Els Punts Lila als espais públics d'oci. Foto: Judith Contreras / Diputació de Barcelona

31/07/2024 18:00 h

Feminismes i Igualtat

Els Punts Lila, als espais d’oci d’una quarantena de municipis a l'agost

La Xarxa territorial Punts Lila de la Diputació de Barcelona, un recurs destinat a informar, sensibilitzar i prevenir les actitud masclistes i comportaments sexistes que es produeixen en espais públics, arriben aquest mes d’agost a una quarantena de municipis de la província.

Dinamitzats per professionals i ubicats a festes, concerts i altres activitats d’oci i entreteniment, els Punts Lila de la Diputació de Barcelona visitaran al llarg de la primera quinzena d’agost els municipis de Castellgalí, Collsuspina, Llacuna, Monistrol de Calders, Santa Susanna, Bigues i Riells del Fai, Calella i La Garriga (3 d’agost); Nou de Berguedà (4); Guardiola de Berguedà i  Sant Llorenç d’Hortons (10); Moià (12); Torrelavit (14); Castellví de la Marca, Gironella i Ullastrell (15).

La segona quinzena, els Punts Lila s’ubicaran als municipis de Castellbell i el Vilar, Gualba, Sant Quintí de Mediona i Capellades (16); Borredà i Vilobí del Penedès (17); Sant Antoni de Vilamajor (22); Campins, Navàs i Vilanova del Vallès (23); Cànoves i Samalús, Granera, Santa Maria d’Oló, Torrelles de Foix i Tordera (24);  Casserres, Castellterçol i Vilassar de Dalt (25); Sant Hipòlit de Voltregà (29); Santa Eugènia de Berga, Figaró-Montmany, Folgueroles i Santa Perpètua de Mogoda (31).

L’any 2021 la Diputació de Barcelona va impulsar la creació de la Xarxa de Territoris Lliures de Violències Masclistes, un dels 20 projecte transformadors conformat per un conjunt de serveis, recursos i actuacions que tenen com a objectiu contribuir a garantir i defensar el dret fonamental de viure una vida lliure de violències masclistes.

Un dels eixos del projecte se centra en la sensibilització i prevenció, on es treballa en la implantació i el desplegament dels Punts Lila.

A través del Catàleg de Serveis, la corporació posa a disposició dels municipis de fins a 75.000 habitants el recurs Xarxa Punts Liles en dues modalitats diferents de suport.

D’una banda hi ha els Punts Lila als espais públics d’oci, un recurs puntual pensat per festes, concerts i activitats d'entreteniment. A través del Catàleg de Serveis 2024, des del 1 de juliol fins el 31 de març de 2025 s’executaran un total de 100 punts liles d’oci a la província.

D’altra banda la Diputació de Barcelona està donant suport a la creació de la Xarxa Local Punts Lila, formada per establiments i equipaments municipals, tant públics com privats (comerços, mercats, equipaments esportius, sanitaris, culturals, etc.), amb l’objectiu que actuïn, de manera continua i estable, com agents de sensibilització, prevenció i derivació en casos de violències masclistes.

Als 33 municipis que conformen aquesta xarxa a l’actualitat, se sumaran properament vuit mes, amb l’objectiu que el 31 de març de 2025, estigui formada per 41 municipis. En relació amb el Catàleg de Servei 2024, enguany s’impulsarà a 22 municipis de la demarcació.

En el marc del catàleg 2024, el recurs Xarxa Punts Lila ha tingut un any mes una gran acollida, després que l’hagin sol·licitat 149 municipis. D’aquestes sol·licituds, 127 eren per a la modalitat dels Punts Lila als espais d’oci i 22 per a la Xarxa Local Punts Lila.

La Xarxa de Punts Lila respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 "Igualtat de gènere" i número 10 “Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.