El diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, acompanyat de l’alcalde d’Abrera, Jesús Naharro, durant la presentació dels projectes d'instal·lació de fotovoltaiques i biomassa d'Abrera. Foto: Diputació de Barcelona

29/03/2023 09:00 h

1,3 milions d’euros a Abrera per a la instal·lació de fotovoltaiques i biomassa en set equipaments

El diputat d’Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona, Xesco Gomar, acompanyat de l’alcalde d’Abrera, Jesús Naharro, ha visitat aquest dimarts, 28 de març, el municipi per conèixer de primera mà els projectes per abastir d’energia verda tres equipaments educatius i quatre esportius, que compten, en total, amb una subvenció de prop d'1,3 milions d’euros.

Aquesta subvenció prové del programa Renovables 2030 de la Diputació de Barcelona «el primer programa d’implementació massiva de renovables a Catalunya», ha subratllat Xesco Gomar. Renovables 2030 inverteix prop de 120 milions d'euros en fotovoltaiques i comunitats locals d'energia, biomassa i xarxes de calor, i enllumenat eficient. El programa ja ha atès prop de 300 peticions de 159 ens locals, una xifra que evidencia que «el món local ja havia fet els deures, els municipis ja tenien molts projectes redactats», ha remarcat Xesco Gomar.

Per la seva banda, Jesús Naharro ha destacat que els projectes subvencionats marquen «l’itinerari, la línia estratègica del municipi, com volem definir el poble per als propers anys.». Concretament, a l’anella educativa es projecten tres instal·lacions fotovoltaiques per a l’autoconsum a l’Escola Ernest Lluch, a l’Escola Bressol Municipal Món Petit i a la Biblioteca Josep Roca i Bros, que produiran, en conjunt, 480.650 kWh a l’any i suposaran un estalvi econòmic per a l’Ajuntament de més de 211.000 euros anuals. Es calcula que amb aquestes actuacions, s’estalviaran 231.200 quilos de CO2 a l’any.

A l’anella esportiva es preveuen la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per a l’autoconsum, que abastiran el Camp de Futbol Municipal, el Centre Aquàtic Municipal (CAM), el Pavelló Esportiu Municipal i la Piscina Municipal d’Estiu. Amb aquests quatre projectes es preveu una producció estimada de 904.100 kWh a l’any, un estalvi en la factura elèctrica de 398.000 euros anuals i una reducció de 435.000 quilos de CO2 a l’any.

D’altra banda, també es projecta la instal·lació d’una caldera i xarxa de calor amb biomassa que proveirà de calefacció i aigua calenta aquests quatre equipaments esportius, amb una producció estimada de 1.272.278 kWh, i substituirà el gas natural. Es preveu que amb aquesta actuació, a l’any, es reduiran 257.000 quilos de COi s’obtindrà un estalvi econòmic de 14.000 euros anuals.

Aquests projectes responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia neta i assequible”, número 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i número 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.