La diputada de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat, Alba Barnusell, durant la seva intervenció a l'acte inaugural de l'Escola d'Estiu 2024. Foto: Diputació de Barcelona

01/07/2024 13:00 h

Sostenibilitat social

L'Escola d'Estiu aborda la diversitat a través de les experiències d'activistes socials

Francisco Vera, jove activista climàtic; Marta Bustos, jove influencer que es va quedar cega arran d’un accident domèstic, i Loles Díaz-Aledo, periodista jubilada i activista dels drets de les persones grans, han participat, aquest dilluns 1 de juliol, a l’acte inaugural de la 33a edició de l’Escola d’Estiu de la Diputació de Barcelona.

L’esdeveniment, que s’allargarà fins al 5 de juliol, reuneix prop de 300 responsables polítics i professionals dels municipis i ens locals de la província de Barcelona per reflexionar i intercanviar coneixement sobre polítiques socials.

En un acte celebrat al Paranimf de la Diputació de Barcelona, els tres activistes de diferents edats han explicat les seves experiències i han donat la seva visió sobre el reptes socials al llarg del cicle de vida i com les polítiques públiques haurien d’abordar la diversitat de necessitats en diferents moments vitals.

Així, els tres ponents han coincidit en la necessitat de promoure polítiques locals que tinguin en compte la diversitat de necessitats dels col·lectius que representen.

Francisco Vera, el jove activista climàtic colombià de 14 anys, fundador de Guardianes por la vida, ha parlat de l’exclusió que encara pateixen els menors d’edat a l’hora de participar en la presa de decisions als seus municipis com a ciutadans amb drets. “Necessitem incloure i empoderar els més petits, si tenim en compte que el 80% dels efectes del canvi climàtic afecten els menors de cinc anys”, ha dit.

Vera també ha fet referència a la necessitat que les polítiques locals tinguin en compte la diversitat de la infantesa i, fins i tot, planteja polítiques públiques per aquells que encara no han nascut.

Marta Bustos, una jove influencer que es va quedar cega als 24 anys arran d’un accident domèstic que va patir quan vivia als Estats Units, i que es va fer molt famosa a les xarxes socials a través d’un crowfunding que va engegar per fer front a l’alt cost del seu tractament, ha assegurat que "el món no està dissenyat per a les persones amb discapacitat", i que més enllà de les barreres físiques, la major barrera és la social: “La gent no sap com tractar les persones amb discapacitat per desconeixement”, ha assenyalat.

També ha volgut destacar que la discapacitat representa un ventall enorme de situacions i que les polítiques locals haurien de tenir en compte les diferents realitats que fan necessari “molt compromís, molta inversió i professionals millor preparats”.

D’altra banda, Loles Díaz-Aledo, periodista jubilada i activista pel drets de les persones grans, ha reivindicat polítiques municipals que contribueixin a canviar la imatge social que té l’envelliment per una més adequada a la realitat de les persones grans: “Hem d’abandonar la idea que totes les persones grans som iguals. No podem fer polítiques municipals per a la gent gran en general, perquè som un grup heterogeni. Tenim drets i deures, i un dels fonamentals és participar, als consells municipals o a la direcció dels centres per a gent gran, i fomentar les trobades".

A l’acte inaugural, ha participat també amb un missatge per vídeo Inés Rodríguez, famosa tiktoker activista pels drets de les persones joves amb discapacitat i que ha centrat part de la seva intervenció en la problemàtica de l’accés a l’habitatge per part de la població jove, i de la complicació que suposa per a les persones amb mobilitat reduïda trobar un habitatge en condicions i adaptat. Ha fet, a més, referència a la manca d’estabilitat econòmica que pateixen els joves pels sous baixos que contribueix també a allargar en excés l’edat d’emancipació.

La diputada de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona, Alba Barnusell, ha agraït i recollit les peticions fetes pels activistes i ha destacat la necessitat d’una acció política que tingui en compte “una mirada transversal del cicle de vida per fer pobles i ciutats on les persones puguin viure millor i ser més felices”.

33a Escola d'Estiu

En el marc de la 33a edició de l’Escola d’Estiu de la Diputació de Barcelona, s’organitza una setmana que acull prop d’una trentena d’espais de diàleg i reflexió entre conferències, taules rodones i tallers, amb l'objectiu de fomentar el debat i avançar en la innovació en les polítiques públiques locals.

Aquesta edició se centra en els cicles de vida amb l'objectiu d'abordar els drets, la inclusió i les transicions al llarg de la vida així com la intergeneracionalitat, la convivència i la diversitat.

Els quatre primers dies seran presencials, a la ciutat de Barcelona, i el darrer serà en línia.

En aquesta primera jornada, també s’han fet dues taules rodones: una sobre equipaments de proximitat com a espais de sociabilitat i cicle de vida, i una altra sobre benestar emocional al llarg de la vida.

Comunitat, diversitat i interseccionalitat; Infància adolescència i joventut: oportunitats i identitats; Envelliment digne i Intergeneracionalitat, són les temàtiques sobre les quals giraran les ponències i debats les properes jornades.

L'Escola d'Estiu organitzada per l'Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona, respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i benestar" i número 10 "Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.