Acte de signatura del conveni de Reempresa. D'esquerra a dreta: la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra; el secretari general de la Cecot, Oriol Alba; la directora de Reempresa, Laura Sallent; i el tècnic de Comerç de la Diputació de Barcelona, Xavier Blanca. Foto: CECOT

10/06/2024 13:00 h

Comerç

La Diputació de Barcelona i la Cecot renoven i amplien el programa Reempresa Comerç

La Patronal Cecot i la Diputació de Barcelona han signat aquest dilluns, 10 de juny, a Terrassa el conveni específic de col·laboració per continuar desenvolupant  el programa Reempresa Comerç, que facilita la transmissió empresarial d’establiments comercials dels municipis de menys població i d’espais comercials i de serveis de titularitat municipal de les comarques de Barcelona. El programa permet salvaguardar l’activitat de negocis que són viables i que  necessiten d’una persona emprenedora per seguir endavant i evitar-ne el tancament.

L’acord dona continuïtat als convenis anteriors (2020-2022 i 2022-2024) i, entre d’altres novetats, pretén ampliar la cobertura territorial de Reempresa Comerç als municipis de menys població, fins assegurar la presència a totes les comarques de Barcelona. A més, explorarà la possibilitat de facilitar l'ocupació empresarial dels bars de les piscines o instal·lacions esportives municipals.

Reempresa Comerç es desenvolupa mitjançant tres programes específics dirigits al sector comerç. D’una banda, Reempresa Mercats Municipals posa en contacte futurs emprenedors i parades de mercat buides o actives que necessiten relleu. Des de la seva creació el 2017, aquesta línia de treball ha permès fer difusió i atendre 430 parades de mercat municipal i salvaguardar més de 100 parades de mercat i prop de 200 llocs de treball.

D’altra banda, Reempresa Municipis Petits treballa amb l’objectiu d’evitar el tancament de negocis en funcionament als municipis de la província de Barcelona amb menor població: aquesta línia, fins ara adreçada a municipis de menys de 15.000 habitants, s’amplia als de fins a 20.000 habitants. Reempresa Municipis petits ha salvaguardat fins ara 155 empreses i 385 llocs de treball, generant una inversió induïda de 8,1 milions d’euros.

Finalment, Reempresa Establiments Comercials Municipals pretén reduir el número de locals buits de titularitat municipal als municipis de les comarques de Barcelona fomentant-ne el seu lloguer. Des de 2022 ha permès la incorporació de 15 establiments comercials municipals disponibles i en 6 d’ells s’ha emprès una activitat comercial. En aquest marc, s’analitzarà la possibilitat d’incloure en el futur les concessions administratives dels establiments comercials i de serveis de caràcter cultural i social municipals de la demarcació, amb l’objectiu de fomentar l’emprenedoria en espais de titularitat municipal.

“El programa Reempresa Comerç permet generar oportunitats i unes condicions i facilitats perquè el repte d’emprendre una activitat comercial sigui el més exitós possible”, ha destacat durant l’acte la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra. La diputada ha reivindicat que “el comerç local juga un paper molt important als nostres municipis, no només per la seva capacitat de generar riquesa local sinó també per la seva capacitat de teixir vincles i crear cohesió social”.

“Treballem conjuntament per mantenir llocs de treball i fomentar la compravenda de negocis com a una via real d’emprenedoria, un objectiu compartit per la Cecot i la Diputació”, ha remarcat, per la seva banda, el secretari general de la Cecot, Oriol Alba.

La directora de Reempresa, Laura Sallent, ha recordat que “Reempresa és un model d’èxit, reconegut internacionalment i amb unes dades que avalen la feina ben feta: des de 2011 el programa ha salvaguardat més de 4.670 empreses amb una inversió induïda de més de 237,2 milions d’euros”.

Sobre Reempresa

Reempresa és el mercat de compravenda de petites i mitjanes empreses. És un espai per posar en contacte persones empresàries que volen vendre una empresa en funcionament amb persones emprenedores que volen posar en marxa un projecte empresarial sense haver de començar de zero.

Les parades de mercat i negocis disponibles gestionades per ajuntaments o societats gestores es publiquen al web de Reempresa. Un equip de tècnics dels diferents punts d’atenció de Reempresa i els tècnics de mercats i comerç dels ajuntaments ajuden els futurs emprenedors en la cerca d’oportunitats i els assessora sobre el procediment d’adquisició de cada cas.

El programa Reempresa Comerç respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.