Tutoria d’acompanyament. Ser jove després de l’ESO
Municipi: Terrassa
Ens impulsor: L’ens impulsor principal és l’Ajuntament de Terrassa, amb la col·laboració del Consell de la Formació Professional de Terrassa.
Contacte: consellfp@terrassa.cat
El projecte de tutories d’acompanyament va néixer per acompanyar els joves en el procés de transició a la vida adulta, sobretot els que abandonen el sistema educatiu sense acreditació i són favorables a tenir una orientació cap als recursos i programes d’educació no formal del territori. També hi tenen cabuda els que prossegueixen inicialment estudis en l’àmbit de l’educació formal.
Objectius
En primer lloc, té com a objectiu facilitar els processos de transició dels joves quan acaben l’escolaritat obligatòria, ja sigui els que no acrediten l’ESO com els que, tot i que l’han acreditat, poden abandonar el primer any d’estudis postobligatoris.
En segon lloc, posar a l’abast de tots els joves d’una promoció els recursos formatius, d’inserció professional i de lleure que s’ofereixen a Terrassa.
En tercer lloc, establir ponts entre els instituts de secundària i l’oferta de formació existent per mitjà de metodologies de treball transversal entre els centres educatius i els serveis de l’administració local.
Finalment, facilitar l’existència d’un referent adult positiu per als joves que surten del sistema educatiu sense acreditació per obtenir sortides formatives i laborals.
Persones destinatàries
Joves entre els quinze i els disset anys dels sis instituts públics de Terrassa.
Fases
Durant el juny o el juliol, es fa una reunió de tancament de la promoció anterior, de la qual s’ha fet un any sencer de seguiment posterior, i es fa l’assignació de la promoció actual, que finalitza l’escolarització obligatòria.
Al setembre o octubre, es du a terme la primera reunió amb el grup de treball per valors els primers seguiments de tota la promoció.
Al gener o febrer, s’efectua la segona reunió de seguiment amb el grup de treball per valorar els seguiments posteriors de tota la promoció.
A l’abril, es fa el tercer seguiment dels alumnes, només a escala personal, sense reunió de grup. Es bolquen els seguiments realitzats a l’aplicatiu DLI per poder disposar de tota la informació de l’alumnat.
Al febrer i abril, s’organitzen xerrades i dinàmiques d’orientació, sobre perfils professionals, tria del camí i sobre orientació acadèmica i professional, i es munta una mostra de l’ensenyament.
Al maig, es realitza una activitat per donar a conèixer el projecte de les tutories d’acompanyament a tot l’alumnat de quart d’ESO.
Recursos humans
El projecte està liderat per Servei d’Educació de l’Ajuntament, i les persones referents són les tres tècniques d’Educació, concretament del Servei de Formació i Orientació Professional.
Hi participen per part municipal vuit educadors socials, una orientadora laboral, dues dinamitzadores juvenils del PIDCES i dues tècniques d’educació, i per part del centre educatiu, un referent de les tutories, el coordinador de quart d’ESO, els tutors, membres de l’equip directiu, un orientador i un tècnic d’integració social.
Recursos materials i espais
Les activitats es fan sobretot dins l’aula tret d’una xerrada que es fa fora de l’escola, a Foment.
Cost i fonts de finançament
- Enquesta de satisfacció.
- Observació.
- Grup de discussió.
- Recollida i tractament de dades i indicadors.
Punts forts
- El treball en xarxa entre instituts i agents del territori
- La detecció de necessitats de l’alumnat
- El caràcter preventiu en les intervencions
- L’actuació sobre tota una promoció
- La selecció a ajuts dels recursos d’orientació, formació i inserció.
Punts de millora
- La coordinació i l’intercanvi d’informació
- L’avaluació interna
- Oferir una resposta més eficaç al casos més complicats
- Ampliar l’oferta de PFI i altres recursos formatius