El nou currículum escolar, una oportunitat per a l’educació ambiental

Comparteix

02/03/2023

Resultats del taller sobre les novetats del nou currículum escolar.

La Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Xarxa d'Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) van coorganitzar el passat divendres 3 de febrer el taller vivencial "El nou currículum escolar, una oportunitat per a l’educació ambiental".

La sessió es va dur a terme al Pati Manning de Barcelona i també en format en línia, per donar l'oportunitat de seguir-la a les persones que no es podien desplaçar. En aquesta jornada es va convidar a Francisco Javier Gómez Garcia, tècnic del programa Agenda 21 Escolar d’Albacete - Horizonte 2030 que va conduir la sessió. Durant la seva intervenció, el tècnic va exposar el vocabulari del nou currículum i com es pot relacionar amb l’educació per a la sostenibilitat dins els centres escolars. La sessió també va servir per introduir les característiques i els conceptes que planteja aquest nou currículum i l’experiència que s’ha desenvolupat en el seu entorn.

A la segona part del taller, les persones assistents van fer una dinàmica amb l’objectiu d’explorar les possibilitats d’adaptació dels programes d’educació ambiental al nou currículum. Ho van fer a través d’un exercici pràctic en què s’havia d’aplicar a diferents assignatures la temàtica de la mobilitat sostenible. Gràcies a aquesta dinàmica es van poder extreure situacions d’aprenentatge que es van posar en comú amb la resta de tècnics i tècniques d’educació ambiental.

El nou currículum promou aquest aprenentatge bastat en situacions, és a dir, que es presentin escenaris o situacions que l’alumat es pot trobar a la vida real i que hagi de resoldre aplicant i desenvolupant metodologies actives. Aquest aprenentatge competencial promou una concepció globalitzada i transversal dels aprenentatges, és a dir, que es resolguin situacions des de diferents àrees o matèries, en lloc de treballar de forma parcel·lada.

Les situacions que es plantegin han de permetre la combinació de diferents àrees o matèries, aconseguint que l'alumat tingui una posició activa respecte al seu propi aprenentatge. D’aquesta manera, la sostenibilitat es pot treballar de forma transversal a totes les assignatures i implicar l’alumnat des de diferents enfocaments. En aquest sentit, el taller va voler transmetre l’oportunitat de convertir la sostenibilitat com una part clau de l'aprenentatge de l’alumnat.

Podeu consultar tota la documentació de la sessió en aquest enllaç.