07/01/2025 10:40 h
Consum
Recomanacions per aprofitar la campanya de rebaixes de forma segura i responsable
A Catalunya tradicionalment les rebaixes d’hivern comencen el 7 de gener, però com en altres anys, moltes botigues i en especial el gran comerç avancen les seves rebaixes per animar el final de la campanya de Nadal i les compres de la nit de Reis. En aquesta campanya de rebaixes la Diputació de Barcelona anima els consumidors a apostar pel comerç de proximitat, una opció sostenible que genera riquesa local i teixeix vincles comunitaris transformant els nostres pobles i ciutats.
Actualment les rebaixes estan totalment liberalitzades i no hi ha cap període obligatori, és a dir, els comerços poden decidir per ells mateixos els terminis, el percentatge de descompte i a quins articles ho apliquen, en funció de les seves necessitats o interessos comercials.
Experts de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona recorden algunes recomanacions per tal d’aprofitar al màxim aquest període de rebaixes:
- Comprar només el que realment es necessiti. Marcar-se un pressupost màxim de despesa i elaborar una llista ajuda a evitar compres impulsives.
- Identificar quins són els productes realment rebaixats. En el mateix comerç es poden trobar articles rebaixats juntament amb d’altres que no ho estan. En tot cas, han d’estar ben diferenciats els uns dels altres.
- Consultar la política de devolucions de l’establiment. En alguns comerços s’estableixen condicions especials per a les compres en període de rebaixes, que han d’estar clarament indicades i en un lloc visible per al consumidor.
- Conservar el tiquet o factura simplificada de les compres. Si es perd, amb ell es perd també el dret a canviar, retornar o reclamar després de la compra.
- En cas de disconformitat amb la botiga, cal demanar el full oficial de reclamació o contactar per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en 30 dies l’establiment no ofereix una solució o aquesta no és satisfactòria, el consumidor es pot adreçar al servei públic de consum del seu Ajuntament.
Altres aspectes a recordar durant la campanya de rebaixes són:
- Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i característiques que tenien a preu no rebaixat.
- El servei postvenda i l’aplicació de les garanties són iguals durant les rebaixes que a la resta de l’any.
- Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.
- Els productes rebaixats han d’haver format part de l’oferta habitual de l’establiment i han de mostrar el preu original i el preu rebaixat o bé el percentatge de descompte. S'entén per preu original el preu més baix que hagi tingut aquell producte en l’establiment, durant els trenta dies precedents a la data d'inici de les rebaixes.
- És obligatori que tots els establiments comptin amb fulls de reclamacions a la disposició dels seus clients. És perceptiu exposar també un rètol anunciador de l'existència d'aquests fulls a la vista del públic.
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona ajut tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
Tu privacidad es nuestra prioridad
Para proteger tu intimidad, antes de continuar queremos asegurarnos que sabes que, tanto nosotros como nuestros colaboradores, utilizamos algunas “cookies” en la web para facilitarte el uso:
- Propias y de terceros con fines estadísticos, con las que no se recoge información de los usuarios ni se registran las direcciones IP de acceso.
- Propias y de terceros para garantizar el funcionamiento básico, como la sesión de usuario, y aspectos de personalización, como el idioma de nuestras páginas.
Guardamos la aceptación de cookies durante 30 días para mejorar la experiencia de navegación. Recuerda que puedes eliminar las cookies de tu navegador. - De terceros para mostrarte información de nuestras redes sociales, como Facebook, X, YouTube, etc. Al acceder a estos sitios web podrás decidir si aceptas o no sus políticas de privacidad y de cookies.