Sessió plenària ordinària del mes de gener de 2023 de la Diputació de Barcelona. Foto: Diputació de Barcelona

26/01/2023 14:00 h

Presidència

El Ple de la Diputació de Barcelona s’uneix a la campanya de la CGLU en defensa dels drets humans

El Ple de la Diputació de Barcelona, celebrat aquest dijous, ha acordat l’adhesió a la campanya mundial “10, 100, 1000 Human Rights Cities and Territories by 2030” de l’associació Ciutats i Governs Locals Units (CGLU). Aquesta campanya té per objectius visibilitzar i organitzar el moviment de ciutats i territoris que vulguin comprometre’s amb els drets humans, desenvolupar lligams de cooperació i solidaritat entre territoris i fer visible aquest compromís

Aquesta adhesió reforça i consolida l’estratègia que la Diputació de Barcelona està fent en l’àmbit de la cultura de la pau, posant èmfasi en el seu rol d’institució referent del municipalisme i les polítiques socials en el marc de l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible i de la Nova Agenda Urbana.

A més, aquesta campanya permetrà reunir a tots els governs locals i regionals que vulguin concretar els drets humans a partir de l’accés a l’habitatge, l’educació, la salut, l’alimentació i la seguretat.

D’altra banda, s’ha aprovat, per unanimitat, una moció en defensa dels drets de les persones que pateixen acondroplàsia i altres displàsies esquelètiques amb nanisme.

Amb aquest acord s’insta a no programar ni contractar espectacles per a la seva exhibició a dependències de titularitat local de gestió pròpia ni a autoritzar-les, quan denigrin i humiliïn les persones amb nanisme, per tal de preservar-ne el dret a la no discriminació; a més d’informar les autoritats competents quan es produeixin activitats que vulnerin aquests drets.

Altres acords de ple
Durant la sessió d’aquest mes de gener, que ha estat marcat per la presa de possessió del diputat de Ciutadans – Partido de la Ciudadania, Pedro Sánchez, també s’han aprovat les mocions sobre les zones de baixes emissions, sobre les ocupacions conflictives i delinqüencials i per a impulsar un estudi de viabilitat per implementar sistemes de generació d’energia solar fotovoltaica a la xarxa de carreteres propietat de la corporació; mentre que no ha prosperat una moció per demanar la garantia del dret a vot a les eleccions municipals.

Al ple s’ha donat llum verda a incrementar en un 2,5 per cent les retribucions del personal que presta els seus serveis a la Diputació i als seus organismes autònoms, així com a la XAL i als membres electes. També s’han aprovat les instruccions de control intern de la Diputació, del traspàs de titularitat, a favor dels ajuntaments de Viladecans i Granollers, de dos trams de carretera.

Durant la sessió s’ha donat compte dels pressupostos per aquest any del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, del l’Institut de Ciències Polítiques i Socials, de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona i del Centre de Documentació i Museu Tèxtil, consorcis adscrits al sector públic de la Diputació; així com del pla anual del control financer del 2023 i d’un decret de l’Àrea d’Infraestructures i Espais Naturals.

Finalment, s’ha acceptat l'ampliació i l’acord complementari de la delegació acordada pels ajuntaments de Badalona i Sant Adrià de Besós, a favor de la Diputació, de les funcions de gestió, inspecció i recaptació de tributs i determinats ingressos de dret públic municipals, així com l'especificació de l’abast d’anteriors acords de delegació.

La sessió plenària de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 10 “Reducció de les desigualtats”, número 16 "Pau, justícia i institucions sòlides" i número 17 "Aliança per assolir els objectius". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.