11/12/2024 16:36 h. - EDGAR MATA ROCA

La Diputació de Barcelona invertirà 20 milions d'euros en la millora de la seguretat viària al 2025

La Diputació de Barcelona ha participat, aquest dimecres, a la presentació dels resultats del mapa de risc de la xarxa viària catalana. Durant l’acte, que ha tingut lloc a la seu del RACC, la corporació provincial ha analitzat les dades de les carreteres que són de la seva titularitat així com les actuacions dutes a terme. En aquest sentit, destaca que la corporació destinarà, durant el 2025, 20 milions d’euros a la millora de la seguretat viària de la xarxa de carreteres locals que són de la seva titularitat.

Els tres trams de la xarxa local de carreteres considerats de risc molt alt d'accidentalitat son la BP-1417 de Barcelona a Sant Cugat del Vallès, d’11,4 km que té un índex IMD de 6.688 vehicles; la B-502 de Vilassar de Mar a Argentona, de 6,3 km i un IMD de 7.724 vehicles; i la BV-5001 de Martorelles a Vilanova del Vallès, de 6,5 km i un IMD de 9.276 vehicles. Cal tenir en consideració que la carretera de l’Arrabassada (BP-1417) torna a situar-se com el tram amb un índex més alt a causa de l’elevada accidentalitat de motos, tenint en consideració que en el 100% dels accidents amb morts i ferits greus hi participa com a mínim una motocicleta.

D’altra banda, d’entre els 10 trams amb més risc d’accident a Catalunya hi ha dos trams de carreteres més de la província considerats de risc alt d’accidentalitat: la BP-2151 de Sant Sadurní d’Anoia a Sant Pere de Riudebitlles, de 9,5 km i un IMD 5.604 vehicles; i, la BV-1201 d’Olesa de Montserrat i Castellbisbal, de 8,3 km i un IMD de 7.007 vehicles.

D’entre els 10 trams amb més risc d’accident de Catalunya, desapareix el tram de la C-243a entre Sant Sadurní d’Anoia i Vilafranca del Penedès. Així mateix, cal destacar que la C-25 entre Gurb i Calldetenes és el tram amb menys risc de Catalunya, tot i la seva alta intensitat.

Durant la presentació de l'informe, la Diputació ha detallat algunes de les accions que s'han dut a terme a les carreteres amb més risc d'accident que són titularitat de la corporació. En concret, a la B-502 ja s'hi han executat dos milions d'euros, mentre que a la BV-5001 s'hi han destinat 2,4 milions d'euros en els últims tres anys, especialment en la construcció d'itineraris de vianants i ciclistes. D'altra banda, pel que fa a la carretera que va d'Olesa de Montserrat a Castellbisbal està previst que s'hi construeixin cinc rotondes per pacificar la carretera. 

En aquest sentit, una de les principals accions de millora de seguretat dutes a terme a la xarxa viària, per part de la Diputació, és la reducció de la velocitat en zones interurbanes; fet que ha permès reduir la mitjana de velocitat dels 71,6 km/h (2006) als 51,1 km/h (2022).

També s'han dut a terme actuacions de conservació, d'ampliació de les plataformes viàries amb cunetes transitables, de capes de rodadura amb rugositat, de senyalització horitzontal antilliscant i de separació dels sentits de circulació, entre d'altres.

En el en el període analitzat per aquesta edició de l’estudi EuroRAP  que inclou el trienni 2021 – 2023, els accidents greus i mortals han augmentat a Catalunya un 14,1%,  en comparació al trienni 2020 – 2022, mentre que la mobilitat també ha augmentat un 8% durant el mateix període. D’aquesta manera, l’índex de risc ha augmentat un 5,7% en el global de la xarxa analitzada per EuroRAP. Cal tenir en consideració que el període 2020 – 2022 incloïa dos anys de pandèmia.

En aquest període, el risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional amb un sol carril per sentit, és 4 vegades superior que en una carretera desdoblada. L’estudi també apunta que durant aquest trienni, en el 45% de tots els accidents de trànsit amb morts i ferits greus hi ha estat involucrada com a mínim una moto o un ciclomotor, remarcant que  aquesta tipologia de vehicles representaria un 2,4% de la mobilitat global a la carretera.

Des de l’any 2013 els accidents amb bicicletes implicades han mantingut una tendència a l’alça, amb un increment acumulat de gairebé el 75% al llarg de la dècada. L’any 2022 hi va haver un petit descens del total d’accidents amb bicicletes implicades, però els accidents amb morts o ferits greus van augmentat lleugerament el 2022 i l’any 2023 ha enregistrat un nou màxim d’accidents totals amb bicicletes implicades.

Entre les conclusions, l’estudi remarca que els quilòmetres de risc “alt” i “molt alt” representen el 24% de la xarxa, el mateix que en el trienni anterior. Barcelona i Girona augmenten els seus km amb risc “alt” i “molt alt”, de 25% a 27% i de 23% a 27%, respectivament. En canvi Lleida i Tarragona els disminueixen, del 28% al 27% i del 21% a l’11%, respectivament.

El tram que acumula més accidentalitat greu per km (sense tenir en compte el trànsit que hi passa) es troba a l’A-2 entre l’enllaç amb l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32, igual que a l’estudi anterior; mentre que en els 10 trams amb més accidents s’observa una elevadíssima presència de sinistres de motocicletes i ciclomotors (75%). 

A més, el tram amb més concentració d’accidents de vehicles pesants es troba a l’A-2, entre l’enllaç de ambl’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, B-10 i C-32; i, el 50% dels accidents greus de vehicles pesants es concentren en només el 13,2 % de la xarxa (842 km).

L’estudi EuroRAP ha analitzat 6.373 km de la xarxa viària catalana que inclou carreteres interurbanes i travesseres, que representen el 53% del total. Aquesta xarxa s'ha dividit en 428 trams sota estudi, per a la que hi circula el 93% de la mobilitat total per carretera de Catalunya i en la que hi tenen lloc el 78% dels accidents amb morts i ferits greus en carretera.    

Presentació de l'informe a la seu del RACC. Foto: Edgar Mata Roca / Diputació de Barcelona

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.