Les persones formadores seleccionades van participar en tallers formatius per aprofundir en els principis de la Universitat Popular, la metodologia del curs i l’ús de la plataforma en línia amb els continguts del onze mòduls en què s’estructura el curs. Aquestes persones han estat avalades per l’empresa de certificació de Xipre sòcia del projecte.

A la tercera fase, es van celebrar dues sessions del curs “POPULart: Psicologia Comunitària a través de l’art”, al setembre i al novembre. Després de cada mòdul, l’alumnat va fer un test per validar l’assoliment dels coneixements. En acabar el curs, es va passar una enquesta de satisfacció a l’alumnat.

A la fase final, els resultats obtinguts es van presentar en una conferència final on l’alumnat i el professorat van valorar els aspectes positius i les àrees de millora. També es va fer una taula rodona en què es van presentar dues experiències d’educació d’adults, l’Escola Sènior de l’UNED i les Tertúlies SantBoianes, i el seu encaix en la metodologia POPULart. L’alumnat que va superar el curs va obtenir un certificat d’aprofitament.

Recursos humans

El responsable és el cap del Departament d’Educació de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. Hi participen, a més, una coordinadora del projecte i cinc persones formadores voluntàries.

Recursos materials i espais

El projecte es va dur a terme a l’edifici municipal de l’Olivera, que agrupa diferents recursos formatius de Sant Boi de Llobregat.

Cost i fonts de finançament

Cost: 30.421 euros.

Fons aportats pel Programa Erasmus+ de la Comissió Europea.

Van participar en el curs vint-i-sis persones, amb un perfil diversificat pel que fa a l’edat i la formació. Aquesta diversitat va permetre enriquir l’aprenentatge col·lectiu, la transferència de coneixement i les experiències personals, un dels objectius del projecte. Més del 70% de l’alumnat van ser dones. Els resultats del qüestionari d’avaluació destaquen un grau de satisfacció elevat amb l’organització i els resultats. Es va destacar el paper de la persona coordinadora, la bona comunicació i el suport rebut.