02/02/2023 14:07 h.

Renovables 2030 subvenciona amb 1,5 milions d’euros una nova caldera de biomassa forestal a la central tèrmica de Sant Pere de Torelló

El diputat Xesco Gomar ha visitat la central tèrmica

La instal·lació permetrà que el 95% de la població del municipi pugui disposar d’aigua calenta sanitària i per a calefacció i subministrarà vapor a la zona industrial per als processos productius. Amb aquesta infraestructura s'aconseguirà un estalvi econòmic de 312.500 euros a l’any i s’evitaran anualment 3.300 tones d’emissions de CO2 .

La nova caldera, que s’ubicarà a la central tèrmica de biomassa forestal i en substituirà una d’antiga, tindrà capacitat per abastir d’aigua calenta sanitària i calefacció al 95% de la població, la qual cosa significa que, un cop ampliada la xarxa de calor, el servei podrà arribar a sectors del poble com les urbanitzacions La Riera o El Pujol. D’altra banda, la caldera subministrarà vapor d’aigua per als processos productius de les empreses del polígon industrial, i d’aquesta manera s’evitarà l’ús del combustible fòssil.

El diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, ha visitat aquest matí la central tèrmica, on ha destacat el “salt” que ha fet l’Àrea d’Acció Climàtica (abans, de Medi Ambient), que ha passat de ser “una àrea redactora de projectes a ser una àrea inversora”, un camí que “ha vingut per quedar-s’hi”.

Per la seva banda, l’alcalde de Sant Pere de Torelló, Jordi Fàbrega, ha afirmat que la instal·lació de la nova caldera “suposarà poder avançar fins al 37% en la reducció de diòxid de carboni”. En aquest sentit, ha subratllat "el compromís que tenim com a poble, com a ajuntament, en poder disposar d’una energia renovable, sostenible, de proximitat”  i avançar en “la sobirania energètica.”

L’import del projecte supera els 2,3 milions d’euros, dels quals 1,5 són subvencionats per la Diputació de Barcelona mitjançant el Programa sectorial Renovables 2030. Amb aquesta actuació, la factura energètica de l’Ajuntament es reduirà 312.500 euros anuals i s’estalviaran 3.300 tones d’emissions de CO2.

Renovables 2030 a Osona

Renovables 2030 ha rebut 69 sol·licituds de la comarca d’Osona. El 70,42% de les peticions són per a projectes de fotovoltaica; l’11,27% de biomassa i el 18,31% d’enllumenat públic. L’import total dels projectes suma més de 35,3 milions d’euros, dels quals 26,5 seran aportats per la Diputació de Barcelona. Amb l’execució de les actuacions, l’estalvi econòmic anual total serà de 9,3 milions d’euros i s’aconseguirà reduir 14.800 tones les emissions de CO2 a l’atmosfera. La producció energètica anual d’energia verda superarà els 37.600.000 kWh.

Renovables 2030 de la Diputació de Barcelona

El Programa sectorial Renovables 2030 té per objectiu impulsar actuacions de caràcter emblemàtic, de gran escala i amb un impacte significatiu en la reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i dels costos energètics locals. Les inversions són relatives a plantes fotovoltaiques, calderes de biomassa o enllumenat públic.

El programa, que es desplegarà fins al 2024, contempla finançar inversions per realitzar obres d’alt impacte contra el canvi climàtic: projectes d’instal·lació de plaques fotovoltaiques de més de 80kWp, instal·lació de calderes de biomassa de més de 80kW i totes aquelles actuacions de millora de l’eficiència d’enllumenat públic que contemplin canvis d’un mínim de 300 punts de llum.

El Programa sectorial Renovables 2030 va dirigit als ajuntaments de la província i, també, als ens supramunicipals en cas que tinguin competències en la gestió dels residus o en el cicle de l’aigua, com a gestors d’instal·lacions on es puguin dur a terme aquestes actuacions d’alt impacte. El seu impacte es tradueix en una rebaixa anual de més de 35 M€ en la factura energètica dels ajuntaments, una producció estimada de 118.000 MWh a l’any i un estalvi de més de 50.400 tones de gasos amb efecte d’hivernacle. El projecte transformador suposa, per al conjunt dels ajuntaments de la província, augmentar un 22% l’autosuficiència energètica.

Aquest programa forma part del Projecte transformador Renovables 2030, que en el seu conjunt està invertint més de 120 milions d’euros en fotovoltaiques i comunitats locals d’energia, biomassa i xarxes de calor, i enllumenat eficient.