Rec de Carme. Foto: Anoia Turisme

09/03/2023 13:30 h

Infraestructures

Estudi per resoldre els problemes hidràulics del rec de la riera de Carme

La Diputació de Barcelona ha realitzat un estudi de millora del rec paral·lel a la riera de Carme al seu pas pel municipi anoienc. Aquesta infraestructura hidràulica, que inicia el seu recorregut aigües amunt del nucli urbà, en una resclosa de derivació d'aigües; finalitza després de creuar el nucli i dona servei a la zona d’horta.

El rec, de propietat municipal i administrat per la comunitat de regants, és Patrimoni hidràulic de Carme per motius històrics, socials i ambientals, tenint-se referències de la seva existència des de fa més de 500 anys. Històricament tenia com objectiu el reg de l’horta però també abastir a la indústria paperera i tèxtil local.

L’estudi s’ha realitat per petició de l’Ajuntament de Carme per resoldre els problemes hidràulics del rec i aprofitar l’actuació per millorar l’itinerari de vianants paral·lel de cara a potenciar i donar continuïtat a les rutes turístiques de l’aigua de la zona.

L’àmbit de l’estudi són els dos quilòmetres inicials del rec des de la resclosa a la riera de Carme fins l’entrada al nucli urbà. El rec, amb una concessió de 196 litres per segon, condicionada al cabal ecològic de la riera, presenta problemes de sedimentació al llarg del seu traçat provocant vessaments i pèrdua d’aigua. Puntualment, els talussos de l’entorn presenten problemes d’inestabilitat que aterren el rec, el punt més crític es troba situat a la part central del recorregut al talús inestable del Collet Roig amb despreniments constants que poden afectar la infraestructura del rec i la seguretat de l’itinerari de vianants.

Per millorar la situació actual, l’estudi preveu renovar els pendents del rec amb un disseny i materials adequats a l’entorn natural que l’envolta. També es preveu ampliar i millorar la seguretat de l’itinerari de vianants i construir una nova passarel·la a la zona del Collet Roig per salvar la zona inestable amb despreniments.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 6 “Aigua neta i sanejament”, 11 “Ciutats i comunitats sostenibles” i 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.