28/11/2019 16:50 h.

Mireia Besora (diputada republicana del Berguedà): “No té cap sentit que es promogui una nova planta d’incineració de residus industrials ni a Cercs, ni enlloc”

La moció presentada per Esquerra Republicana i en Comú Guanyem en contra d’una planta incineradora de residus industrials a Cercs ha estat aprovada amb els vots d’ERC-AM,ECG, C’s i TxT. Junts per Catalunya, el PSC i el PP s’han abstingut.

La diputada d’Esquerra Republicana-AM pel Berguedà, Mireia Besora, ha deixat ben clar que “no té cap sentit que es promogui una nova planta d’incineració de residus industrials ni a Cercs, ni enlloc”, en el torn de defensa d’una moció presentada conjuntament pels republicans i els comuns i que ha estat aprovada amb els vots a favor d’Esquerra Republicana, En Comú Guanyem, C's i Tot x Terrassa.  Els grups del govern format pel PSC i Junts per Catalunya s’ha abstingut i també s’ha abstingut el grup del PP. La diputada republicana ha agraït de bon inici la presència de membres de la Plataforma Anti-Incineradora de Cercs presents avui a la sala del plenari de la Diputació de Barcelona i els ha expressat el suport i adhesió del grup republicà.

La diputada berguedana, Mireia Besora, ha assegurat que “aquesta no és la política a seguir ni en la gestió dels residus ni en la generació d’energia verda” i ha explicat que “volem un Berguedà compromès amb la recollida porta a porta, on tothom, Consell Comarcal del Berguedà, ajuntaments, empreses, comerç, veïns i veïnes s'esforcen per obtenir uns bons resultats i fer del territori, una de les comarques de referència en les noves polítiques de residus”. I en aquest sentit ha expressat que “cal aplicar una política de residus que passa necessàriament per la prevenció i l’ús eficient dels residus i per avançar cap a concepte Residu Zero”.

Besora ha explicat que Esquerra Republicana rebutgem aquesta nova planta incineradora tal com han fet tants municipis de la comarca i el Consell Comarcal del Berguedà, i proposem que la Diputació doni suport a ajuntaments i consells comarcals que apostin per sistemes de gestió de residus que compleixin amb els estàndards que determina la Unió Europea. “Necessitem sí o sí treballar pel futur del planeta. Ens hi va el futur i la resta de lluites”, ha reblat Besora.

En el marc de l'estratègia de gestió cap al residu zero i l’impuls de la redacció d'un nou marc legal que ha d'apostar decididament per la prevenció i l'ús eficient dels recursos, no té cap sentit que es promogui cap nova planta d'incineració de residus, ni de valorització energètica, ni a Cercs ni enlloc, donat que aquesta no és la política a seguir ni en la gestió dels residus ni en la generació d'energia verda.

Des d’Esquerra Republicana es destaca a més que l’aparició d’aquest projecte, a més, ha estat per sorpresa, i sense la prèvia informació, amb un sobtat anunci del govern municipal de Cercs fent públic que l’empresa EmSpain Waste&Treatment posaria en marxa una incineradora a l’antiga central tèrmica de Cercs per cremar residus industrials. Un projecte al qual diverses entitats locals i comarcals, i veïnes i veïns de Cercs i de la resta de la comarca s’han oposat frontalment i han creat la Plataforma Anti-Incineradora de Cercs per reclamar que no es tiri endavant.

Aquest és un projecte que contradiu la normativa europea en matèria de residus (2018/851/CE), que estableix que és prioritària la recuperació de matèria dels residus, per davant de la incineració presentada com ‘recuperació energètica’. Tirar-lo endavant, a més, comportaria afegir més emissions i impactes ambientals al medi i a la salut de les persones que viuen a la comarca. Es preveuen cremar anualment 332.000 tones de combustible, la qual cosa generarà un 10% més de CO₂ que el que estan produint avui en dia tots els vehicles a Catalunya.

A Catalunya, tot just s’han iniciat les sessions participatives per elaborar l’avantprojecte de Llei de Prevenció i Gestió de residus i d'Ús eficient dels recursos, liderat per l'Agència de Residus de Catalunya. En aquest marc de debat cal posar sobre la taula la necessitat de canviar el model existent per un que prioritzi la prevenció i fer l'ús eficient dels recursos, per avançar cap al concepte de residu zero.

La moció presentada pel Grup d’Esquerra Republicana-AM i En Comú Guanyem i aprovada pel Ple de la Diputació de Barcelona reclama:

- Manifestar el rebuig a la incineradora de residus industrials que es vol situar a l’antiga central tèrmica de Cercs.

- Demanar al Departament de Territori i Sostenibilitat una moratòria en les autoritzacions de les plantes de nova creació, un pla de tancament de les incineradores actuals, i l’aprovació d’una llei catalana de Residu Zero.

- Desplegar, per part de la Diputació de Barcelona, polítiques de suport als territoris afectats per la gestió de residus per revertir els efectes de les emissions contaminants i avançar cap a un model de Residu Zero.

- Crear una línia de suport específica per a municipis i Consells Comarcals que implanten sistemes de recollida de residus que compleixin amb els estàndards de la directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell del 30 de maig de 2018 sobre residus, que fixa l’objectiu del 55% pel 2025, i el 60% pel 2030 sobre la recollida i la reutilització de residus.

- Traslladar els acords al Departament de Territori i Sostenibilitat, al Consell Comarcal del Berguedà, a l’Ajuntament de Cercs i a la Plataforma Anti-Incineradora de Cercs.