02/02/2023 13:43 h.

Reptes i oportunitats sobre la gestió dels cossos de la policia local des de l’òptica dels RH: LA GESTIÓ DE LA SEGONA ACTIVITAT (núm. 3)

Des de la Comunitat de Recursos Humans, hem publicat recentment la 10ª edició de l'Estudi de ràtios del cos de la policia local de la xarxaCORH. Aquesta eina analitza de forma exhaustiva i precisa diversos aspectes sobre la gestió dels cossos de la policia local dels ajuntaments més grans de la demarcació relatius a dotació, pressupost, dedicació i retribució.

El present estudi inclou i analitza dades de gairebé 7.000 efectius policials (que representen un 70% del total de policies de la demarcació). Per tant, aquesta eina esdevé un punt de partida privilegiat per tal de detectar i identificar els reptes i oportunitats de millora actuals que presenta la gestió dels cossos policials des de l’òptica dels recursos humans.

En aquest sentit, aprofitem aquesta entrada al bloc per apuntar el tercer repte identificat en el marc d’aquest projecte: la GESTIÓ DE DE LA SEGONA ACTIVITAT DELS COSSOS POLICIALS.

La raó de ser de la figura de la segona activitat a les administracions locals és clara: en la mesura que el col·lectiu policial té objectivament un major grau d’exposició a situacions de risc i perillositat en el desenvolupament de les seves funcions, cal adaptar la carrera professional als canvis que es puguin produir en el transcurs del temps.

En termes quantitatius, el percentatge d’efectius en segona activitat es situa, de mitjana, en un 2,2%. Així, s’observa com la proporció d’efectius en segona activitat ha tendit a disminuir en els darrers anys (l’any 2018 el valor de l’indicador es situava en un 3,2%). En aquest sentit, cal considerar la possible incidència que ha tingut l’avançament de l’edat ordinària de jubilació de la policia local establerta pel RD 1149/2018 en aquesta disminució.

Més enllà de les xifres quantitatives, la regulació de la figura de la segona activitat es remet directament als diferents reglaments que aprovin els respectius ajuntaments. En aquest sentit, l’estudi de la xarxaCORH analitza com es regula la segona activitat als ajuntaments participants: un 29% disposen de reglament de segona activitat, un 18% dels ajuntaments regulen la segona activitat al seu acord de condicions de treball, un 20% dels ajuntaments no regula però, a la pràctica, executa la segona activitat i, finalment, un 33% dels ajuntaments no contempla aquesta figura.

Aquest escenari aboca als gestors de recursos humans a un règim jurídic molt dispers i enormement complex, de difícil sistematització i amb una disparitat de drets que afecta a les policies locals segons el territori on presten els seus serveis.

En qualsevol cas, la gestió de la segona activitat (i la seva interrelació amb altres figures i casuístiques específiques del cos policial –com l’avançament de l’edat ordinària de jubilació- ) afegeix gran complexitat en la gestió dels RH dels cossos policials, amb importants efectes en la dotació real policial.