05/05/2022 11:35 h.

Representants municipals d'Esquerra Unida, Podem i Comuns exigeixen complir la reforma de les administracions locals i demanen descentralitzar els fons europeus de les CCAA per poder respondre a les necessitats ciutadanes

Amb el focus en la necessitat de descentralitzar el finançament perquè els recursos econòmics arribin als municipis han arrencat les Jornades Municipalistes a Brussel·les, organitzades per Esquerra Unida en què han participat representants d'IU, Podem i Comuns a la FEMP. Durant la trobada, s'ha assenyalat el marc en què la força municipalista ha de construir la seva agenda per respondre al context actual ia les crisis a què s'estan enfrontant els ciutadans, com a feina prèvia a les properes eleccions municipals.

“Les decisions que es prenen en aquest entorn són les que més afecten els municipis. El que té a veure amb lenergia, amb les regles fiscals, amb els grans consensos, amb les grans batalles culturals. Això es decideix a Brussel·les”, ha assenyalat Sira Rego durant l'obertura de les Jornades. “Per mi, és molt important que estigueu avui aquí, per entendre el marc europeu a què ens enfrontem i poder construir l'agenda municipalista de cara a les eleccions del 2023”.

Durant el debat, s'ha reclamat l'autonomia dels ajuntaments: "Tenir competències o assumir competències impròpies sense recursos és igual a ser una institució buida", ha subratllat Rubén Pérez, responsable política municipal d'IU. “La pandèmia ens ha demostrat que els ajuntaments han format part de l'arquitectura principal que ha establert les bases a la resposta que els ciutadans necessitaven. Mentre uns pensaven només a lucrar-se i comissionaven mascaretes, altres ajuntaments, com els nostres, buscaven recursos a tot arreu per poder respondre a aquesta crisi sense deixar ningú enrere”, afegeix Pérez.

També s'ha exigit un finançament més gran dels municipis i ha estat Younous Omarjee, eurodiputat de The Left, president de la Comissió de Cohesió Regional (REGI) del Parlament Europeu, que ha recordat que Espanya és un país molt centralitzat en l'ús dels recursos econòmics. “S'ha de canviar aquesta estructura i volem fer alguna cosa per solucionar-ho, per això estem parlant amb la Comissió Europea perquè els municipis tinguin més capacitat de gestió. No se'ns escolta a la governança i hem de solucionar aquest problema, ja que el municipalisme és qui entén el que necessiten els pobles”, comenta Omarjee.

Finalment, s´ha insistit en el compliment de l´Acord de Govern entre UP i PSOE. En ell, es va acordar ampliar les competències i capacitats dels governs locals, garantint el respecte de l'autonomia local i enfortint el paper dels municipis com a unitat territorial bàsica, així com la derogació de la Llei 27/2013 de racionalització i sostenibilitat de la Administració Local del PP.