Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació

Diputació de Barcelona

Travessera de les Corts, 131-159

Recinte Maternitat - Pavelló Mestral

08028 Barcelona

Tel. 934 022 817

Formulari de contacte


Crea&Tic, un projecte per incorporar la innovació a les empreses locals a través de les tecnologies disruptives

Joan Carles Lluch, Director-Gerent de l’E.P.E.L. Neàpolis Jordi Romero-Lengua, Tècnic d’Innovació de l’E.P.E.L. Neàpolis Ester Toledo, Tècnica d’Innovació de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú i Neàpolis han posat en marxa Crea&TIC, un projecte per incorporar la innovació i les tecnologies disruptives en les empreses locals i generar talent tecnològic. Aquesta proposta ha rebut el finançament de la Diputació de Barcelona, dins del programa «Treball, Talent i Tecnologia», i comportarà una inversió de 163.098 € entre el gener de 2021 i el desembre de 2022.

Tecnologies disruptives per augmentar la competitivitat econòmica

Crea&TIC s’alinea amb les accions municipals per a la recuperació del mercat de treball i la generació de noves oportunitats econòmiques a través del Pla de Xoc i el Pla de Recuperació Econòmica i Social (PRES) de la ciutat de Vilanova, així com també amb les línies de treball de Neàpolis.

Neàpolis és l’agència d’innovació local de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú. Té la missió de promoure l’activitat econòmica i la cocreació de solucions innovadores que tinguin impacte social en els sectors de la tecnologia, la creativitat i la comunicació.

Es proposa fer servir les tecnologies disruptives avançades de 5G i de realitat ampliada (XR, en anglès), per promoure un creixement econòmic competitiu al municipi per mitjà del talent local, amb la potenciació d’una especialització del mercat de treball en aquestes tecnologies complementàries. La XR comporta un creixement massiu del tràfic de dades mòbils que fa que sigui necessari el desplegament de la tecnologia 5G, que aporta més velocitat de transmissió de dades, més capacitat de processament i una menor latència.

Metodologia Living Lab per fomentar la innovació tecnològica

L’enfocament del projecte incorpora les quatre línies de treball previstes al programa TTT: anàlisi i diagnosi; aliances estratègiques; desenvolupament competencial de les persones; i finalment la digitalització del teixit empresarial. Per tal d’impulsar un procés integrat en què aquestes quatre línies es despleguin de manera complementària i efectiva, s’aplicarà la metodologia de living lab (segons proposa la European Network of Living Labs).

Un living lab promou la innovació oberta i el disseny centrat en la persona, i permet als diferents agents de la quàdruple hèlix (empresa, centres de recerca, administració pública i ciutadania) accedir a la cocreació a través de metodologies participatives. Els living labs tenen cinc elements que els caracteritzen: la implicació de l’usuari final de manera activa, l’aplicació en un entorn real, la participació multiagent, una aproximació multimètode i la cocreació.

Fases del projecte Crea&Tic

Per concretar l’execució del projecte, es proposa un desplegament de les línies de treball per fases. La primera fase se centrarà en l’anàlisi i diagnosi del teixit empresarial i del seu grau i disposició d’integració de tecnologies 5G i XR. S’identificaran els reptes de les empreses a nivell d’innovació i es detectaran les oportunitats de nous nínxols d’ocupació i de nous perfils laborals relacionats amb les tecnologies disruptives. La segona fase posarà el focus en l’establiment de relacions estratègiques i la definició de reptes. Es farà de manera participada i es farà servir el Fòrum de la Innovació Local, iniciativa que dinamitza l’ecosistema innovador local. S’integraran representants de la quàdruple hèlix que validaran i testejaran les solucions empresarials basades en aquestes tecnologies. La tercera fase tractarà del desenvolupament competencial de les persones i es plantejarà amb una aproximació que permetrà seleccionar i donar suport al talent emprenedor social i tecnològic per, d’aquesta forma, promoure la formació sobre noves professions i àmbits de tendència. És a dir, els mateixos participants en els programes formatius seran els qui generaran les solucions als reptes proposats en la segona fase per les organitzacions estratègiques. La darrera fase pretén generar un context favorable per a les empreses tecnològiques. L’objectiu principal és el d’incorporar la innovació i el reciclatge tecnològic d’empreses actualment ubicades al municipi. Un segon objectiu és generar espais tecnològicament potents per atreure i ubicar tant les startups que sorgeixin de les empreses ja existents (spin offs) com les noves empreses sorgides del programa TTT. S’inclourà també un programa de soft landing i comunicació per a aquests nous emprenedors, que inclourà la seva formació específica i el monitoratge dels actius.

Perspectives de futur

Amb aquest projecte s’espera enfortir les tasques de foment de la innovació, la tecnologia i la creativitat com a eines per a la millora econòmica de la ciutat. Es busca promoure l’activitat econòmica i la cocreació de solucions innovadores amb impacte social en els sectors de la tecnologia, la creativitat i la comunicació, per tal de situar Vilanova com una ciutat intermèdia de referència pel seu ecosistema innovador.

Aquest enfocament respon a l’eix central del programa TTT, que vol impactar positivament en la qualitat de vida de les persones, la competitivitat de les empreses, el benestar de la societat i el creixement sostenible de l’economia de les ciutats i pobles del territori.

Les tecnologies immersives com la realitat augmentada (AR) i la realitat virtual (VR), amb l’ajut de la tecnologia 5G, poden repercutir en l’aparició de noves oportunitats de negoci, en la demanda de nous professionals i en l’ocupabilitat en general. Una primera oportunitat està relacionada amb empreses que desenvolupen tecnologies habilitants, productes que faciliten la creació, el desenvolupament o la distribució de contingut 3D a través de dispositius de realitat virtual o augmentada. Una segona oportunitat serien les startups que tinguin productes en sectors concrets basats en aquestes tecnologies (B2B o B2C). Els sectors que presenten majors oportunitats són els de l’educació, simulació, comunicació, arquitectura, medicina, o el gaming. I, en tercer lloc, també hi ha oportunitats al voltant d’aquelles empreses de serveis que desenvolupen solucions VR/AR a mida per a altres. Un dels interessos és la creació d’una formació reglada (un Grau o Màster) específica sobre VR/AR.

També es buscarà la relació del projecte amb altres tecnologies disruptives (IoT, IA, blockchain...) i amb altres projectes estratègics que actualment està impulsant Neàpolis tant en l’àmbit nacional com en l’internacional (Europa creativa, Erasmus+ emprenedor, Horitzó EU i Next Generation)