Benestar, salut mental, i cultura

05/07/2022 - 07/07/2022 10:00 - 12:00 934 022 565 oerc.formacio@diba.cat

Edició virtual (plataforma ZOOM)

Aquest curs té com a objectiu principal analitzar i debatre quines polítiques es poden implementar en relació a la salut mental des de la gestió cultural, després de l’èxit de l’edició d’Interacció 21 dedicada en aquesta qüestió, on van obrir-se moltes possibilitats fructíferes que ara volem aprofundir amb aquestes sessions. En aquest sentit, com més va més apareixen iniciatives que posen en valor les arts i la lectura com a potenciadores de la salut mental i benestar dels ciutadans. Hi ha moltes experiències en aquest sentit en els últims anys i per aquest motiu cal que els ajuntaments comencin a tenir en compte, de manera continuada, aquesta vinculació ineludible.

El curs abordarà les relacions entre la salut mental i l’activitat cultural, tot incidint en la necessitat de la cultura com a garant d’una bona salut mental i subratllant la importància de la cultura en les persones afectades per problemes de salut mental. Al mateix temps es posarà molt d’èmfasi en la presentació de bones pràctiques, tot destacant les iniciatives municipals situades en la intersecció de la cultura i la salut mental. D’aquesta manera s’abordaran qüestions com el marc legislatiu internacional i nacional, el problema social de la salut mental i en quines iniciatives es poden emprendre des de les regidories de cultura. Un cop més ens trobem de ple en un àmbit en què la transversalitat i la col·laboració entre departaments i agents diferents és un factor de primer ordre. El curs també vol donar eines per facilitar aquesta feina, que va més enllà dels marcs estrictes de la tasca cultural, però que alhora obre un ventall riquíssim de possibilitats.

5 de juliol

• 10:00 - 10:15 h: Presentació d’Interarts i la seva experiència dins l’àmbit de la cultura i el benestar. Presentació dels participants i del programa
  • 10:15 - 10:45 h: Definicions i marc legislatiu
  • 10:45 - 11:05 h: Reflexió conjunta dels participants sobre la salut mental i el malalt mental en la societat
  • 11:05 - 11:50 h: Presentació d’evidències (estudis) sobre l’acceptació de la salut mental i el paper de la comunitat. Exemples concrets a partir de la cultura i les arts
  • 11:50 - 12:00 h: Preguntes i debat

7 de juliol

• 10:00 - 10:35 h: Discussió en petits grups. L’impacte de l’art i la cultura en la salut mental de les persones. Presentació de les relacions entre art i cultura, i entre benestar i salut mental, amb exemples concrets
  • 10:35 - 11:00 h: Presentació de bones pràctiques multisectorials i interdisciplinàries gestionades a nivell municipal
  • 11:00 - 11:50 h: Treball en grups, presentació i discussió. Resum dels recursos i enllaços d’interès
  • 11:50 - 12:00 h: Reflexions finals i tancament del curs

Docent

Claudia Rosignoli. Programme Officer a Interarts, llicenciada en idiomes i relacions públiques per a les empreses i institucions. Té un màster en Planificació i gestió d'activitats culturals per la Universitat de Mòdena (Itàlia) i reuneix més de quinze anys d'experiència treballant en la gestió i execució de projectes en l'àmbit cultural a Europa i la resta del món. A Interarts, des de 2009, és responsable del disseny de projectes de cooperació enfocats en la cultura com a eina per reforçar la participació ciutadana, la cohesió social i la inclusió, tot especialitzant-se en la intersecció entre cultura, salut i benestar i perspectiva de gènere, migració i diàleg intercultural, cooperació internacional i internacionalització d'empreses culturals i creatives, entre altres temàtiques. Duu a terme formacions en els àmbits d'acció de l'organització.

(PREINSCRIPCIONS TANCADES)