Comparteix

Information and participation

Fostering Participation in the Urban Environment and in Health

CONTEXT

© Nutthaseth Van / Shutterstock.com

The public space must take into account people’s everyday life and be designed for all, given that it should promote coexistence and integration. Cities built and transformed with the needs of their residents in mind are more inhabitable, fairer and more cohesive.

Acting in the various scopes that configure the urban environment from the perspective of healthcare requires a multifaceted and global diagnosis of the elements that have an effect on health. These visions can be obtained through the participation of the various agents that intervene in it and/or are affected by it by means of various methodologies. A key element to be incorporated into this diagnosis is the perspective of the public, which can be achieved by opening up participation and debate spaces.

Public participation helps strengthen the democratisation of the public spending decision-making process and guarantees that public interventions are transparent and understood. At the same time, it fosters public involvement and co-responsibility in public projects and initiatives, and facilitates the capitalisation of collective knowledge and the determination of the fundamental elements of the territory’s sociocultural identity.

 

OBJECTIVE

  • Incorporate participation (internal and public) into the scopes associated with the urban environment and health, in terms of both planning and execution.
  • Favour the inclusion of health criteria that affect both the population as a whole and specific groups in the various urban planning instruments, based on the political and technical involvement of other council departments.
  • Cooperate in order to ensure optimal use of everyone’s technical knowledge of the municipal environment.
  • Establish new forms of interaction and coordination between the various departments associated with urban planning projects.
  • Develop and adopt health improvement initiatives that may also be used to raise public awareness and co-responsibility.

PROPOSALS AND RECOMMENDATIONS

  • Establish an internal committee or work group made up of technicians from the various council structures involved, in such a way that the health perspective can be incorporated into any stage of the urban development planning process and into actions taken in the physical urban environment.
  • Replicate the success of existing participation structures with a view to encouraging the involvement of specific groups, local bodies and agents, key people, etc. in public participation processes.
  • Introduce health initiatives and associate them with the context in question and with the corresponding publics in order to guarantee their correct understanding. At the same time, it is necessary to adapt their materials and methodologies to the objectives and to the public at whom such initiatives are aimed.
  • Introduce result assessment mechanisms and identify positive and negative outcomes with a view to increasing cumulative knowledge so it can be applied to new processes.

REFERENCE EXPERIENCES

Information only available in Catalan

 

 

  • Participació ciutadana amb incorporació de la perspectiva de salut als avanços de POUM de diversos ajuntaments i a altres processos de participació en l’àmbit de l’entorn urbà (participació per a la remodelació del nucli de l’Esquirol, remodelació de la zona esportiva d’Ullastrell,...)
  • Taula de treball del Parc Güell (Barcelona) per abordar les problemàtiques derivades de l'ús intensiu d'aquest espai públic, amb representant de les àrees de servis urbans, medi ambient, patrimoni, participació ciutadana, mobilitat, turisme i atenció ciutadana.
  • Incorporació de la perspectiva de salut al planejament urbanístic de Vic.
  • Remodelació de l'espai públic del barri de l'Erm a Manlleu.
  • Projecte d'intervenció integral del barri del remei de Vic.
  • Propostes col·lectives per al Parc Güell.
  • Pla d'ordenació del Barri de Montflorit de Cerdanyola del Vallès.
  • Taula per la millora urbana. Diputació de Barcelona.
  • Criteris per una ciutat jugable de l’Ajuntament de Barcelona
    Projecte de l’Ajuntament de Barcelona per a impulsar i desenvolupar una estratègia que afavoreixi el dret al joc d’infants i adolescents a l’espai públic. Aporta criteris per al disseny i planificació d’àrees de joc, espais lúdics i per un entorn urbà més jugable.

 

LEGISLATION

  • Reglament tipus de participació ciutadana
  • Recull de normativa sobre participació ciutadana
  • Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
  • Llei 13/2014, de 30 d’octubre, d’accessibilitat.
  • Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. 
  • Decret 53/2012, de 22 de maig, pel qual es modifica el Decret 369/2004, de 7 de setembre, pel qual es desplega la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial.
  • Decret Legislatiu 1/2010, de 3 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'urbanisme.

STUDIES AND TECHNICAL DOCUMENTATION

OTHER LISTINGS OF THE GUIDE


More information about addressing the Public Health Service: entornurbasalut@diba.cat

Date of last update:
dv., 10 de nov. 2023 09:38:25 +0000