25/01/2024 13:57 h. - EDGAR MATA ROCA
La Diputació de Barcelona continua avançant en la igualtat real de gènere dins la corporació
El ple de la Diputació de Barcelona ha ratificat, aquest dijous, el II Pla d’igualtat de gènere de la corporació, que té la voluntat de continuar promovent una estratègia per assolir la igualtat real de les dones i els homes en els àmbits interns de la pròpia Diputació i poder, així, eliminar els possibles estereotips, les actituds i els obstacles que en dificulten l’assoliment.
La presidenta de la Diputació, Lluïsa Moret, ha destacat que la corporació porta “una trajectòria de treball intensa, des de fa anys, a favor de la igualtat efectiva entre dones i homes, també en l’entorn laboral i en aquest cas en una administració referent com és la Diputació de Barcelona”.
Moret també ha ressaltat el Pla per ser “un instrument que sorgeix del treball intens i conjunt entre la casa i el gruix de les forces sindicals que tenen representació”, a més de definir-lo com un “instrument de planificació estratègic i intern, que el que farà és avançar i garantir drets, però sobretot avançar en igualtat efectiva”.
Així mateix també ha defensat que el Pla d’igualtat “és un bon instrument, no només per la nostra casa, per la Diputació de Barcelona i pels drets de les seves treballadores i treballadors; sinó també com un model que es pot replicar i estendre a altres realitats municipals del territori”.
El Pla, que s’implantarà fins al 2027, es desenvolupa a partir de sis eixos estratègics que fan referència a la cultura i política d’igualtat de gènere (14 accions), a la selecció, promoció i provisió (6 accions), als usos del temps, curis i corresponsabilitat (6 accions), a la salut i condicions de treball (9 accions), a l’assetjament sexual i violències masclistes (6 accions) i a la retribució (5 accions).
D’entre les accions previstes n’hi ha com les de promoure clàusules socials sobre igualtat de gènere a la contractació pública, garantir la paritat de sexe entre les persones ponents dels actes institucionals que organitza la corporació, incorporar mesures d’acció positiva als processos selectius de promoció a les gerències o els serveis en què hi hagi infrarepresentació de les dones, analitzar la disponibilitat d’espais corporatius que es puguin adaptar com a punt d’acollida (centre de dia o escola bressol) o actualitzar les mesures de protecció durant l’embaràs i la lactància.
Així mateix també es preveu difondre la creació d’un espai reservat de lactància com a prova pilot en un dels edificis o recintes corporatius, i elaborar una guia sobre els drets, els permisos laborals i altres recursos destinats a les víctimes de violència masclista; a més de dur a terme estudis sobre les modificacions retributives de plantilla i RLT amb perspectiva de gènere, d’auditoria retributiva amb perspectiva de gènere al personal de la corporació i per diagnosticar, els possibles biaixos retributius, dels llocs de treball feminitzats detectats a la diagnosi.
El document compta amb el suport dels sindicats CCOO, UGT i la Intersindical i es converteix en un instrument que ha de .preveure el seguiment i l’avaluació d’aquestes accions per mesurar l’impacte que tenen en el personal.
Document flexible i ajustable
El II Pla d’igualtat de gènere s’aplica al personal funcionari, laboral, temporal i eventual de la Diputació de Barcelona. A més, destaca per ser un document flexible i ajustable sobre el qual es poden fer adaptacions i modificacions.
Això es deu a la voluntat de la corporació de poder revisa el document en qualsevol moment al llarg de la seva vigència per afegir-hi diferents aspectes, reorientar-lo, millorar-lo, corregir-lo, o, fins i tot, deixar d’aplicar-hi alguna acció en funció dels resultats que es vagin apreciant en relació amb la consecució dels seus objectius.
Diagnosi interna prèvia
La redacció d’aquest II Pla d’igualtat s’ha dut a terme després de la diagnosi interna on s’ha analitzat la situació de les dones i els homes de la corporació, s’han identificat els elements propis de la organització que poden obstaculitzar l’equitat entre el personal i s’han valorat els punts forts i les oportunitats que se’n deriven, després de l’aplicació del I Pla d’igualtat de gènere de la Diputació, aprovat l’any 2015.
Cal recordar que aquest primer pla ja va suposar un impuls important per aconseguir la igualtat real entre les dones i els homes de la corporació, gràcies a la implantació de tot un conjunt d’accions per aconseguir-ho.
El II Pla d’igualtat de gènere de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible número 5 "Igualtat de gènere" i número 8 "Treball digne i creixement econòmic". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
Documents adjunts
<< Tornar al llistat de notes de premsa
Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi
Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.