Grup de participants en el seminari del projecte JUSUR, celebrat a Marràqueix. Foto: Diputació de Barcelona

23/05/2024 09:30 h

Relacions Internacionals

Cinc municipis del Baix Llobregat participen a la trobada de la xarxa JUSUR al Marroc

L’Oficina de Cooperació de la Diputació de Barcelona ha participat aquest dilluns, 20 de maig, a Marràqueix, en el seminari "Inclusió d’agents locals en el circuit d’atenció contra la violència masclista". Ho ha fet amb representants dels cinc municipis del Baix Llobregat (Esplugues, Gavà, Sant Joan Despí, Sant Vicenç dels Horts i Viladecans) que, juntament amb tres comunes de la zona de Marràqueix-Safi, formen part de la xarxa JUSUR ("pont" en àrab).

L’acte, organitzat per l’Institut Marocain pour le Développement local (IMADEL) i el districte de Menara, ha congregat més de 100 agents socials, com representants polítics i funcionaris del districte i d’altres 15 comunes de la regió de Marràqueix-Safi i de Tànger-Tetuan-Al-Hoceima, associacions de dones i de drets humans que gestionen els centres d’escolta a dones i nenes víctimes de violències i altres agents de comitès locals i regionals i de l’àmbit judicial o sanitari.

Durant la trobada, membres de la xarxa JUSUR al Marroc han destacat el paper de la cooperació descentralitzada a l’hora de promoure la implicació responsable de totes les administracions locals, en el bon funcionament dels circuits d’atenció a dones i nenes víctimes de violències.

La representació catalana, per la seva banda, ha parlat sobre la importància de la implicació de les dones en la vida pública i com això impacta, de manera positiva, en la qualitat de vida de tota la comunitat. A més, durant la seva intervenció, s’han compartit bones pràctiques locals, com “Construïm igualtat, fem polítiques feministes” de l’Ajuntament de Viladecans.

Finalment, també s’han presentat en el seminari tres iniciatives pilot de cooperació descentralitzada que són part de la darrera fase del projecte EqualMED, que lidera la Diputació de Barcelona i IMADEL (Institut Marroquí pel Desenvolupament Local). En concret, s’han explicat el projecte “Hikaya” de sensibilització sobre la violència de gènere a la comuna de Youssoufia, amb l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès; el projecte d’agents d’igualtat del districte de Guéliz, amb l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet; i el projecte del Consell de Dones de Tetuan, amb l’Ajuntament de Terrassa.

JUSUR és una actuació de cooperació en xarxa que es va iniciar l’any 2011 amb l’objectiu de compartir experiències catalanes i marroquines envers la definició i implementació de les polítiques locals de proximitat i les polítiques socials. Posteriorment, el treball en xarxa ha versat sobre la planificació estratègica amb participació ciutadana i perspectiva de gènere.

El suport de la Diputació de Barcelona a la xarxa JUSUR respon a l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 16 "Pau, justícia i institucions sòlides". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.