La Diputació de Barcelona té un ferm compromís amb la mediació ciutadana com a eina fonamental de les polítiques de convivència i cohesió social.

20/01/2025 11:00 h

Sostenibilitat social

Prop de 22.000 expedients oberts pel Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge

El Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH), impulsat per la Diputació de Barcelona i concertat amb els ajuntaments, els consells comarcals, els col·legis d’advocats i la Generalitat de Catalunya a la demarcació de Barcelona, ha iniciat 21.899 expedients des de l’inici del programa el 2012.

El servei està adreçat a aquelles persones o famílies dels municipis que es troben en dificultats per pagar el préstec, el crèdit hipotecari o el lloguer, o preveuen que no el podran fer efectiu en el futur. En aquest cas s’atenen situacions de sobreendeutament a través de la intermediació amb les entitats financeres.

La intermediació sempre es fa amb grans tenidors, mai entre particulars, i tot i ser complexes, ja que no són els bancs els interlocutors sinó grans fons d’inversió que tenen les seves seus centrals a l’estranger, s’assoleix un 57% d’èxit.

Actualment hi han 45 punts d'atenció SIDH oferint servei a tota la província, i el 2024 es van obrir 2.191 expedients per atendre casos de famílies.

Els conflictes veïnals centren el 62,1% dels casos atesos als Serveis de Mediació Ciutadana

D’altra banda, segons es desprèn del darrer informe de l’estat de la mediació a la província a partir de les dades recollides pels Serveis de Mediació Ciutadana de la Diputació de Barcelona, l’any 2023 es van atendre 6.121 casos, arribant a 16.303 persones.

Els conflictes veïnals (62,1%), sovint relacionats amb sorolls, ús i neteja d’espais comuns, o dificultats de relació, van ser els més habituals. Altres àmbits destacats van ser les molèsties derivades d’activitats econòmiques (11,3%) i els conflictes familiars, com ara desavinences intergeneracionals o la gestió de cures a persones en situació de dependència (11%).

Els serveis de mediació ciutadana també aborden dificultats de convivència per l’incompliment de les ordenances municipals (un 6,8% dels casos), conflictes que es generen en l’àmbit escolar (un 4,8%), així com els conflictes dins el món associatiu (un 0,6%).

Respecte les vies d’accés al servei, el 49,9% dels casos atesos són derivats per altres serveis de l’ajuntament o d’altres administracions, el 45,2% són casos que arriben directament al servei per iniciativa de la ciutadania i un 4,8% són fruït del treball prospectiu del mateix servei.

En els darrers anys s’ha observat un increment important del percentatge de casos que arriben directament a petició de la ciutadania, mostrant com cada vegada són més coneguts i valorats. Així, destaca el fet que el grau de satisfacció de les persones que han estat usuàries del servei és de 8,6 sobre 10.

Des de l’any 2006 la Diputació de Barcelona treballa conjuntament amb els ens locals en l’impuls de la mediació ciutadana, donant cobertura universal i gratuïta a tota la ciutadania de la província (excepte Barcelona ciutat) en casos de conflictes de convivència.

A través del Servei Itinerant de Mediació Ciutadana, que presta la Diputació de Barcelona als ens locals que no disposen d’un servei de mediació propi, s’arriba a 136 municipis i a una població potencial de 1.366.757 habitants. D’altra banda, hi ha 42 serveis de mediació ciutadana municipals i 4 comarcals que suposen un total de 174 municipis i 2.825.544 de persones.

Prova pilot de mediació en consum

La Diputació de Barcelona aplica la mediació també per ajudar els ciutadans en l’àmbit del consum. En aquest sentit, la corporació ha iniciat una prova pilot per gestionar els casos de mediació de consum derivats per les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor de sis municipis de la província: Castelldefels, Montgat, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts, Sant Cugat i Sitges.

En el marc d’aquesta prova pilot, la Diputació assumirà aquells casos de mediació especialment complexos per als quals l’Ajuntament sol·liciti el seu suport, per exemple quan el conflicte és amb una empresa amb baixa probabilitat de resposta satisfactòria, com ara les grans companyies de subministraments o telefonia.

La prova pilot té una durada prevista de quatre mesos, i després s’avaluarà la seva possible extensió a altres municipis. Des del passat mes de juny, Diputació de Barcelona ja oferia servei de mediació de consum per a casos complexos només en els municipis de menys de 10.000 habitants. Des de llavors s’han gestionat 34 casos d’aquest tipus, la major part dels quals en l’àmbit dels subministraments bàsics (35%) i comerç (21%).

Dia Internacional de la Mediació

La corporació fa balanç d’aquests serveis en el marc de la celebració el 21 de gener del Dia Internacional de la Mediació, que vol posar en valor aquesta mesura com a eina essencial en l’abordatge dels conflictes i en la promoció de la convivència. Aquesta pràctica contribueix a construir una societat més cohesionada, dialogant i inclusiva.

Coincidint amb aquesta commemoració, l’Auditori del Recinte Pati Manning organitza la 14a Jornada anual Cercle de Comparació Intermunicipal dels Serveis de Mediació Ciutadana, centrada en la convivència i la mediació en els espais de sociabilitat de la ciutat i on es presentaran els resultats sobre l’estat de la mediació a la província.

D’altra banda, durant el Ple de la Diputació de Barcelona del 30 de gener, es presentarà a aprovació una Declaració amb motiu del Dia Europeu de la Mediació, amb l’objectiu de reafirmar el compromís de la institució amb la mediació ciutadana com a eina fonamental de les polítiques de convivència i cohesió social, des de la proximitat, conjuntament amb els ens locals de la província de Barcelona.

Els Programes de mediació de la Diputació de Barcelona responen als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar”, número 10 “Reducció de les Desigualtat”i  número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Compartir