Introducció a l'Acció Urbanística Local: Planejament urbanístic

19/04/2023 - 10/05/2023 09:30 - 11:30

Videoformació + Aula Virtual

La Diputació de Barcelona és una entitat de govern local que treballa conjuntament amb els ajuntaments per impulsar el progrés i el benestar de la ciutadania.

L’acció urbanística és una activitat de gran transcendència en el dia a dia dels governs locals. Hi conflueixen, si més no, un ampli conjunt de competències a exercir, una complexitat tècnica i jurídica notables i la concurrència en la matèria d’interessos i responsabilitats rellevants.

Des de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats de l’Àrea d’Infraestructures i Espais Naturals s’organitza aquest cicle d’introducció a l’acció urbanística local format per quatre cursos amb l’objectiu de facilitar una aproximació a l’acció urbanística local. El curs que tot seguit presentem, és el segon del cicle, dedicat als instruments de planejament territorial i urbanístic.

En aquest segon curs, l’objectiu és el d’introduir als assistents en els instruments de planejament territorial i urbanístic (general i derivat), il·lustrats amb diferents plans vigents, així com oferir una visió de conjunt de les matèries que conflueixen en l’acció urbanística com són les qüestions ambientals, econòmiques, la mobilitat o les dinàmiques socials vinculades a la demanda d’habitatge.

La formació adoptarà un format híbrid de videoformació (sessions de Zoom amb els ponents) i activitat en línia en l’aula virtual.

Ponents

Juli Esteban, arquitecte urbanista, director de Programa de planejament territorial 2004-2011; Martí Santandreu, arquitecte, Servei d’Urbanisme de la Diputació de Barcelona; Joan Solà, Arquitecte urbanista; Lupe Serraima, arquitecta, responsable d’Urbanisme, servei d’Urbanisme de la Diputació de Barcelona; Mònica Beguer. Arquitecta Urbanista; Eulàlia Mata, arquitecta, Servei d’Urbanisme de la Diputació de Barcelona; Ignasi Grau, Enginyer agrònom; Maria Bonet, Geògrafa; Miquel Morell, Economista. Màrius Navazo, Geògraf.

Destinataris

El caràcter bàsic i introductori d’aquesta formació fa que aquesta sigui adreçada al personal tècnic i directiu dels ens locals amb uns coneixements molt bàsics sobre la matèria que o bé no disposen d’una formació prèvia en matèria urbanística o bé vulguin adquirir de forma ordenada una visió de conjunt de la mateixa.

Inscripcions

Per motius logístics i de dinàmica del curs el nombre de places és limitat. Les sol·licituds seran ateses considerant l'adequació del perfil dels demandants i l'ordre de presentació de les sol·licituds. Per afavorir la participació del màxim d’assistents es podrà limitar l’assistència al curs a una persona per ens local. L’organització es reserva el dret a fer canvis en la programació establerta. Es requereix validació/autorització a Gestforma de la persona Responsable Municipal de Formació a cada ens públic.

Podeu fer efectives les vostres inscripcions fins al dia 29 de març mitjançant el següent enllaç.

Sessió 1

Dimecres 19 d’abril, 09:30-11:30

Juli Esteban

Introducció al sistema de planejament. El planejament supramunicipal: Plans territorials i plans directors urbanístics

• Criteris del Planejament Territorial.

• Els Plans Territorials i els Plans Directors Urbanístics de Catalunya: abast i contingut.

Sessió 2

Dimecres 26 d’abril, 09:30-11:30

Martí Santandreu i Joan Solà

El planejament general.

• Tipus de planejament general: PDU, POUM, PAUM, normes de planejament i modificacions de pla.

• Característiques, documentació i tramitació.

• Exemples d’interès

Sessió 3

Dimecres 3 de maig, 09:30-11:30

Lupe Serraima  i Mònica Beguer

El planejament derivat.

• Concepte.

• Marc regulador.

• Tipus de planejament derivat: PEU, PMU, PP, PPD

• Característiques, documentació i tramitació.

• Exemples d’interès

Sessió 4

Dimecres 10 de maig, 09:30-11:30

Ignasi Grau, Maria Bonet, Miquel Morell i Màrius Navazo.

Modera Eulàlia Mata

Les Matèries concurrents en el planejament

• Quines són les matèries concurrents (Medi ambient, Paisatge, Estructura sociodemogràfica, Viabilitat econòmica Mobilitat,...)  i de quina manera s’integren en els instruments de planejament.