La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, amb els titulars del servei de teleassistència número 100.000. Foto: Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat

14/03/2023 17:00 h

Sostenibilitat Social

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona ja arriba a més de 100.000 persones

El Servei Local de Teleassistència va assolir al febrer les 100.000 persones usuàries. Un 73% són dones i un 27% són homes. De fet, la xifra de persones ateses ha anat evolucionant de manera exponencial des que es va crear el servei, el 2015. El 2022 es va tancar amb un augment de 5.000 persones ateses respecte l’any anterior. A finals de febrer, ja n’hi havia 101.860.

La presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, ha visitat aquest dimarts la titular número 100.000 del servei de teleassistència, que és veïna de l’Hospitalet de Llobregat. El servei dona cobertura a un 13% de persones majors de 65 anys i un 34% majors de 80, a la província de Barcelona.

Pel que fa a dispositius, a finals de febrer n'hi havia prop de 27.000 de seguretat a la llar, 84 terminals adaptats per a persones amb problemes de comunicació i 187 de teleassistència mòbil. A més, hi havia 303 penjolls adaptats per a persones amb problemes de mobilitat o manca de força a les extremitats superiors.

Un mínim del 35% de llars digitalitzades el maig de 2024

El model de prestació ha anat evolucionant d’un model reactiu a un de preventiu i proactiu. S’adapta així a les necessitats individuals de les persones i avança cap a un servei que és capaç d’anticipar riscos. Aquesta millora és possible gràcies a la incorporació de noves tecnologies, com demostra el dispositiu ‘Tot en un sensor’, que permet una detecció precoç de situacions de risc.

El procés de digitalització es va iniciar l’any passat, que es va tancar amb 3.000 terminals digitals instal·lats a les llars de la província. Es preveu que, com a mínim, el 35% de llars estaran digitalitzades a la província el maig de 2024.

700.000 trucades ateses i 117.000 visites domiciliàries, balanç de 2022

Al llarg de 2022, el Centre d’Atenció va atendre gairebé 700.000 trucades i se’n van emetre 1.472.000. En total, més de 2.000.000 de comunicacions amb les persones usuàries. A més, es van fer 117.000 visites domiciliàries, 69.000 de les quals van ser intervencions de les unitats mòbils.

D’altra banda, s’han fet 95.000 trucades amb consells preventius, així com gairebé 40 xerrades a municipis per tractar de temàtiques com activitats de la vida diària, la seguretat a internet, o consells de seguretat en cas d’incendi, robatori o davant de fenòmens climatològics extrems, entre d’altres.

Com en anys anteriors, el Servei Local de Teleassistència manté una estreta col·laboració amb altres institucions com els Mossos d’Esquadra, Bombers de Catalunya, Protecció Civil i la Xarxa de Refugis Climàtics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb la finalitat de millorar la coordinació en matèria de prevenció i actuació davant de situacions d’emergència. També s’està treballant amb el Departament de Salut per avançar en la interoperabilitat entre els sistemes de salut i el Servei Local de Teleassistència i s’ha iniciat una prova pilot amb els Equips d’Atenció Primària (EAP) del territori per cooperar en matèria de comunicació de riscos de salut.

Una inversió de 2.000.000 d’euros per arranjaments d’habitatges el 2023

La Diputació de Barcelona destina 2.000.000 d’euros anuals al programa d’arranjament d’habitatges per millorar la qualitat de vida de les persones grans o amb dependència, així com de les persones cuidadores. Des que es va posar en marxa el 2019, s’han fet arranjaments en prop de 2.000 llars. En aquest temps, aquestes actuacions han beneficiat més de 3.000 persones de 267 ens locals. Es preveu que s’hagin fet actuacions en 3.000 llars, des de 2019 i fins a finals de 2023.

Pel que fa als perfils, un 67% de les persones beneficiàries són dones i el 65% tenen entre 70 i 90 anys. Un 12% són menors de 60 anys. Sobre la seva situació de dependència, un 34% tenen alguna dificultat, però viuen amb independència. El 43% són parcialment dependents i el 17% tenen dependència total.

El programa s’adreça a persones majors de 65 anys, amb discapacitat, en situació de dependència, amb insuficiència de recursos econòmics, amb necessitats especials pel que fa a la seva capacitat física o psíquica per desenvolupar la vida diària a casa seva, que són proposats pels serveis socials locals. Permet fer adaptacions funcionals als habitatges, un 86% de les quals són en banys: consisteixen en tasques com canviar la banyera per un plat de dutxa, col·locar agafadors o altres ajudes tècniques. La resta d’actuacions són bàsicament a les cuines, entre les quals la principal consisteix a substituir la cuina de gas per una d’elèctrica, que és més segura. També l’eixamplament de portes per facilitar la mobilitat.

S’han anat introduint millores importants en els últims anys en el programa. Des de 2021, les actuacions les finança íntegrament la Diputació de Barcelona. A més, s’han incorporat terapeutes ocupacionals a l’equip tècnic encarregat de fer les valoracions de les necessitats de les persones beneficiàries. Per últim, s’ha creat una nova aplicació informàtica per facilitar la gestió del programa i la coordinació de tots els agents implicats en el procés.

Aquestes actuacions de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i Benestar" i número 10 "Reducció de les desigualtats". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.