Reunió a Bèrgam, Itàlia, dels socis del projecte Time4All. Foto: Diputació de Barcelona

22/02/2023 13:00 h

Sostenibilitat Social

Trobada del projecte europeu "Time4All", per avançar en les polítiques del temps

La Diputació de Barcelona ha participat a Bèrgam (Itàlia) en la primera trobada del projecte europeu "Time4All" que ha aplegat tots els seus socis, entre els quals hi ha la corporació, amb l’objectiu de promoure la cooperació entre la ciutadania, pobles i ciutats en polítiques de temps, fomentar-les i garantir el reconeixement del dret al temps com a dret de tota la ciutadania.

Els municipis europeus són pioners en la promoció de les polítiques del temps des dels anys 90 i, per col·laborar, van crear la Xarxa TIME de Governs Locals i Regionals el 2008. A través del projecte "Time4All", la Xarxa es planteja diversos reptes: 1) ampliar, aprofundir i intensificar la cooperació i els intercanvis de pobles, ciutats i regions per millorar l’ús del temps; 2) fomentar les polítiques del temps entre els municipis europeus contribuïnt a millorar una nova narrativa per a Europa; i 3) promoure la implicació de la ciutadania en la definició, implementació i avaluació de les polítiques del temps. El projecte el lideren la ciutat de Bèrgam i la Barcelona Time Use Initiative for a Healthy Society (BTUI), l’organització internacional promotora de les polítiques del temps i el dret al temps, que gestiona la Secretaria de la Xarxa.

La vicepresidenta primera de la Diputació de Barcelona i diputada d’Igualtat i Sostenibilitat Social, Lluïsa Moret, ha assenyalat que «les polítiques del temps han de formar part de les agendes locals i hem de treballar conjuntament amb totes les administracions i societat per reduir les desigualtats en els usos del temps i fer front a la pobresa del temps. Hem de fer xarxa per incidir en la vida quotidiana des d’una perspectiva del temps i, per tant, de salut i benestar». En el mateix sentit, la cosecretària de la Xarxa, Marta Junqué, ha afirmat que «les polítiques de temps són un pou de beneficis no aprofitats per la societat, que han de tenir un paper central en l’agenda local i regional del segle XXI a Europa». Per últim, la cocoordinadora de la BTUI, Ariadna Güell, ha destacat que «Time4All ajudarà a millorar les polítiques de temps a tot Europa i situar el dret al temps com un pilar clau dels drets socials a la UE».

Els principals beneficiaris: dones, joves i institucions locals

El projecte "Time4All" forma part del programa CERV de la Comissió Europea, que premia projectes que promouen la igualtat social i els drets de la ciutadania. El projecte preveu arribar a uns 1.700 participants, concretament els joves i les dones, que són els que més pateixen els efectes de la pobresa temporal. El projecte tindrà una durada de dos anys, entre el 2023 i el 2024, i durà a terme diverses activitats dirigides a responsables polítics locals, ciutadans, institucions de recerca i altres agents socials:

- Esdeveniment de trobada d'inici a Bèrgam: Time4All es llança i es comparteix amb tots els municipis i la xarxa.

- Esdeveniments anuals de networking per sensibilitzar i establir prioritats comunes per a la Xarxa, inclosa la Setmana internacional dels usos del temps el 2023 (del 16 al 20 d'octubre) i el 2024, ambdues a Barcelona.

- Esdeveniments d'intercanvi on es compartiran bones pràctiques en l’organització del temps. A partir d'aquests esdeveniments s'elaborarà una publicació (l'Agenda del temps local i regional) i una d'elles inclourà també experiències d'Amèrica Llatina per enriquir l'enfocament europeu.

- Esdeveniments per conscienciar la ciutadania, premiant les ciutats com a Capitals del Temps (el 2023, Bolzano serà la Capital Mundial de les Polítiques del Temps); fomentar la participació ciutadana i oferir activitats formatives (European Summer Time School en format híbrid, en línia i a Barcelona).

La Xarxa inclou, entre altres ciutats, Barcelona, Milà, Bolzano i Estrasburg, i està oberta a tots els municipis interessats per incorporar-se en els propers mesos.

Més informació:

Per saber-ne més:

Per conèixer les polítiques de temps implementades als municipis i regions:

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 “Salut i Benestar” i número 10 "Reducció de les desigualtats". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.