Espai de la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge 03/21 La cessió d’habitatges privats en favor de l’administració: una altra forma d’augmentar el parc d’habitatge social o assequible

23/09/2021 09:30 - 12:30

Presentació

La provisió d’habitatge assequible o d’habitatges destinats a finalitats socials ha esdevingut un objectiu prioritari per a les polítiques locals d’habitatge, situació agreujada per l’augment de l’exclusió residencial provocada per la crisi econòmica motivada per la COVID-19. Més enllà de la promoció d’habitatge protegit o social, moltes entitats locals han impulsat des de fa anys programes d’intervenció en el mercat privat de lloguer com a forma de reforçar el parc d’habitatge assequible, amb programes com les borses de mediació per al lloguer social. Algunes entitats també han engegat, per diferents vies, programes de cessió d’habitatges privats en favor de l’administració local.

En aquesta edició dels Espais de la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge presentarem les conclusions del grup de treball que vam constituir per tal de debatre sobre aquests programes.

També es presentaran, per part de responsables municipals, les actuacions que han implantat als seus respectius municipis, valorant l’impacte i els resultats assolits.

El segon bloc d’aquest Espai el dedicarem a compartir experiències relatives als convenis de cessió de l’usdefruit d’habitatges propietat de grans tenidors en favor d’entitats locals, especialment els convenis de la SAREB. Analitzarem les fortaleses i mancances que plantegen aquests convenis, tot aprenent de les experiències d’ajuntaments que ja els han formalitzat.

Posteriorment, s’obrirà un torn de debat i reflexió entre els participants sobre qüestions concretes com:

• En un programa de cessió, quina relació contractual s’ha d’establir entre la part cedent, la part cessionària i la part destinatària de l’allotjament?

• Quines garanties i incentius pot oferir un ajuntament per a estimular la cessió d’habitatges privats?

• Què comporta per a un ajuntament la signatura del conveni de cessió amb un gran tenidor?

• S’ha de regularitzar la situació dels ocupants d’aquests habitatges cedits per la SAREB o altre gran tenidor en el cas d’estar ocupats sense títol habilitant? En el seu cas, com s’ha de fer?

Destinataris

La sessió està dirigida als tècnics dels serveis d’habitatge dels ens locals adscrits a la Xarxa de Serveis Locals d’Habitatge. Les sol·licituds seran ateses considerant l'adequació del perfil dels demandants, la motivació i, finalment, l'ordre de presentació de les sol·licituds.

Programa

09.30-09.45 Presentació de resultats del grup de treball: “La cessió d’habitatges privats als ens locals”, a càrrec de Marta Pradal Gómez, advocada de l’Oficina d’Habitatge de la Diputació de Barcelona.

09.45-10.25 Presentació d’experiències de programes municipals de cessió

“El programa de cessió d’habitatges amb finalitats socials de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès”, a càrrec d’Eugènia Martínez Mesa, cap de l’Oficina Local d’Habitatge de Vilafranca del Penedès.

“La gestió del programa de cessió d’habitatges de l’Ajuntament del Prat de Llobregat per part d’Hàbitat3”, a càrrec de Xavier Anzano Bergua, director d’Habitatge de l’empresa Prat Espais; i d’Arnau Garcia Conesa, cap de secció de Programació, Planificació i Avaluació del Servei d’Acció Social de l’Ajuntament del Prat de Llobregat.

10.25-11.00 Presentació d’experiències de convenis de cessió amb la SAREB

• “L’experiència de l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia”, a càrrec de Montserrat Parra Enfedaque, coordinadora de l’Oficina Local d’Habitatge i Participació Ciutadana de Sant Sadurní d’Anoia.

“L’experiència de l’Ajuntament de Mataró”, a càrrec d’Albert Terrones Ribas, cap del Servei d’Habitatge de l’Ajuntament de Mataró.

11.00-11.15 Descans

11.15-12.30 Taula rodona i debat entre els assistents

Inscripcions

Les inscripcions es realitzaran mitjançant l'aplicatiu Gestforma i la confirmació de la inscripció per part de la Diputació de Barcelona es farà per correu electrònic. Per motius logístics i de dinàmica de la sessió el nombre de places és limitat. Les sol·licituds seran ateses considerant l'adequació del perfil dels demandants i l'ordre de presentació de les sol·licituds. Per afavorir la participació del màxim d'assistents es podrà limitar l'assistència al curs a una persona per ens local. L'organització es reserva el dret a fer canvis en la programació establerta.

Podeu fer efectives les vostres inscripcions fins el dia 20 de setembre de 2021 mitjançant el següent enllaç.