21/03/2023 12:23 h.

El 22 de març, celebrem el Dia Mundial de l'Aigua

Enguany la campanya a escala internacional té com a lema "Accelerem el canvi (Accelerating change)".

El Dia Mundial de l'Aigua (World Water Day) se celebra anualment el 22 de març com un mitjà per centrar l'atenció en la importància de l'aigua dolça i la defensa de la gestió sostenible dels recursos d'aigua dolça.

L'ACA, la Diputació de Barcelona i l'AMB, amb la coordinació de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat, presenten any més un conjunt de recursos de suport per animar als ens locals a adherir-se i organitzar accions en el marc del Dia Mundial de l'Aigua. Podeu consultar tots els recursos disponibles en aquest enllaç del web.

Volem destacar especialment l'interactiu de recursos virtuals (L'Aigua per a mique es pot oferir a la ciutadania directament des dels diferents webs municipals i xarxes socials o aquells recursos virtuals específics. També se'n pot demanar una personalització específica per l'ens local.

Programes d'educació ambiental relacionats: Va d'aigua i Llegim el riu

El programa "Va d'aigua"

Des de la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, a través de l’Oficina Tècnica d’Educació i Promoció Ambiental (OTEPA), s'impulsa el programa Va d'Aigua.

La primera iniciativa, l’any 2016, va ser la realització d’un l’estudi de diagnosi , que recollia les iniciatives d’educació ambiental vinculades als sistemes aquàtics continentals de la demarcació de Barcelona amb l’objectiu de dissenyar un Pla d’acció que ens faciliti la presa de decisions en aquesta matèria.

Els sistemes aquàtics continentals són espais de gran valor ecològic i social que cal preservar: juguen un paper important en la connectivitat entre espais naturals, aporten diversitat paisatgística, acullen gran biodiversitat, faciliten la recàrrega d’aigües subterrànies, són punts de contacte entre persones i natura...

A través de l’educació ambiental, es promou l'adaptació dels ecosistemes aquàtics continentals al canvi climàtic, tot fomentant un ús sostenible de l’aigua.

Tallers Va d'Aigua pel Dia Mundial de l'Aigua 2023

En el marc de la celebració del Dia Mundial de l'Aigua, s'obre un programa de tallers i activitats per fomentar l’educació per a la sostenibilitat vinculada als sistemes aquàtics continentals, la protecció de la natura i la sensibilització sobre la biodiversitat local.

Llegim el riu

Llegim el riu suma ciutadania i recerca ecològica dels rius a partir d’espais d’innovació social creats a les biblioteques municipals per afavorir el coneixement dels ecosistemes fluvials i la col·laboració ciutadana en la seva protecció.

Llegim el riu és un projecte transversal de la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, els ajuntaments i les biblioteques municipals, l’eina de ciència ciutadana RiuNet del grup de recerca (FEHMlab) del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals de la Universitat de Barcelona i l’associació Hàbitats, que vol complementar un projecte de ciència ciutadana entorn del riu Llobregat i els seus afluents per afavorir-ne el coneixement i la col·laboració de la ciutadania en la seva protecció. Amb els resultats d’aquest procés científic i divulgatiu, es cocrearan amb la ciutadania recomanacions de polítiques públiques per gestionar i conservar el patrimoni fluvial d’aquests entorns.